لابی صهیونیست‌ها در آمریکا برای مذاکرات وین نسخه پیچید

لابی صهیونیستی آیپک که بزرگترین گروه لابی‌گری این رژیم در آمریکا است برای مذاکرات وین نسخه تازه‌ای پیچید.
کد خبر: ۴۹۲۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱ - 01December 2021

لابی صهیونیست‌ها در آمریکا برای مذاکرات وین نسخه پیچیدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» معروف به «آیپک» که بزرگترین گروه لابی‌گری رژیم صهیونیستی در آمریکا است پیشنهادات جدیدی را برای مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها مطرح کرده است.

آیپک در مطلبی که در وب‌سایت این سازمان قرار گرفته تصریح کرده آمریکا بایستی در مذاکره با ایران پنج اصل را برای متقاعد کردن ایران به تغییر مسیر رعایت کند:

۱- نباید به ایران اجازه داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

۲- گفت‌وگوها نمی‌توانند برای مدت زمان نامعلوم ادامه پیدا کنند زیرا این امر به تهران اجازه خواهد داد به پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد.

۳- چنانچه ایران برنامه هسته‌ای خودش را متوقف نکند فشارها علیه این کشور باید افزایش پیدا کند.

۴- کاهش فشارها بر برنامه هسته‌ای ایران غیرقابل قبول است.

۵- نگرانی‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بایستی حل و فصل شوند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از روز گذشته در پایتخت اتریش آغاز شد. این نخستین دور از این گفت‌وگوها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد. طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

در طول ۶ دور مذاکرات وین، رژیم صهیونیستی بارها به عنوان بخشی از تقسیم کار با دولت‌های غربی تلاش کرده تاکتیک «پلیس بد-پلیس خوب» را برای افزایش فشار بر تیم مذاکره‌کنندگان ایرانی به کار بگیرد.

تصور غربی‌ها و رژیم صهیونیستی این است که عملیات روانی صهیونیست‌ها در خصوص تبعات عدم حصول توافق می‌تواند از فشار ایران برای پیگیری حقوقش در مذاکرات هسته‌ای بکاهد.

مقام‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در هفته‌های گذشته چندین بار در قالب کارگروه مشترکی که با هدف رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران راه‌اندازی شده بود دیدار کرده و چندین بار اعلام کرده‌اند که به توافقاتی دست پیدا کرده‌اند.

با وجود اینکه محور رایزنی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در این مذاکرات را همواره رسیدن به یک «طرح جایگزین» در صورت شکست مذاکرات تشکیل داده شواهد گوناگونی وجود دارند که نشان می‌دهند دو طرف عملاً غیر از راه‌اندازی جنگ روانی، عملاً چنین طرحی در چنته ندارند.

این چیزی است که پایگاه خبری المانیتور مهرماه سال جاری، بعد از رایزنی مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی گزارش داده بود.

یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که به «بنی گانتز» نزدیک است در این باره به المانیتور گفت:«در حال حاضر، هیچ برنامه اقتضایی جایگزینی علیه ایران برای حالت شکست مذاکرات وجود ندارد. آنها پلان B ندارند.»

علاوه بر این، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم در شهریورماه سال جاری گزارش داده بود صهیونیست‌ها علی‌رغم مانور بر روی لفاظی‌های تهدیدآمیزآمیز نظامی علیه ایران «از هیچ توانایی نظامی عملی» برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار نیستند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها