کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

موضع ایران در وین منطقی و به‌حق بود/ نبود آمریکا در برجام به نفع ایران است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مطالبات ایران در مذاکرات وین به حق و منطقی بود و در راستای منافع ملی کشورمان تعریف می‌شود.
کد خبر: ۴۹۳۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۷ - 07December 2021

موضع ایران در وین منطقی و بحق بود/ نبود آمریکا در برجام به نفع ایران استحسین کنعانی‌مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، درباره مذاکرات وین اظهار داشت: همانطورکه از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، ایران براساس یک سیاست گام به گام وارد عرصه مذاکرات شد و از موضع برتر و طلبکارانه رفتار کرد و خواسته‌هایی را که در این مذاکرات مطرح کرده بود، کاملاً منطقی و بحق بود.

وی ادامه داد: منطق مذاکرات به این طریق است که طرف مذاکره خواسته‌هایی را دارند که باید به این خواسته‌ها پاسخ داده شود و این پاسخ جدا از منفی یا مثبت بودن ضروری است که در راستای اصول منطقی باشد و منافع ملی کشور را کاملاً مدنظر قرار دهد. به نظر می‌رسد تا این مرحله ما توانستیم مقدمات بحث را پیش ببریم.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: پیش‌‌بینی من از مذاکرات این است که تروئیکای اروپا و آمریکا در یک جنگ دیپلماتک با چین و روسیه مایل نخواهند بود امتیازی را به ایران بدهند و بیشتر به دنبال این هستند که با فشار حداکثری ایران را وادار به دادن امتیاز‌های بیشتر کنند.

کنعانی‌مقدم معتقد است که خروج آمریکا از برجام به نفع ایران است؛ چون اگر به برجام بازگردد به احتمال بسیار زیاد مکانیزم ماشه را علیه ایران به کار خواهد گرفت و اگر مکانیزم ماشه مورد استفاده قرار بگیرد و پرونده ایران به شورای امنیت هم ارجاع شود دیگر چین و روسیه نمی‌توانند آن را وتو کنند؛ لذا بازگشت آمریکا به برجام خیلی به نفع ما نخواهد بود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به دنبال این هم نیستند که مذاکره برای مذاکره باشد. آمریکایی‌ها دنبال این هستند که سریع‌تر بتوانند پرونده ایران را به شورای امنیت و شورای حکام ببرند اما جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی به دنبال این است که آمریکا با لغو کامل تحریم‌ها به برجام بازگردد به عبارت بهتر باید به شرایط پیش از خروج آمریکا از برجام بازگردیم.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه رئیس جمهور تمام تلاش خود را به کار گرفته تا از طریق دیپلماسی مانع بدتر شدن شرایط شود، گفت: بعید است که بایدن اجازه لغو تمام تحریم‌ها را دهد.

کنعانی‌مقدم در پایان تأکید کرد: به‌نظر دیگر برجام به شرایط قبل بازنخواهد گشت و طرف‌های غربی به‌دنبال آن هستند تا آن را با یک عنوان دیگر احیا کنند. همچنن نباید انتظار داشت که تمام تحریم‌ها لغو شود بلکه به احتمال بسیار زیاد فقط تحریم‌های هسته‌ای لغو خواهد شد و تحریم‌های حقوق بشری و موشکی به قوت خود باقی می‌مانند. آمریکا به دنبال برجام جدیدی است که در این برجام ایران باید امتیازات بیشتری را دهد.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار