دومین رادار برد بلند «قدیر» در جنوب کشور عملیاتی شد

سامانه راداری «قدیر» که به همت متخصصان نیروی هوافضای سپاه طراحی و تولید شده است، با حضور فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح در جنوب کشور عملیاتی شد.
کد خبر: ۴۹۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵ - 04July 2015

دومین رادار برد بلند «قدیر» در جنوب کشور عملیاتی شد

به گزارش دفاع پرس به نقل از روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص)، سامانه راداری «قدیر»، عصر امروز با حضور امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده این قرارگاه و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح در سایت راداری پدافند هوایی سپاه در اهواز، وارد چرخه عملیاتی شد.

این دومین رادار قدیر است که پس از شش ماه فعالیت آزمایشی، وارد چرخه عملیاتی شده است؛ اولین نوع این رادار یک سال پیش در سایت راداری گرمسار به نام «شهدای بعثت» رونمایی شده بود.

* ویژگیهای رادار قدیر/ عملیاتی شدن سومین رادار دوربرد سپاه تا یک آینده

بر اساس این گزارش، امیر سرتیپ اسماعیلی در حاشیه مراسم رونمایی این رادار با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تبریک به نیروهای مسلح بهویژه سپاه پاسداران در طراحی، ساخت و عملیاتی کردن این رادار، اظهار داشت: رادار قدیر که از صفر تا صد آن بهدست متخصصان توانمند جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه انجام شده، هزینهای معادل یک پنجم نمونه خارجی خود دارد، و با قرار گرفتن در زنجیره پدافند هوایی موجب بالا رفتن میزان امنیت به آسمان کشور میشود.

وی با بیان اینکه این رادار، دارای توانمندی بالای دفاع الکترونیک در محیط جنگ الکترونیکی است، افزود: رادار قدیر امواجی دارد که رهگیری آن توسط گیرندههای دشمن بسیار سخت خواهد بود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) تصریح کرد: کشف و شناسایی ریزپرندهها با سطح مقطع راداری کم، یکی دیگر از ویژگیهای رادار قدیر است، که این تکنولوژی در لبه تکنولوژیهای دنیا قرار دارد.

امیر اسماعیلی گفت: از دیگر ویژگیهای این رادار تفکیک در برد و زاویه است؛ که میتواند تمام اهداف را در بردهای مختلف کشف، و بدون اخلال آنها را رهگیری کند.

وی با بیان اینکه تمام قطعات این رادار داخلی است، و هیچ گلوگاهی در تعمیر و نگهداری آن وجود ندارد، اظهار داشت: امنیت و آرامش با سامانههای دفاعی یک امر ضروری است، و برای همین توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران است که سازمان ایکائو بر امن بودن هوا و فضای کشورمان تاکید میکند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) با بیان اینکه فاصله میان استقرار اولین نمونه رادار قدیر تا دومین نمونه آن حدود یک سال بود، گفت: در کمتر از یک سال آینده سومین رادار دوربرد سپاه در منطقه مورد نظر نصب و عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار