خطیب‌زاده:

آرمان فلسطین فراموش‌شدنی نیست/ ایران هر اقدامی را لازم بداند در جهت صیانت از خود انجام خواهد داد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.
کد خبر: ۴۹۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳ - 29November 2021

اگر آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌ها به وین بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کندبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.

خطیب‌زاده در این نشست در ارتباط با تلاش‌های برخی کشور‌های اسلامی و عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونسیتی اظهار داشت: ما این اقدام را محکوم کرده و عزممان برای حمایت از حقوق فلسطین دفاع است، چون آرمان فلسطین، آرمان فراموش شدنی نیست.

وی در ادامه به دیدار اخیر وزیر امور خارجه انگلیس با همتای خود در رژیم صهیونسیتی پیش از آغاز مذاکرات وین، گفت: رژیم صهیونسیتی از ابتدا مخالف برجام بوده و همواره تلاش کرده تا این توافق از بین برود و همچنین یکی از مهمترین عوامل در اقدام سرکشانه آمریکا در خروج از برجام بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این آرایش شکل‌گرفته نشان از آن دارد که برخی کشور‌های طرف برجام اراده‌ای برای رفع تحریم ندارند.

خطیب زاده در ادامه در خصوص تأکید طالبان مبنی بر اینکه اجازه هیچ عملیات تروریستی به خاک ایران را نخواهد داد، گفت: یکی از دلایل سفر اخیر نماینده جمهوری اسلامی ایران به افغانستان با همه طرف‌های افغانستانی به همین دلیل بوده است. شرایط امروز افغانستان خطیر است؛ از این حیث که آغاز فصل زمستان است و مردم در فشار اقتصادی هستند و ما نیز نمی‌توانیم نسبت به وضعیت مردم بی‌تفاوت باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه ما گذرگاه‌های خود را بر روی مردم افغانستان بازنگه داشته‌ایم، عنوان کرد: این اقدام ایران نیاز به تنظیماتی دارد که سفر کاظمی قمی در راستای همین تنظیمات صورت گرفته است. در سفر نماینده ایران با هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان مبنی بر حفظ امنیت توجه شده، چون برخی گروه‌های تروریستی در این کشور در حال جمع‌آوری نیرو هستند.

وی در ادامه در خصوص راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا در گفتگو‌های وین هم بیان کرد: ما خواهان راستی‌آزمایی عملی و جدی از اقدامات ایالات متحده هستیم.

خطیب‌زاده با اشاره به اینکه ایران اجازه مذاکرات فرسایشی را نخواهد داد، گفت: هیئت مذاکره‌کننده با اراده جدی برای حصول گفت‌وگو‌های نتیجه‌بخش به وین سفر کرده است. اراده جمهوری اسلامی ایران با تیم مذاکره‌کننده جدی است و در صورتی که عزم طرف مقابل جدی باشد مسیر برای رسیدن به یک توافق برای رفع تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا فراهم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد این است که آمریکا با این عزم به میدان بیاید که بن‌بست و مواردی که در دور‌های قبلی رفع نشده، رفع شود. در صورتیکه این نقطه شروع گفت‌وگو‌ها باشد مذاکرات در مسیر درست خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر که ما ابتدای گفت‌وگو‌ها را در آغاز دولت جدید داریم که با حسن‌نیت برای انجام مذاکرات نتیجه‌بخش صورت پذیرفته است. طرف مقابل باید این پنجره فرصت را مغتنم بشمارد، چون این پنجره تا ابد باز نمی‌ماند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه برخی ادعا‌ها مطرح شده حاکی از آن است که ایران از مناطق چابهار و قشم برای حملات پهپادی استفاده می‌کند، بیان کرد: این موضوع ارزش پاسخ دادن ندارد. جمهوری اسلامی ایران هر کاری را که در حفظ و صیانت خود لازم بداند انجام خواهد داد و اجازه نمی‌دهد تا حاکمیتش خدشه‌دار شود.

خطیب‌زاده در خصوص زمانبندی مذاکرات وین هم عنوان کرد: امروز این مذاکرات آغاز و کیفیت آن مشخص خواهد شد. بهتر است الان وارد گمانه‌زنی‌ها نشویم.

وی در ارتباط با احتمال گفت‌وگوی هیئت ایرانی با طرف آمریکایی در وین هم گفت: هیچ گفت‌وگویی با طرف آمریکایی صورت نخواهد و گرفت و این نشان از عزم ما برای حصول نتیجه از مذاکرات است.

وی در ادامه درباره سفر گروسی به تهران نیز گفت: گفت‌وگو‌های خوبی در سطوح مختلف انجام شد و این گفت‌وگو‌ها ناتمام ماند، ولی بند‌های توافقی تقریبا نهایی شده و هیأت ایران طی روز‌های آتی برای نهایی کردن متن با آژانس مراوداتی را خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ارتباط با نگرانی رژیم صهیونسیتی نسبت به نتیجه مذاکرات وین اظهار داشت: رژیم صهیونیستی جز ترور و گردنکشی و نقض سازمان یافته حقوق بین‌الملل کاری صورت نداده و خصومت این رژیم با ایران مشخص است. درباره برخی روایت‌سازی‌ها در مطبوعات بین‌المللی هم باید بگویم این روایت‌سازی‌ها نکته جدیدی نیست.

وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که متاسفانه سیاسیون از رسانه برای مهندسی اخبار استفاده می‌کنند و کارخانه‌های ایجاد خبر‌های گمراه‌کننده را ایجاد و به شرافت و اصالت رسانه‌ها رحم نمی‌کنند. رسانه‌های ما برای برخورد با این روایت‌سازی‌های جعلی با دقت عمل کنند.

خطیب‌زاده درباره اتهام زنی‌های اخیر بحرین مبنی بر اقدامات تروریستی ایران در این کشور، نیز گفت: از این نوع دست اتهام‌زنی‌ها در این مدت کم نداشتیم به‌ویژه در روز‌های نزدیک به گفت‌وگو‌های وین و برخی کشور‌ها با اشتباهات محاسباتی به این دامن زدند. توصیه ما به همسایگان این است که هر چه زودتر به دامن گفت‌وگو‌های منطقه‌ای و مراودات درون منطقه‌ای بازگردند.

وی همچنین در خصوص پرونده هواپیمای اوکراینی هم عنوان کرد: ایران طی ماه‌هایی که پس از اتفاق بسیار ناگوار مسئولیت پرونده را به صورت فنی بر عهده نهاد‌های فنی گذاشت تلاش داشت به صورت مسئولانه و با تمام ابعاد همکاری پیگیری کند ماه‌های اول تلاش کردیم از بعد فنی و روابط دوجانبه با اوکراین این موضوع را با تشکیل کارگروه‌های مشترک جلو ببریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار بیان کرد: برخی کشور‌ها به دنبال تجارت از غم و اندوه و این ناراحتی که برای این خانواده‌ها وجود دارد. دولت اوکراین از کم و کیف و سطح همکاری‌ها هم برای روشن شدن ابعاد فنی و حقوقی و دیگر ابعاد مطلع است و دادگاه مسیر خود را طی می‌کند و بهتر است در این بستر فنی و حقوقی که کار دنبال شده، موضوع را دنبال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره قرارداد گازی با ترکمنستان هم بیان کرد: از قبل توافقاتی بین ایران و ترکمنستان انجام شده بود و درباره بازپرداخت بدهی‌ها یکسری توافقاتی صورت گرفته، ولی برخی موانع بانکی ایجاد شده بود که پیگیری شده و توافقاتی برای سوآپ صورت گرفته است.

خطیب زاده تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان از حیث اقتصادی وارد دوره جدیدی شده است.

وی در خصوص سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران هم عنوان کرد: سفر اردوغان به تهران در چارچوب شورای عالی است و در خصوص تاریخ آن اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین هم گفت: سند ۲۵ ساله به عنوان نقشه راه همواره پیگیری شده است و تمام بخش‌های مختلف این نقشه راه بین وزارتخانه‌های مختلف در حال پیگیری است و پروژه‌ها و توافقنامه‌ها در این راستا نهایی خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: سفر آتی امیرعبداللهیان به چین هم در ادامه همین مسیر و برای نهایی کردن بخشی از این توافقات خواهد بود.

انتهای پیام/ 361

نظر شما
پربیننده ها