یادداشت/

نقش و جایگاه مجلس در رفع چهره فقر و محرومیت

نقش و جایگاه مجلس با تصویب قوانین حمایتی و نظارت بر اجرای آنان برای محرومان بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر: ۴۹۲۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۱ - 02December 2021

نقش و جایگاه مجلس در رفع چهره فقر و محرومیتگروه اجتماعی دفاع‌پرس- جعفر صباغیان، معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی؛ پس از فروپاشی حکومت‌های خودکامه و مستبد، مردم سالاری در نظام‌های سیاسی به عنوان یک اصل مهم و ترقی مطرح شد.

در ابتدا مردم برای هرگونه تصمیم گیری رأساً ورود می‌کردند و نظر خود را در خصوص مسایل و امورات حکومت ارائه می‌دادند لکن با گسترش جوامع و ظهور موضوعات فراوان برای اظهار نظر، اشکال جدیدی از حکومت شکل گرفت به نحوی که مردم حق تصمیم گیری‌شان را به نمایندگان منتخب واگذار نمودند. لذا از اجتماع این نمایندگان مجلس قانونگذاری تشکیل گردید. تنظیم روابط و قوانین حکومت و مردم و روابط خصوصی مردم با مردم از وظایف این مجالس بر شمرده شده است.

مجلس تبلور اراده ملت در تصمیم گیری‌ها و جهت دهی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. نقش و جایگاه و قدرت حساس در حکومت ها متفاوت است و در برخی نظام های سیاسی مجلس تحت سلطه سایر قوا بوده و در نظام های پارلمانی به عنوان اصلی ترین رکن تصمیم گیری است.

 در ایران نیز با افول حکومت های پادشاهی برای اولین بار مجلس شورای ملی در قانون اساسی مشروطه از سال ۱۲۸۵ بنا شد.        

با این وجود با کارشکنی های پادشاهان به ویژه اواخر دوران قاجار و پهلوی مجلس جایگاه اساسی خود را از دست داده بود. در این میان تنها عده‌ای از نمایندگان بودند که تا پای جان در راه دفاع از تمامیت ارضی، استقلال و امنیت و رفاه مردم تلاش نموده¬اند که یکی از آنها سیدحسن مدرس فقیه و عالم بزرگ شیعه بود که در همین راه در ۱۰ آذرماه به دست عوامل رضاخان به شهادت رسید.

پس از پیروزی انقلاب و با توجه به جایگاه و نقش مردم در اندیشه فقهی و سیاسی حضرت امام خمینی (ره) مجلس شورای اسلامی با اختیارات حاصله از قانون اساسی می‌تواند در تصویب قوانین در همه موضوعات، تصویب عهدنامه‌های بین‌المللی، تغییر خطوط مرزی، تصویب حکومت نظامی و تحقیق و تفحص در مسایل کشور ایفای نقش کند و در مقابل هر نماینده در برابر تمامی مردم مسئول است.

از دیدگاه امامین انقلاب نماینده‌ای نماینده تراز انقلاب محسوب می‌گردد که پایبند به احکام اسلامی دارای تقوا و تدین، پایبند به اصول قانون اساسی، امانت‌دار و انقلابی باشد.

اهتمام به امور محرومان و مستضعفان و دلسوز مردم و طبقات محروم بودن یکی از ویژگی‌های مهم دیگر برای نمایندگان مجلس تراز انقلاب است. حضرت امام خمینی (ره) در این خصوص می‌فرمایند: مردم به نمایندگانی رأی دهند که در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند طعم خود را چشیده باشند و در قول و عمل موانع اسلام پابرهنگان زمین و اسلام مستضعفین باشند.
 
نقش و جایگاه مجلس با تصویب قوانین حمایتی و نظارت بر اجرای آنان برای محرومان بسیار حائز اهمیت است. نمونه‌های متعدد قانونگذاری در این مسیر در طول حیات مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف بیانگر عزم جمهوری اسلامی ایران برای برطرف کردن محرومیت و فقر به عنوان یک راهبرد اساسی است. 

۱۰ آذر ماه به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مدرس به واسطه¬ ارج نهادن به مبارزات خستگی ناپذیری ایشان و الگو قراردادن ایشان برای نمایندگان در مقابله با ظلم و تبعیض و دفاع از محرومین به عنوان روز مجلس نامگذاری شده است.

ضمن گرامیداشت این روز بر روان پاک امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی درود می‌فرستیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار