رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

شناسایی ۲۶ مورد ابتلا به اُمیکرون در ایران تاکنون/ مردم حتما دُز سوم را تزریق کنند

گویا از شناسایی ۲۶ مورد ابتلا به امیکرون تاکنون در کشور خبر داد و گفت:‌ مردم حتما دُز سوم واکسن را تزریق کنند.
کد خبر: ۴۹۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷ - 27December 2021

شناسایی ۲۶ مورد ابتلا به اُمیکرون در ایران تاکنون/ مردم حتما دُز سوم را تزریق کنندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری با اشاره به آخرین وضعیت شیوع اومیکرون در جهان اظهار داشت: اومیکرون در دنیا با سرعت بسیار زیادی گسترش پیدا می‌کند و بسیاری از کشور‌ها آن را گزارش کرده‌اند. کشورآمار ما نیز از این قاعده مستثنا نیست به طوری که تا روز گذشته ۲۶ مورد ابتلا به اومیکرون در کشور شناسایی شده به طوری که ۱۲ مورد مشکوک نیز در آزمایشگاه مرجع در حال بررسی است.

وی با اشاره به ضرورت و توجه بیشتر مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، یادآور شد: انتظار داریم مردم کشورمان به دو نکته مهم توجه کنند؛ اول اینکه این سویه با تزریق دو نوبت واکسن احتمال ابتلا را پایین نمی‌آورد و کسانی که می‌خواهند در خصوص ابتلا به این ویروس ایمنی داشته باشند، باید سه نوبت واکسن را تزریق کنند.

گویا تأکید کرد: البته تزریق نوبت سوم باید طبق جدول زمانی نه زودتر و نه دیرتر از آن صورت گیرد؛ یعنی فاصله سه ماهه بعد از تزریق دوز دوم را درنظر بگیریم، در نتیجه افرادی که بالای هجده سال سن دارند باید سه ماه پس از تزریق دوز دوم، برای تزریق دوز سوم مراجعه کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان نکته مهم در پیشگیری از ابتلای به اومیکرون، خاطرنشان کرد: این رعایت باید به صورت فردی، خانوادگی و اجتماعی صورت گیرد؛ چرا که اکنون دو خوشه از بیماران در تهران و خراسان وجود دارد که به صورت خانوادگی است؛ یعنی اگر یک نفر در خانواده به ویروس مبتلا شوند دیگران نیز بلافاصله مبتلا می‌شوند.

وی افزود: نباید اجازه دهیم وضعیت ما طوری شود که دوباره با موج سنگین روبه‌رو شویم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد:‌ هر واکسنی که تزریق می‌شود مورد کنترل قرار دارد و سازمان غذا و دارو اجازه مصرف واکسن تاریخ گذشته را نمی‌دهد و حتی اگر یک روز هم از تاریخ آن گذشته باشد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

گویا درباره میزان اثر بخشی واکسنها، تصریح کرد: از همان روز اول که واکسیناسیون در کشور شروع شد کمیته ملی روی عوارض واکسن‌ها کار کردو دستورالعمل‌های لازم نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در هر دانشگاه علوم پزشکی مشخص می‌شود که فردی که واکسن را تزریق کرده چه عوارض داشته است؛ یعنی این عوارض مرتبط با واکسن بوده یا نبوده؛ تمام عوارض بررسی و طبقه بندی می‌شود و کمیته علمی در دانشگاه نظر می‌دهد.

وی اضافه کرد: عوارض را که نمی‌توان قاطعانه نظر داد یا بتوان نظر داد، این پرونده‌ها به کمیته کشوری می‌آید و برجسته‌ترین اساتید پرونده‌ها را هر هفته بازخوانی می‌کنند و مشخص می‌شود عارضه مربوط به واکسن بوده یا نبوده است.

گویا با بیان اینکه ۹۵ درصد عوارض گزارش شده در خصوص تزریق واکسن خفیف بوده است، بیان داشت: ما گزارشات لازم را تهیه می‌کنیم و به مسئولان بلند پایه ارائه می‌دهیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ابراز داشت: اکنون انواع و اقسام واکسن‌های دنیا در کشورمان تولید یا در دست تولید است و سیاست‌های وزارت بهداشت استفاده از واکسن‌های تولید داخل است.

وی با تاکید بر اینکه قاطعانه اعلام می‌کنیم اثر بخشی واکسن‌های تولید داخل ما چیزی کمتر از واکسن‌های خارجی که در دنیا شهرت پیدا کردند نیست، متذکر شد: کمیته علمی واکسن در خصوص واکسن در کودکان زیر ۱۲ سال و واکسن‌های تولید داخل که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند نظر می‌دهد.

گویا تصریح کرد: طبق دستور رئیس جمهور باید مستندات بیشتری ارائه دهیم و تا برای استفاده واکسن در افراد زیر ۱۲ سال بتوانیم ستاد ملی مقابله با کرونا را متقاعد کنیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار