مرشد میرزاعلی نقال روایت حبیب:

حاج قاسم، پهلوان ورزش‌های زورخانه‌ای بود

نقالی مرشد میرزاعلی از دلاوری‌های سردار سلیمانی یکی از برنامه‌های کاروان «روایت حبیب» به‌شمار می‌رود که با استقبال عموم مواجه شده و اکنون در ۱۰ استان کشور در حال برگزاری است.
کد خبر: ۴۹۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ - 05December 2021

حاج قاسم، پهلوان ورزش‌های زورخانه‌ای بودبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرشد «محسن میرزاعلی» همانند پدرانش کار خود را از شش ماهگی و با تعزیه آغاز کرده است. از کودکی به همراه پدرش برای پرده خوانی به مجالس مختلف رفته و شیوه کارش متأثر از پدرش مرشد «حسن میرزاعلی» است. خانواده میرزاعلی نسل در نسل در زمینه هنر‌های آیینی و سنتی از تعزیه گرفته تا پرده خوانی و شاهنامه خوانی فعال بوده‌اند.

مرشد «محسن میرزاعلی» با اشاره به اینکه کار ما در روایت حبیب چیز جدیدی نیست اظهار داشت: در هردوره‌ای از تاریخ این سرزمین نقالان و پرده خوانان درکنار نقل داستان‌هایی از شاهنامه و پرده‌هایی که از وقایع مذهبی برای قهرمانان ملی هم نقالی می‌کردند و به آن‌ها ارادت داشتند. به‌عنوان مثال زمانی که میرزاکوچک خان جنگلی شهید می‌شود نقال‌هایی که طرفدارش بودند برایش اشعارحماسی می‌سرودند و در نقل و پرده خوانی‌هاشان دلاوری‌های این قهرمان ملی را روایت می‌کردند.

این مرشد افزود: در دوره ما هم، در هشت سال دفاع مقدس و در دفاع از حرم جوان‌هایی داشتیم که جلوی دشمن سینه سپر کردند و حماسه‌های بی‌نظیری را خلق کردند؛ برخودم واجب دانستم که از این سرداران و دلاور مردان نقل و پرده‌ای را آماده کنم.

همراهی با حبیب

مرشد میرزاعلی در مورد نقالی‌اش در روایت حبیب گفت: رهبر معظم انقلاب در دیداری که با شعرا داشتند فرمودند: «زبان فارسی را ارج بنهید و بیشتر توجه کنید»، ما اولین گامی که برداشتیم تقریباً دوسال قبل جشنواره نقالی و شاهنامه خوانی «نقشا» را برگزار کردیم؛ آن زمان رئیس دفتر تعزیه و نمایش‌های آیینی حوزه هنری بودم در فراخوانمان آمده بود که شرکت کنندگان از ادبیات تصویری استفاده کنند یعنی از اسطوره‌های مانند رستم، سیاوش و آرش تا حماسه سازان معاصر مانند شهیدان همت، باکری، زین الدین و حاج قاسم... متأسفانه با شیوع کرونا این فرصت از دست رفت. تا اینکه این کار زیبا را دوستان در حوزه هنری رقم زدند و کاروانی را باعنوان روایت حبیب راه‌اندازی کردند.

این نقال روایت حبیب ادامه داد: بنا داریم در این کاروان روایت داستان‌ها، خاطرات و اتفاقاتی که همرزمان، هم‌سنگران، دوستان و خانواده سردار سلیمانی گفته و مکتوب شده را به صورت طومار نقالی در آوردیم. در مجموع ۱۰ نقل برای ۱۰ استان آماده کردیم.

قوت قلب دوستان

محسن میرزاعلی با بیان اینکه تا چد سال قبل من هم مانند بسیاری از مردم سردار سلیمانی را نمی‌شناختم افزود: نام حاج قاسم را زمانی که زائر کربلا بودم از زبان عراقی‌ها شنیدم و هنگامیکه متوجه می‌شدند ایرانی هستیم می‌گفتند: «حاج قاسم نورالعینی» و پس از آن دست به قلبشان می‌گذاشتند. دوست و دشمن بر توانایی‌ها و بزرگی حاج قاسم اقرار داشتند.

در این یک ماه که درگیر کار مطالعه و تحقیق در باره سردار بودم به این نتیجه رسیدم که ایشان جایگاه سیاسی، اجتماعی، فرنگی و هنری بالایی داشتند و بودنش می‌توانست برای حال و آینده کشور ما بسیار مفید باشد. فردی که اسمش هراس در دل دشمن میانداخت و قوت قلب دوستان بود. ما در نقل‌ها برای مخاطب می‌گوییم اگر حاج قاسم اسمش ترس در دل دشمن ایجاد می‌کند برای این است که با ایمان کامل گام در میدان جنگ می‌گذاشت و سینه سپر می‌کرد و در پس جبهه جنگ برای مردمش دستگیر و یتیم نواز بود.

سردار سلیمانی اهل ورزش زور خانه‌ای بود و کسی که ورزش پهلوانی می‌کند مرام و مسلک متفاوتی دارد. حاج قاسم، پهلوان ورزش‌های زورخانه‌ای بود. یکی از همراهانش تعریف می‌کرد زمانی که گروهی از داعشی‌ها را اسیر کرده بودیم و حاج قاسم می‌خواست آن‌ها را ببیند من منتظر بودم که سردار دل‌ها خشمش را به داعشی‌ها نشان دهد، اما او آمد و گفت: چرا دست و پای اسیران را بسته‌اید؟ آن‌ها تا قبل از آنکه اسیر شوند داعشی بودند، اما ما برای اسرا منشور داریم. از نظر ما باید به اسرا آب و غذا داد و سر و صورتشان را پاک کرد.

کاری در‌شان سردار

میرزاعلی ادامه داد: بخشی از نقل‌هایی که آماده کردیم حماسی و بخش دیگر، درام و احساسی است. نقل بچه‌های مدافع حرام حزن انگیز است. البته در کنار نقالی حماسه خوانی هم داریم یکی از مرشدان بین‌المللی به نام استاد «علی ناری» در کنار ما حضور دارند و اشعار حماسی را با ضرب زورخانه اجرا می‌کنند و یک کار تلفیقی انجام می‌دهیم. پرده‌ای هم هنرمندان حوزه هنری طراحی کردند و من بعضی از داستان‌ها را برپایه آن پرده‌ها آماده کردم و این کار برای اولین بار انجام شده و تلاش شد، کار فاخر و وزینی که درشأن حاج قاسم باشد، از کار در بیاید. به‌عنوان کسی که پدرانش در چند نسل در هنر روایی فعال بودند افتخار می‌کنم که این کار را با عشق برای سردار سلیمانی اجرا ونقالی می‌کنم.

استقبال خوب

مرشد میرزاعلی از بازخورد‌هایی که از اجراهایش در روایت حبیب گرفته است می‌گوید: این چند اجرا که داشتیم عالی و بی‌نظیر بود. زمانی که من و مرشد استاد «علی ناری» از استیج پایین می‌آمدیم مردم برای تشکر و عکس یادگاری هجوم می‌آوردند، حتی از ما دعوت می‌کردند که به منازلشان برویم و این استقبال برای خود من جالب بود. روزی که برای اولین در کرمان می‌خواستم اجرا کنم با خودم می‌گفتم اینجا مقر حاج قاسم است و شاید همه این نقل‌ها را شنیده باشند، اما چون با هنر نقالی و نمایشی آمیخته به نظرم برای مردم جذاب شد و باز خورد خوبی از مردم گرفتیم. امیدواریم این استقبال در شهر‌های دیگر هم تکرار شود و مورد پسند مردم قرار بگیرد.

روایت حبیب

کاروان هنری روایت حبیب» در دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در۱۰ استان کشور به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازد. این رویداد فرهنگی و هنری که به همت بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی «مکتب حاج قاسم» و با همکاری حوزه هنری از یازدهم آذر به مدت یک ماه در ۱۰ استان کشور اجرا می‌شود. در این رویداد فرهنگی، برنامه‌های متنوعی، چون «شب خاطره»، «شعر خوانی»، «سرود و موسیقی»، «نمایش فیلم و انیمیشن»، «اجرای تئاتر»، «نقالی و پرده خوانی»، «حماسه خوانی» اجرا و مراسم «رونمایی کتاب» و «نمایشگاه عکس و آثار تجسمی» برگزار خواهد شد.

کرمان، اصفهان، زنجان، کردستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی استان‌های میزبان کاروان هنری روایت حبیب خواهند بود و اختتامیه این برنامه در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار