یادداشت/ علی عبدالصمدی

کدام مجلس می‌تواند در رأس امور باشد؟

قطع به یقین مجلس زمانی می‌تواند کارساز بوده و در رأس امور قرار گیرد که نمایندگانی مومن، معتقد و دلسوز جامعه در آن راه یابند.
کد خبر: ۴۹۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 02December 2021

کدام مجلس می‌تواند در رأس امور باشد؟گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ از بدو تاسیس دارالشورا در کشورمان صد و پانزده سال می‌گذرد. مجلس به عنوان اصلی‌ترین رکن دموکراسی و قانونگذاری در هر کشوری به شمار می‌رود. بسیاری از کشور‌های ریز و درشتی که در همسایگی ما هستند یا هنوز مجلسی ندارند یا اگر دارند نقشی کاملا فرمایشی دارد و عملا برای مردم آن کشور کارآمد نیست.

در فرهنگ عمومی کشورمان سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس به عنوان روز مجلس نامگذاری شده است. مجلس مهمترین رکن قانونگذاری و اصلاح جوامع مدرن به شمار می‌آید. مردم با فرستادن نمایندگان خود به مجلس می‌توانند در تصویب و اجرای قوانین سهیم باشند و عملا خود برای کشور و شهر و روستای خود تصمیم بگیرند. نمایندگان نیز با عنایت به نوع دیدگاه سیاسی و اجتماعی که دارند سعی می‌کنند در حل مشکلات جامعه کوشا باشند و از آن مهمتر تلاش دارند تا در عمل کردن به مر قانون پیشگام باشند.

شاید مهم‌ترین وظیفه‌ی نمایندگان ملت در مجلس، حفظ آرامش در جامعه باشد. قطع به یقین نمایندگان با بررسی مشکلات روز جامعه و ارائه‌ی راهکار حل معضلات پیش آمده می‌توانند بار سنگینی را از روی دوش ملت و کشور بردارند.

مجلس به معنای واقعی کلمه، محلی برای اجتماع نمایندگان ملت از اقصی نقاط کشور است و نمایندگان با مطرح کردن معضلاتی که گریبانگیر مردم مناطق مختلف کشور شده است و نیز با مشورت و همفکری با یکدیگر می‌توانند در حل و فصل مسائل گوناگون کشور سهم بسزایی را داشته باشند.

با نگاهی اجمالی به وظایف خطیر نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی که البته مصداق بارز آیه‌ی شریفه‌ی «و امرهم شوری بینهم» است، می‌توان دریافت که مجلس قله‌ی رفیعی در رفع مشکلات عدیده‌ی ملت می‌تواند باشد. با وجود این، در بسیاری از دوره‌های تاریخی در طول صد و پانزده سال گذشته، مجلس کاملا نقشی فرمایشی داشته و عملا در بر طرف ساختن مشکلات ملت نقشی ایفا نکرده است. قطع به یقین مجلس زمانی می‌تواند کارساز باشد و به معنای واقعی کلمه مجلسی متشکل از نمایندگان راستین ملت باشد که نمایندگانش حائز خصائص مهم ذیل باشند:

مومن و معتقد باشند، مصلحت عمومی جامعه را به مصالح حزبی، جناحی و شخصی خود ارجحیت بدهند، بیدار و هوشیار باشند، برنامه ریزی دقیق و مدونی در زمینه‌ی قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین کشور داشته باشند و اهم خصائص آنکه حقیقتا نماینده‌ی راستین ملت در دستگاه مقننه‌ی کشور باشند و از حزب سالاری و جناح بازی‌های بی‌مورد جدا پرهیز کنند.

نمایندگان ملت شریف ایران در مجلس زمانی که دارای ویژگی‌های فوق الذکر و خصائصی نزدیک به موارد مذکور باشند قطع به یقین هم نمایندگان راستین ملت در مجلس شورای اسلامی به شمار می‌آیند و هم در رشد و اعتلای جامعه‌ی ایرانی و اسلامی می‌توانند سهم قابل توجهی داشته باشند؛ چنین نمایندگان و چنین مجلسی قطعا می‌تواند بهترین میراث‌دار خون متبرک شهداء باشد. یقینا این مجلس علیرغم تمامی مشکلات، می‌تواند داعیه‌ی این را داشته باشد که در رأس امور کشور قرار گرفته است.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها