وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس:

زیست‌بوم ملی اشتغال کشور با همکاری همه دستگا‌ه‌ها طراحی شده است

عبدالملکی گفت: کاری که در دولت سیزدهم شروع شده درخصوص نگاه زیست بومی به مقوله اشتغال است که در این راستا زیست‌بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران با همکاری همه دستگا‌ه‌ها طراحی شده است.
کد خبر: ۴۹۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷ - 30November 2021

زیست بوم ملی اشتغال کشور با همکاری همه دستگا‌ها طراحی شده استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی، ضمن تقدیر از مجلس شورای اسلامی برای ارائه گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص نحوه اجرای بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور اظهار داشت: در حوزه اشتغال مخاطبان غالباً بیکاران صرف نیستند، لذا پنج گروه در این حوزه وجود دارد. بر این اساس ۲.۴ میلیون نفر بیکاران مطلق، ۲.۲ میلیون نفر اشتغال ناقص، ۲ میلیون نفر ناامیدشدگان جویای کار، ۲.۷ میلیون نفر شاغلان کم‌درآمد و ۴.۵ میلیون نفر شاغلان غیررسمی هستند که مجموع این افراد بالغ بر ۱۴ میلیون نفر می‌شود.

وی ادامه داد: براین اساس اگر بخواهیم اشتغال شایسته ایجاد کنیم، ۱۴ میلیون نفر جامعه هدف را تشکیل می‌دهند؛ البته برخی از این موارد در بخش‌های دیگر نیز حضور دارند، مانند افرادی که در حوزه شاغلان غیررسمی و کم درآمد فعالیت می‌کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: جمعیت بیکار و شبه بیکار در حدود ۶.۷ میلیون نفر، جمعیت فاقد شغل شایسته مجموعاً ۱۴ میلیون نفر هستند؛ نرخ مشارکت کنونی ۴۱ درصد است و نرخ بیکاری رسمی که شامل بیکاری مطلق است، ۹.۶ درصد است.

عبدالملکی تصریح کرد: نرخ بیکاری رسمی جوانان بین ۱۸ تا ۳۵ سال ۱۷.۶ درصد است؛ جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز کسانی هستند که در حال اشتغال و تحصیلات نیستند که به آن‌ها نیت گفته می‌شود. متاسفانه در استان‌های غربی، شمالی و سیستان و بلوچستان شاهد بیکاری ۴۰ درصدی این بخش هستیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: برنامه‌های اشتغال زیادی در کشور اجرایی شده، اما این سوال وجود دارد که چرا تاکنون این مسائل حل نشده است، که باید پاسخ داد؛ برنامه‌های اشتغالمان متاسفانه به صورت جزیره‌ای مطرح و اجرایی شده است. به عنوان مثال سیستم بانکی به دنبال گزارشات ارائه وام دادن بوده، اما منهای مابقی زنجیره‌های اشتغال. همچنین سیستمی درصدد ارائه مجوز بوده منهای بخش‌های دیگر اشتغال که این رویه در بخش‌های مختلف به صورت جزیره‌ای و بخشی انجام شده است.

وی ادامه داد: ده‌ها هزار میلیارد تومان در طول این سال‌ها هزینه شده، اما مسئله اشتغال هنوز باقی مانده است؛ کاری که در دولت سیزدهم شروع شده درخصوص نگاه زیست بومی به مقوله اشتغال است. زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران با همکاری همه دستگا‌ه‌ها طراحی شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در این زیست بوم ارتباط بین اشتغال و تولید وجود دارد؛ تولید منجر به اشتغال می‌شود و اگر افزایش یابد، فرصت‌های شغلی بیتشری حاصل می‌شود. همچنین اگر کیفیت نیروی کار بهبود یابد، شاهد بهره وری تولید نیز خواهیم بود. برای اینکه دوگانه مذکور محقق شود، نیاز به فعال شدن ۱۰ مولفه است.

عبدالملکی بیان کرد: منظور از تولید، تاکید بر بخش‌های دارای مزیت ملی و منطقه مشاغل کم سرمایه‌بر، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش تولید از طریق فعالسازی واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل و سرمایه گذاری‌های جدید است. برای چرخیدن چرخ تولید نیاز به تامین مالی و هدایت نقدینگی و تاکید بر اهرم‌های اجتماعی و تضامین است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: حلقه فروش و بازاریابی که دارای دستگاه‌های متولی و متعددی است، از ظرفیت‌های مختلف مانند حوزه بین الملل، بهینه سازی شبکه تولید، استفاده می‌کنند. همچنین مسئله نوآوری در تولید، توسعه صنایع روستادوست و تقویت فناوری‌های متناسب با نیاز تولید نیز دارای اهمیت است. همچین در این زیست بوم دستگاه‌های متولی نیز در حوزه تامین زمین، انرژی و تامین فضا پیش بینی شده اند.

عبدالملکی افزود: همچنین مسائل حقوقی مربوط به اشتغال مانند مجوزها، مالیات، حمایت‌ها و... نیز مورد توجه قرار گرفته است. همچنین برای اینکه عنصر اشتغال و نیروی کار را آماده کنیم نیاز به چند اقدام اعم از بانک جامع اشتغال ایرانیان، ایجاد امکان ارتباط بین کارفرما و نیروی کار، مشاوره برای سنجش میزان انطباق طرح‌های اشتغال با استعداد‌ها و علایق نیروی کار، اصلاح آموزش‌های کلاسیک و فنی و حرفه‌ای و ترویج فرهنگ کسب و کار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نظام هماهنگ بین بخش‌های مختلف و دستگاه‌ها شبیه یک ساعت است که قطعات باید کار کنند تا امور پیش برود؛ اولین جلسه شورای اشتغال در ۶ آبان ماه برگزار شد و ۲۱ بند کلی برای تحقق زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی به تصویب رسید.

وی ادامه داد: راهبرد ما برای ایجاد اشتغال از طریق تقویت بخش‌های تولیدی بهره‌ور و اشتغال‌زا، است که بر این اساس وزارتخانه‌ها موظف شدند بر این بخش‌ها متمرکز کنند. توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی و همکاری نهاد‌های انقلابی خصوصاً در مناطق محروم از دیگر مواردی است که باید به آن‌ها توجه شود.

عبدالملکی گفت: مسئولیت فرصت شغلی برای کمیته امداد برای سال آینده در نظر گرفته شده است، همچنین هماهنگی وزارت کشور با شهرداری‌ها برای فضای کسب و کار و فروش در نظر گرفته شده است بحث اصلاح آموزش عالی و مهارتی با لحاظ اولویت‌های منطقه‌ای همچنین برش استانی برنامه‌های اشتغال توسط وزارت کشور به استاندار‌ها ابلاغ می‌شود بانک مرکزی نیز موظف شده است که ساز و کار هدایت نقدینگی را به شبکه بانکی ابلاغ کند.

وی افزود: برای ۳۲ رسته در سطح ملی ۸ رسته در سطح استان و ۳ رسته در هر ناحیه با وزارت امور اقتصادی و دارایی توافق شد که بهبود فضای کسب و کار به صورت ویژه و اختصاصی پیگیری شود همچنین ما در دبیرخانه شورای عالی اشتغال هماهنگی را میان تمام اجزای زیست بوم اشتغال ایجاد می‌کنیم تا هرکدام بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند تا این چرخه اشتغال بچرخد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در جریان مصوبات شورای عالی اشتغال با ۴۰ دستگاه مذاکرات اولیه انجام شده است که موارد سبز رنگ توافقات نهایی انجام شده که در حال اجرا است و موارد قهوه‌ای رنگ در مرحله مذاکره قرار دارد و در موارد قرمز جواب نهایی به ما اعلام نشده است که پیگیر آن‌ها هستیم.

وی گفت: در بخش صنعت ۴۵۰ هزار فرصت شغلی تا پایان سال ۱۴۰۱ در قالب الگو‌ها تنظیم شده است برای وزارت جهاد کشاورزی ۱۵۰ هزار فرصت شغلی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۲۵ هزار موقعیت شغلی، وزارت ورزش و جوانان ۳۷ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی، وزارت راه و شهرسازی ۹۶ هزار فرصت شغلی، کمیته امداد امام خمینی (ره) ۲۵۰ هزار فرصت شغلی برای سال ۱۴۰۱ دیده شده است. همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران ۱۵ هزار فرصت شغلی، انجمن صنفی کارفرمایی برای تثبیت اشتغال و ارتقای بهره وری و وزارت بهداشت و درمان ۱۰ هزار فرصت شغلی در حوزه سلامت دیده شده است.

عبدالملکی ادامه داد: وزارت نیرو در بحث تامین زیرساخت‌های انرژی برای طرح‌های کسب و کار و اشتغال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۰ هزار فرصت شغلی در حوزه‌های فرهنگی و هنری، سازمان صدا و سیما در موضوع اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ کسب و کار، وزارت علوم و تحقیقات در موضوع افزایش اشتغال پذیری فارغ التحصیلان دانشگاهی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۳۰۰ هزار فرصت شغلی و اتاق تعاون ۱۰۰ هزار فرصت شغلی باید ایجاد کنند بدین معنا که با این دستگاه‌ها نشسته ایم و برنامه ریزی کرده ایم که غیر از توافقنامه کلی، اقدامات عملیاتی که هرکدام باید انجام دهند مشخص شده است.

وی افزود: در این خصوص به طور مثال وزارت ورزش و جوانان در بحث مهارت آموزی و مشاوره کسب و کار اقدام خواهد کرد، وزارت جهاد کشاورزی در تکمیل طرح‌های نیمه تمام، توسعه زنجیره‌های عرضه و تولید داخلی نهاده‌ها عمل خواهد کرد، بنیاد شهید و امور ایثارگران در بحث تقویت خوشه‌های کسب وکار و وزارت آموزش و پرورش نیز در بحث جذب نیرو‌های آموزشی اقدام خواهند کرد بدین معنا که وظیفه همه دستگاه‌ها مشخص شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: ما برای تک تک استان‌ها و شهرستان‌ها این که چه برنامه‌ای و توسط چه دستگاهی و با چه روشی قرار است اتفاق بیافتد برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده ایم که به عنوان مثال در استان چهارمحال و بختیاری شهرستان بروجن، شهر سفید دشت سه دستگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بنیاد برکت و کمیته امداد امام خمینی (ره) وظیفه دارند هرکدام الگوی کاری خود را انجام دهند این پلن برای تک تک حوزه‌های انتخابی مشخص شده که برای تک تک نمایندگان دسترسی قرار داده می‌شود تا برنامه اشتغال حوزه انتخابیه خود را رصد کنند و مشاهده کنند که برنامه چیست، چه کسی چه کاری باید انجام دهد تا پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهند.

عبدالملکی افزود: ما در دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور یک پلتفورمی را تهیه می‌کنیم که تک تک شهرستان‌ها و بخش ها، برنامه اشتغال به تفکیک این که چه دستگاهی با چه منابعی چه کاری انجام دهد و اینکه جامعه مخاطب چه تعداد است و منابعی که در اختیار دارد و جهت و برنامه چه میزان است مشخص شود لذا لازم است همه دستگاه‌ها اطلاعات خود را در سامانه‌ای بارگذاری کنند که این سامانه در حال تکمیل است و عملکرد آن عملکرد خوبی بوده است.

وی ادامه داد: در سه ماهه اخیر ۲۰۰ هزار فرصت شغلی که قبل از آغاز کار بنده به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده بود به ۳۵۱ هزار و ۱۵۵ افزایش پیدا کرد که نشان دهنده افزایش ۷۵ درصدی است که امیدواریم تا پایان سال به عدد خوبی برسیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: سامانه کاریابی به صورت پایلوت انجام شده است که تا آذرماه کسانی که خواهان شغل هستند می‌توانند در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند تا ارجاعات صورت گیرد و درخواستشان ثبت شود همچنین موسسات کاریابی و کارفرمایان نیز باید اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند تا با این کار بازار کار تکمیل شود.

وی افزود: از نمایندگان برای بودجه ۱۴۰۱ کمک می‌خواهیم برای اینکه زیست بوم محقق شود به ۳ بودجه نیاز داریم، ۳۲ هزار میلیارد تومان بودجه هزینه‌ای در تبصره ۱۸ دیده شده بود نیز لازم است برای سال آینده در نظر گرفته شود تا بتوانیم خدمت رسانی لازم را انجام دهیم. همچنین ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مورد نیاز است که همین میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد بود لذا برای اینکه یک میلیون شغل سالانه محقق شود نیاز داریم که این مبالغ به این وزارتخانه داده شود چرا که باید گفت منابع موجود است، ۳۳۰ هزار میلیارد تومان هم برای تقویت نظام تامین اجتماعی نیازمندیم لذا از نمایندگان می‌خواهیم که در این امر ما را یاری کنند.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها