نمایندگان جامعه معلولین در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

پیمانکاران شهرداری باید گواهینامه دسترس‌پذیری داشته باشند/ نیازمند پیوست‌ برابرسازی خدمات در پایتخت هستیم

مروتی با بیان اینکه ما امروز نیازمند این هستیم که پیوست‌ برابرسازی خدمات در تمامی پروژه‌ها ایجاد شود، گفت: هیچ پروژه‌ای بدون پیوست دسترس‌پذیری نباید افتتاح شود و باید جایگاه ستاد مناسب‌سازی مشخص شود.
کد خبر: ۴۹۳۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۶ - 07December 2021

گروه اجتماعی دفاع‌پرس: هر سال با فرارسیدن روز جهانی معلولین موضوع عدم مناسب‌سازی معابر نقل همه مجالس و محافل می‌شود؛ موضوعی که امروز باعث شده معلولین علی‌رغم تمامی استعدادهایی که دارند، در فرآیند انجام امور و برقراری ارتباط با جامعه، دچار مشکل شوند.

از بارزترین موانع در محیط شهری در مقابل افراد معلول و یا دارای محدودیت حرکتی می توان به عرض کم پیاده روها اشاره کرد که سبب حرکت اجباری افراد دارای معلولیت به سواره رو می شود؛ یا سطوح خاکی یا پوشیده از سنگریزه که سبب کندی حرکت، به هم خوردن تعادل صندلی چرخدار و حتی سرنگونی فرد از روی صندلی چرخدار می شود؛ همچنین شیارهای پهن بین بلوک های سیمانی پیاده روها و پل های آهنی کنار آنها سبب به هم خوردن تعادل افراد دارای محدودیت‌های حرکتی می شوند اشاره کرد.

از سوی دیگر شیب های طولی نامناسب پیاده رو که سبب فشار زیاد روی ستون فقرات معلولان جسمی حرکتی می‌شود و شیب های عرضی که مانع حرکت در پیاده روها خواهد شد، از این جمله موانع هستند.

براین اساس، گفت‌وگویی با نمایندگان جامعه معلولین جسمی-حرکتی، کودکان کم‌توان ذهنی و نابینایان داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

بهروز مروتی مدیر و نگهبان کمپین معلولان در حاشیه حضور در صحن شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه معلولین از ظرفیت و استعدادهای بالایی برخوردار هستند، اظهار داشت: اگر به آمار نگاهی کنیم می‌بینیم مدال‌هایی که معلولین در بازیهای پارالمپیک به دست آورده‌اند دو برابر المپیک است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته که به صحن شورا آمدیم هیچگونه مناسب سازی صورت نگرفته بود، گفت: امروز اگر یک ناشنوا به شورای شهر مراجعه کند چگونه می‌تواند با اعضای شورا ارتباط برقرار کند.

معینی: پیمانگاران شهرداری باید گواهینامه دسترس پذیری داشته باشند/ مروتی: نیازمند پیوست‌ برابر سازی خدمات در شهر تهران هستیم

مروتی گفت: شورا باید نقش نظارت و قانونی خود را اجرا کند و باید در حوزه مناسب‌سازی با جدیت ورود پیدا کند.

توجه به معلولین در بودجه ۱۴۰۱ 

مدیر و نگهبان معلولان در خصوص لایجه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران است، افزود: از شورا درخواست داریم بر اساس نامه‌ای که دادیم نگاهی ویژه‌ای به مسئله حمل و نقل عمومی معلولان داشته باشند چرا که در این حوزه دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم.

وی ادامه داد: باید تعامل بین اعضای شورای شهر و تشکلات معلولین برای شناسایی مشکلات آن‌ها بیشتر شود.

شهر باید از نظر فیزیکی و معماری در دسترس معلولین باشد

دهقان نماینده جامعه کودکان کم توان ذهنی گفت: باید شهری داشته باشیم که قابل دسترس‌ برای تمامی افراد باشد.

وی ادامه داد: مهمترین دغدغه خانواده‌های افراد کم‌توان ذهنی حضور ایمن این افراد در سطح شهر، بازار و تفرجگاه‌ها است.

نماینده جامعه کودکان کم توان ذهنی با بیان اینکه شهر باید از نظر فیزیکی و معماری در دسترس این افراد قرار گیرد، گفت: استفاده از علائم و نشانه‌ها می‌تواند به این افراد کمک کند تا بهتر از اتوبوس و مترو استفاده کند.

معینی: پیمانگاران شهرداری باید گواهینامه دسترس پذیری داشته باشند/ مروتی: نیازمند پیوست‌ برابر سازی خدمات در شهر تهران هستیم

وی گفت: از شهرداران مناطق ۲۲ گانه تهران این درخواست را دارم که این اهتمام را داشته باشند تا در هر منطقه از شهرداری یک پارک برای حضور این افراد ایمن‌سازی شود؛ همچنین یک سرای محله در هر منطقه اختصاص داده شود تا کلاس‌های آموزشی برای افراد کم توام ذهنی برگزار شود.

نیازمند پیوست‌ برابر سازی خدمات در شهر تهران هستیم

سهیل معینی نماینده معلولین در ستاد مناسب سازی فضای شهری در این‌نشست با بیان اینکه مدیریت شهری باید با توجه به تفاوت انسان‌ها برنامه‌ریزی‌ کند، گفت: به عنوان‌مثال سازمان تحت پوشش شهرداری باید خدماتی که ارائه می‌دهند برای همه شهروندان باشد.

وی ادامه داد: باید در تمام برنامه‌ها پیوستی ایجاد شود تا همه بتوانند از آن استفاده کنند؛ ما امروز نیازمند این هستیم که پیوست‌ برابر سازی خدمات ایجاد شود.

معینی: پیمانگاران شهرداری باید گواهینامه دسترس پذیری داشته باشند/ مروتی: نیازمند پیوست‌ برابر سازی خدمات در شهر تهران هستیم

معینی خاطرنشان کرد: هیچ پروژه‌ای بدون پیوست دسترس پذیری نباید افتتاح شود و باید جایگاه ستاد مناسب سازی مشخص شود.

وی گفت: از شورای شهر و شهرداری درخواست دارم پیمانکاری در مناقصه‌های شهرداری شرکت کند که گواهینامه دسترس‌پذیری داشته باشد‌.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار