یادداشت/

فضای مجازی؛ فرصت‌ها و تهدیدها

هر فضای رسانه‌ای و اجتماعی جدید طبعا باعث ایجاد بستری برای سوءاستفاده و عدم کاربری مناسب نیز خواهد شد؛ فضای مجازی نیز در کنار فرصت‌ها و امکانات، تهدیدات خاص خود را به همراه دارد.
کد خبر: ۴۹۱۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۹ - 30November 2021

فضای مجازی؛ فرصت‌ها و تهدیدهاگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرهنگ فرزاد تاجره جانشین فرمانده انتظامی استان گلستان؛ اطلاع رسانی یکی از ابزارهای پلیس برای تقویت تدابیر پیشگیرانه انتظامی به منظور توسعه پیشگیری اجتماعی است که در کشورهای مختلف به صورت‌های متفاوتی از آن استفاده می‌شود. مطالعات متعدد به عمل آمده نشان می‌دهند که انجام تدابیر انتظامی صرف توسط پلیس، اثر محدودی در زمینه پیشگیری از جرم دارد، اما در صورتی که پلیس در کنار این اقدامات، اطلاع رسانی هدفمند و به موقع را در دستور کار خود قرار داده و به جامعه منتقل کند، اثرات پیشگیرانه اقدامات پلیس تشدید شده و طیف وسیع تری از مردم را تحت پوشش قرار خواهد داد.

در دنیای امروز رسانه ها خصوصا شبکه های اجتماعی از جایگاه مهم و تاثیرگذاری در فضای ارتباطات جمعی برخوردارند. این فضا امکان ارتباط میان افراد را به کمترین فاصله زمانی و مکانی ممکن رسانده و از طرفی میزان تبادل اطلاعات به بالاترین حد در تاریخ بشر رسیده است.

هر فضای رسانه ای و اجتماعی جدید طبعا باعث ایجاد بستری برای سوءاستفاده و عدم کاربری مناسب نیز خواهد شد. چنانچه فضای مجازی نیز در کنار فرصت ها و امکانات، تهدیدات خاص خود را به همراه دارد و حتی با ترفندهای گوناگون و پنهان ممکن است باعث از بین رفتن و فلج شدن سیستم های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی یک جامعه شود.

گاها مشاهده شده یک خبر مثبت و امید بخش، موجی از انگیزه و شادی در جامعه ایجاد کرده و بعکس اخبار منفی موجب خشم، ناراحتی و خدشه دار شدن آرامش روانی مردم می شود که این ها همگی نشان از اهمیت رسانه و فضای مجازی دارد.

در سال های اخیر بارها شاهد بوده ایم که دشمنان با فضاسازی های غیرواقعی و گسترش شایعات مختلف در فضای مجازی قصد برهم زدن آرامش مردم را داشته اند که هر بار با هوشیاری، سرعت عمل و درک صحیح فعالان حوزه خبر از شرایط جامعه و انعکاس به موقع اخبار، برنامه های شوم بیگانگان نقش بر آب شده است که نمونه بارز آن را طی روزهای اخیر در خصوص اخلال در سیستم سوخت رسانی کشور شاهد بودیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سالیان اخیر بیانات ارزشمندی در راستای اهمیت فضای مجازی و لزوم حضور نیروهای انقلابی در آن داشته اند بطوری که معظم له در سخنانی، اهمیت فضای مجازی را به اندازه انقلاب اسلامی دانسته اند. لذا نیروی انتظامی به عنوان سازمانی ولایی به منظور عمل به فرمایشات فرمانده معظم کل قوا، حضور هدفمند و موثر در فضای مجازی را در دستور کار خود قرار داده است. حضوری که می تواند منجر به افزایش احساس امنیت و کاهش آسیب های اجتماعی شود.

به طور کلی می توان گفت راهبرد پلیس جامعه محور بر 2 پایه استوار است: اولین پایه را لزوم برقراری تعامل پلیس با ارکان مختلف جامعه به منظور امکان خدمتگزاری بهتر به مردم تشکیل می دهد و دومین پایه، جامعه محوری و عمومی تلقی کردن مقوله نظم و امنیت اجتماعی.

می توان راهبرد دوم را بدین شکل مطرح کرد که پلیس جامعه محور و هوشمند در نظر دارد با ارتقاء سطح آگاهی های ارکان مختلف جامعه از طریق اطلاع رسانی و ابزار رسانه، آن ها را به سمت مسیری هدایت کند که در نتیجه آن از جرم و جنایت پیشگیری شده و جامعه به محیطی امن و خوشایند برای زندگی تبدیل شود.

با حضور به موقع و هدفمند در فضای مجازی، پلیس می تواند امنیت پایدار را در سطح جامعه توسعه داده و به طور غیر مستقیم موجب ارتقاء اقتدار خود و از طرف دیگر باعث افزایش ضریب رضایتمندی مردم شود که البته در این راه تعامل با اصحاب رسانه و فعالان این حوزه امری ضروریست.

لزوم ارتقاء سواد رسانه ای اقشار مختلف جامعه

جهان امروز در معرض دگرگونی و تغییر و تحولات فزاینده ای قرار دارد و در این میان رسانه ها و فضای مجازی بر روند این تحولات شتاب بیشتری بخشیده اند. تغییراتی که ممکن است سودمند بوده و یا با مضراتی همراه باشد، لذا برای تشخیص بهتر آسیب های آن، ارتقاء سواد رسانه ای افراد و اقشار مختلف ضروری بنظر می رسد.

امروزه گستردگی، نفوذ و اهمیت رسانه ها در جهت پیشگیری اجتماعی از جرایم و اطلاع رسانی عمومی بر کسی پوشیده نیست. پلیس جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان سازمانی جامعه محور، بروز و پویا، همزمان با تحولات جامعه رشد کرده و به گواه بسیاری از اهل فن به بلوغ فکری و سازمانی در حوزه های مختلف از جمله حوزه رسانه و خبر رسیده تا بدانجا که منبع رسانه های جمعی و معتبر بوده و با تلاش بی وقفه در راستای افزایش سطح آگاهی مردم، نقش موثری در کاهش انواع جرایم و آسیب های اجتماعی داشته است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها