یک کارشناس سیاسی در میزگرد دفاع پرس:

«یوم الله ۹ دی» برخواسته از روایتگری صحیح و روشنگری بود

خسروانی گفت: در روزهای منتهی به یوم الله ۹ دی با روایت‌ها و روشنگری‌های جریان انقلاب اسلامی شاهد فروکش کردن فتنه هستیم و لذا تنها راه مقابله با فتنه روشنگری است و برخورد نظامی و امنیتی جایگاهی ندارد و این نکته‌ای است که باید به آن توجه داشته باشیم.
کد خبر: ۴۹۷۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱ - 30December 2021
«یوم الله ۹ دی» برخواسته از روایتگری صحیح و روشنگری بود/روشنگری و روایتگری صحیح تنها راه مقابله با فتنه استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اراک، «عباس خسروانی» کارشناس مسائل سیاسی و فعال رسانه ای در میزگرد «یوم الله ۹ دی» با اشاره به اهمیت مسئله تبیین و روایت صحیح«یوم الله ۹ دی» اظهار داشت: یکی از نقاط مغفول در جامعه رسانه ای ما روایت گری صحیح است و امروز با جنگ روایت ها مواجه هستیم که مفصل باید به آن بپردازیم چراکه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خیلی تاکید بر این مسئله کردند و فرمودند که ما یکی از عرصه هایی که ضعف داریم جنگ روایت هاست، اگر شما تاریخ انقلاب را روایت نکنید دیگران روایت می‌کنند و آن گونه که دلشان می‌خواهد می گویند و این مسئله جنگ اراده‌ها و جنگ روایت ها دو موضوع بسیار مهم و چالشی ما در عصر حاضر است.
 
وی افزود: پرداختن به تحولات تاریخ انقلاب به خصوص تاریخ معاصر از جمله موضوع و رخداد یا حماسه ۹ دی ضرورت مهم است و ضمن این که حضرت آقا تاکید کردند که باید روایت بشود باید به خوبی تحلیل شود و این یک وظیفه مهم جریان انقلابی و رسانه ها است که باید به آن توجه ویژه شود و ریشه ها و چالش ها در حماسه ۹ دی باید توصیف و تحلیل شوند.
 
کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: متأسفانه در حماسه ۹ دی ما در روایت آن خوب ظاهر نشدیم و با ضعف رسانه ای که داشتیم روایت دشمن در حال غلبه شدن بود و اگر رسانه‌های سنتی از جمله تریبون نماز جمعه و ائمه جماعت و مساجد نبود قطعاً رسانه های نوین ما کم آورده بودند و این مسئله مهمی است که باید در تحلیل حماسه ۹ دی آن را را جدی بگیریم.
 
وی بیان داشت: ما در بحث ۹ دی با دو مقوله یا دو پایه و اساس انقلاب اسلامی جمهوریت و اسلامیت نظام اسلامی سرو کار داریم  و نقطه پیوند بین جمهوریت و اسلامیت نظام ولایت فقیه است و آنچیزی که ما باید برای نسل های آینده به خوبی روایت کنیم حراست از جمهوریت و اسلامیت نظام با پیشرانی ولایت فقیه است و این یک فرمول مهم برای روایت خوب حماسه نهم دی ماه است و البته حضور مردم در عرصه میدان برای ما یک نقطه قوت است که باید آن را به خوبی روایت کنیم.
 
خسروانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم انقلاب ریشه تاریخی با گذشته نزدیک و گذشت دور ایران تا عصر مشروطه دارد و لذا این بیانیه بسیار مهم و ریشه دار است چراکه یکی از تأکیدات بیانیه این است که یک دوره یا یک لحظه بدون خیانت به آرمان‌های انقلاب را پشت سر گذاشتیم و این یک جمله کلیدی در بیانیه است.
 
وی افزود: در تاریخ انقلاب‌ها ، تعداد انقلاب های به معنای واقعی درعلوم سیاسی و جامعه شناسی سیاسی رخ داده بسیار کم تعداد است و از بین همین انقلاب هایی که در تاریخ اتفاق افتاده اکثریت آنها یا از بین رفته اند یا دچار استحاله و یا به اهداف و آرمان‌های خود نرسیدند و از انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه و تحولات و انقلاب های عربی اینگونه است.
 
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به طور مثال انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه نهایتاً به حکومت دیکتاتوری ناپلئون بناپارت منجر و انقلاب منتهی به دیکتاتوری می شود و همچنین در روسیه هم اینگونه است که انقلاب حزب کمونیست که برای برابری و یکسان سازی حقوق آمده بود منحصر به اعضای حزب کمونیست می شود.
 
وی اضافه کرد: معنی این تحولات این است که اگر ما بر اساس سنت الهی و سنتی که در تاریخ بوده از انقلاب اسلامی حراست و دفاع نکنیم و روایت خوب از وقایع انقلاب نداشته باشیم هیچ وعده ای وجود ندارد که انقلاب ما هم دچار استحاله نشود و در تاریخ معاصر ایران هم دوبار تجربه کردیم که انقلاب مشروطه با وجود مجاهدت های فراوان علما نهایت آن منتهی شد به حکومت دیکتاتوری رضا شاه که نهضت ملی شدن صنعت نفت هم علی‌رغم مجاهدت های جریان مذهبی و ملی به بازگشت محمد رضا شاه و کودتاه ۲۸ مرداد ختم می شود.
 
خسروانی با اشاره به ریشه های فتنه ۸۸ گفت: روایت انقلاب اسلامی و خصوصا وقایعی چون فتنه ۷۸ و ۸۸ یک عقبه تاریخی دارد و این یک طرح مسئله است و ما در یوم الله ۹ دی توانستیم به پشتوانه تجربیات تاریخی و مهمتر از آن پشتوانه ولایت فقیه که خلاء های گذشته را جبران کرد این پوشش را انجام می دهد و صحنه را میدان داری می کند و مانعی بزرگ برای سقوط یا استحاله نظام اسلامی می شود.
 
وی افزود: در فتنه سال ۸۸ نوع سومی از استعمار را شاهد بودیم که به شکل ماهرانه ای در کشور عملیاتی شد و اینکه می گوییم نوع سومی از استعمار انجام شد بعد از استعمار اول به نام استعمار کهن که با ورود نظامی به کشورها آن را تحت اشغال در می آوردند و استعمار دوم به نام استعمار نو که اشغال کشورها برای آن صرفه اقتصادی نداشت و به دنبال این بودند که حاکمیت را از آن خود کنند و آدم های خودشان را در مسئولیت ها بر سر قدرت بیاورند و عملا اداره کشور را در اختیار بگیرند و این نوع استعمار در تاریخ موارد بسیار دارد.
 
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: استعمار نوع سوم که با عنوان استعمار فرانو از آن یاد می شود استعمارگران دیگر زیاد به دنبال انتصاب افراد خود در مسئولیت ها نیستند بلکه در این نوع استعمار بر روی ذهن ها تمرکز می شود و اگر بتوانیم اذهان مردم را از آن خود کنیم عملا کشور در اختیار و خدمت ماست و اگر بتوانیم افکار عمومی را در اختیار بگیریم عملا کشور و منابع آن در اختیار ما قرار می گیرد و در آن صورت می توانیم هرآنچیزی که می خواهیم در آن پیاده سازی کنیم.
 
وی افزود: لذا امروز در اختیار قرارگرفتن اذهان مردم از مسئله بسیار مهمی برخوردار است واستعمار فرانو بر روی ذهنیت ها تأثیرگذاری می کند و در فتنه سال ۸۸ و یوم الله ۹ دی دقیقا با یک جریان استعمار فرانو مواجه بودیم.
 
خسروانی ادامه داد: در سال ۸۸ دشمنان آمدند روایت خودشان را از ماجرای اتفاقات انجام شده بر اذهان عمومی حاکم کردند و با روی کار آوردن کلید واژه تقلب به گونه ای مردم را تحریک کردند که قطعا تقلب رقم خورده و روزهای ابتدای تجمعات بعد از انتخابات به هیچ عنوان با تجمعات شکل گرفته با روزهای منتهی به ۹ دی قابل مقایسه نیست و دلیل آن مسئله روایتگری است که روزهای ایتدای شکل گیری فتنه ۸۸ جبهه روایتگری انقلاب دچار شک شده بود و نمی دانست چه اقدامی انجام دهد و اولین تجربه او بود و لذا آنچیزی که شبکه های خارجی گفتند غالب شد و مردم هم به این روایت گری پیوستند.
 
وی بیان داشت: در روزهای منتهی به یوم الله ۹ دی با روایت ها و روشنگری های جریان انقلاب اسلامی شاهد فروکش کردن فتنه هستیم و لذا تنها راه مقابله با فتنه روشنگری است و برخورد نظامی و امنیتی جایگاهی ندارد و این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشیم.
 
کارشناس مسائل سیاسی  با تأکید بر اینکه روشنگری راه مقابله با فتنه است،گفت: در فتنه ۸۸ وقتی روشنگری آغاز می شود حجم جمعیت در خیابان روز به روز کاهش پیدا می کند و این یک درس عبرت برای مدیریت های آینده است و جریان انقلابی باید در موضوع روایتگری روایت خود را انجام دهد.
 
وی با اشاره به نقش رهبری در مدیریت فتنه ۸۸ گفت: مقام معظم رهبری با مطرح کردن کلید واژه نظام اسلامی متعلق به خود مردم است انقلاب اسلامی را بار دیگر بیمه کردند و این جمله بسیار مهمی است و قرار نبوده و نیست و نخواهد بود نظام اسلامی انحصار در عده ای خاص باشد و لذا انقلاب اسلامی متعلق به همه مردم است و رهبری با مطرح کردن این کلید واژه مردم را برای حراست از انقلاب به میدان آوردند.
 
خسروانی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با مطرح کردن اینکه امتیاز نظام جمهوری اسلامی متعلق به مردم است بسیج مردمی را از کف جامعه راه انداختند.
 
وی با اشاره به رفتارهای تناقض گونه فتنه گران در ۸ ماه فتنه گری بیان کرد: خطای راهبردی جریان فتنه که مرتبا دچار تناقض شده بود و صحبت از آزادی و دموکراسی جریان فتنه که خود آن به هیچ کدام از اصول آزادی و دموکراسی پایبند نبودند برای مردم قابل تحمل نبود و به طور مثال جریان فتنه صحبت از قانون می کرد اما پای میز قانون نمی نشست و متعهد به قانون نبود و یا شعار اسلام و دیانت میداد اما به هیچکدام پایبند نبودند و این دست غیبی کمک الهی بود که دست شیطانی جریان های فتنه گر برای مردم رو شد.
 
کارشناس مسائل سیاسی افزود: در سال ۸۸ در زمینه روایتگری دچار ضعف بودیم اما به مرور آن را جبران کردیم ولی امروز بیشتر به آن نیاز داریم و مقام معظم رهبری در این خصوص جهاد تبیین را مطرح کردند و امروز همه ارکان جریان های انقلابی باید وارد عرصه ای به نام جهاد تبیین شوند و البته این جهاد تبیین روش ها وابزار خود را دارد که باید به خوبی به آن توجه شود.
 
وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی همچنان در جریان است و لذا جهاد تبیین به این منظور استفاده شده و امروز با توجه به اینکه در گام دوم با نسلی مواجه هستیم که نسل نو است به جهاد تبیین بیشتر نیاز داریم چراکه نسل جدید نسلی نو است و نسل گام اول با نسل گام دوم بسیار متفاوت است و این یک فرصت است که باید از آن به خوبی استفاده کرد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار