شهادت دکتر فخری‌زاده در یک نگاه + فیلم

«محسن فخری‌زاده» از دانشمندان هسته‌ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران بود که جمعه هفتم آذر سال ۱۳۹۹ به‌دست عوامل تروریستی موساد در آبسرد تهران ترور شد و به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۹۱۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳ - 30November 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شهید محسن فخری‌زاده سال ۱۳۳۶ در شهر قم متولد شد. او استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین (ع)، دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیرو‌های مسلح و دارای لقب پدر برنامه هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی بود. محسن فخری‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه آمریکایی فارن پالیسی درج شده بود.

شهادت دکتر فخری‌زاده در یک نگاه + فیلم

آمریکایی‌ها فخری‌زاده را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه، ولی مؤثر داشته است. وی که نامش در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جزو افراد تحریم شده بود، عضویت در هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین (ع) و ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را در کارنامه خود دارد. فخری‌زاده همچنین در زمینه‌هایی، چون هسته‌ای، موشکی، زیستی، فناوری کوانتومی، هوش مصنوعی، آکوستیک، فیزیک، الکترومغناطیس، اپتیک و فلسفه فعالیت داشت و به عنوان «پدر علم هسته‌ای ایران» شناخته می‌شود.

در دوران دفاع مقدس نیز فخری زاده حضور یافت و ابتدا در جبهه غرب نقش آفرینی کرد و سپس به عنوان نیروی لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب در عملیات‌های مختلف شرکت کرد. این دانشمند هسته‌ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، روز جمعه هفتم آذر سال ۱۳۹۹ به‌دست عوامل تروریستی موساد در آبسرد تهران ترور شد و به شهادت رسید.

به مناسبت اولین سالگرد شهادت شهید فخری‏‌زاده موشن‌گرافی‌ای از اقدامات و دستاورد‌های این شهید به همراه نحوه شهادتش تولید و منتشر شده است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار