سرلشکر باقری در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

ضرورت تبیین وقایع دفاع مقدس/ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید نماد نگرش‌های فراملی باشد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت تبیین وقایع دفاع مقدس گفت: رویکرد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید به گونه‌ای باشد که رنگ سازمانی و قومی به خود نگیرد؛ این بنیاد باید نماد نگرش‌های فراملی باشد.
کد خبر: ۴۹۹۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹ - 11January 2022

ضرورت تبیین وقایع دفاع مقدس/ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید نماد نگرش‌های فراملی باشدبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (سه‌شنبه) در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: بنده به همه کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خداقوت عرض می‌کنم؛ عزیزانی که در بخش‌های مختلف با رویکردی جهادی و فعالیتی در شأن دفاع مقدس و انقلاب اسلامی مشغول انجام مسئولیت‌های سنگین هستند و کشور را از عطر شهدا و تاریخ پرعظمت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آکنده می‌کنند.

وی ادامه داد: ان‌شاالله با ابتکارات و تلاش‌های جهادی هرچه بیشتر و به برکت دعای حضرت ولی عصر (عج) روز به روز موفق‌تر از گذشته در این عرصه عمل کنید و گام‌های اساسی بردارید.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت تبیین وقایع دفاع مقدس گفت: به هر میزانی که در این رابطه بکوشیم، باز هم نخواهیم توانست اهمیت و جایگاه دفاع مقدس را در تاریخ کشور، منطقه و سراسر جهان بیان کنیم.

سرلشکر باقری عنوان کرد: ملت‌ها بر اساس اتفاقات بزرگ تاریخی‌شان رشد می‌کنند، ساخته می‌شوند و افق‌های جدیدی برایشان ایجاد می‌شود و بالعکس، چنانچه نتوانند از تاریخ خود بهره لازم را ببرند، آینده‌ای تاریک برای خود رقم زده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ملت ایران پس از سال‌ها، دهه‌ها و قرن‌ها حقارت توانستند با لطف خدا و رهبری حضرت امام (ره) انقلاب اسلامی را شکل دهند و بعد از آن با توطئه‌های متعدد و جنگ تحمیلی هشت ساله مواجه شدند که در آن دوران، ملت بزرگ ایران توانست با دست خالی در برابر دشمن بایستد و چنین افتخار بزرگی را رقم بزند.

اهمیت تبیین حقایق دفاع مقدس
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اهمیت تثبیت و تبیین حقایق دوران دفاع مقدس گفت: طبیعتاً با گذر زمان و شکل‌گیری نسل‌های بعدی می‌تواند بستر فراموشی، غبارگرفتگی و زنگارزدگی نسبت به اتفاق بزرگ دفاع مقدس ایجاد شود و از طرفی توطئه‌ها و دروغ‌پراکنی دشمنان نیز می‌تواند واقعیت درخشان دفاع مقدس را به شکل دیگری برای نسل‌های بعدی به نمایش بگذارد.

سرلشکر باقری افزود: حقیقتاً آنچه که می‌تواند از این خطرات و تهدیدات جلوگیری کند، این است که بتوانیم واقعیات دفاع مقدس را بدون تحریف، اغراق و دروغ با زبان‌های متعدد و متنوع هنری و با جذابیت‌های هنری برای نسل‌های آتی بیان کنیم که این موجب کنار رفتن زنگار‌ها و غبار‌ها و نقش برآب شدن توطئه‌های دشمنان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تبیین فرهنگ دفاع مقدس مسئولیت فوق‌العاده سنگینی است، عنوان کرد: درست پرداختن به این موضوع می‌تواند در تربیت نسل‌های آینده، مؤثر واقع شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه روحیه، فرهنگ و تاریخ قابلیت ملت‌سازی دارند، گفت: اگر بنیان فرهنگی کشوری قوی نباشد، اقتصاد و فناوری به تنهایی عمقی در درون یک ملت ایجاد نمی‌کند و حتی منجر به فساد و تباهی ملت‌ها خواهد شد.

نقش مهم بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس در ترویج فرهنگ دفاع مقدس
سردار باقری بیان کرد: ملت ما از تاریخ درخشان دفاع مقدس برخوردار است که اگر درست به آن پرداخته شود، می‌تواند در ساختن کشور بزرگ ایران نقش اساسی ایفا کند از این جهت مسئولیتی که کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بر عهده دارند، فوق‌العاده سنگین و با اهمیت است و باید این اقدامات در عرصه ترویج و تبیین فرهنگ دفاع مقدس از سوی این عزیزان روز به روز از جهت کمّی و کیفی توسعه بیشتری پیدا کند.

وی تأکید کرد: رویکرد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید به گونه‌ای باشد که رنگ سازمانی، قومی یا یک بخش خاص و استان خاصی به خود نگیرد؛ این بنیاد باید نماد نگرش‌های فراملی باشد تا بتواند از امکانات و توانمندی‌های کشور در راستای اجرای مأموریت‌های محوله بهره‌برداری کند.

سرلشکر باقری ادامه داد: بنده هم تلاش می‌کنم که در طول سفر‌های کاری، از فعالیت‌ها و اقدامات کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بازدید کنم؛ اخیراً هم در استان فارس از اقدامات مطلوب این عزیزان بازدید کردم و حقیقتاً کار زیبایی صورت داده بودند که موجب جذب مخاطب و اشتیاق مراجعان جوان در موزه این استان شده بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: ان‌شاالله با تلاش عزیزان، این موزه‌ها به‌عنوان مراکز فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس محل تبادل اندیشه و نظرات جوانان قرار بگیرد.

وی افزود: البته در این فرآیند ملاحظاتی وجود دارد که با آن مواجه هستیم و بنده از این بابت خرسندم که پروژه‌های محتوایی که برای درک واقعیات دفاع مقدس تدوین شده است، جهت موزه‌آرایی و انتقال به موزه‌های سراسر کشور در حال آماده شدن است و امیدواریم با انتقال این دستاورد‌ها به موزه‌ها بار محتوایی و غنای فرهنگی، بیشتر شود و بتواند در معرض دید علاقه‌مندان و جوانان مشتاق قرار گیرد.

سردار باقری در ادامه گفت: اگر انتظار داریم که روح مقاومت و آمادگی در سطح جامعه ارتقا یابد، گفتمان انقلاب اسلامی ترویج پیدا کند، دشمن‌ستیزی در نسل‌های ما باقی بماند، وحدت و یکپارچگی ملی در کشورمان عمق بیشتری پیدا کند، امید به خوداتکایی در مردم ما تقویت شود، اراده و انگیزه و تاب‌آوری در برابر سختی‌ها و مشکلات در جوانان ما توسعه یابد و هراس و ترس دشمن از ملت و قدرت بازدارندگی ما پابرجا باشد، یکی از راه‌ها همین است که واقعیت‌هایی را که در مقاطع تاریخی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس محقق شده است به خوبی به نسل آتی منتقل کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: جوان ما باید به خوبی درک کند که چگونه یک ملت با همه تهدید‌ها، فشار‌ها و تهاجمات قدرت‌های بزرگ جهان توانسته ایستادگی کند و سربلند از دفاع مقدس بیرون بیاید و خاک کشورش، ایمان، اعتقاد و ارزش‌ها را حفظ کند و آن را به‌عنوان یک ارمغان به دست آیندگان بسپارد.

انتقاد از مطرح شدن سخنان نسنجیده در خصوص عملیات‌های کربلای ۴ و کربلای ۵
وی با تأکید بر اینکه نباید بگذاریم این رویداد عظیم تاریخی دستخوش تحریف و دروغ‌پردازی شود، خاطرنشان کرد: ما در ایام عملیات‌های کربلای ۴ و کربلای ۵ هستیم و همه می‌دانیم که راجع به این دو عملیات حرف‌های گوناگونی زده شد که البته در این زمینه قدری خود ما مقصر بودیم که سخنان نسنجیده و بدون پشتوانه فکری را بر زبان جاری کردیم و بخش زیادی از آن سخنان نیز مطالبی بود که ناآگاهان و مغرضان با دمیدن در اغراق، دروغ و تحریف بر زبان جاری کردند که این موجب ایجاد ابهام در نسل جوان، خانواده‌های معظم شهدا و... می‌شود.

سرلشکر باقری تأکید کرد: واقعیات دفاع مقدس باید عیناً و بدون تحریف به جامعه مخاطب ارائه شود تا مشخص شود که ابهامی در واقعیات دوران دفاع مقدس وجود ندارد.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: ما در ابتدای این مسیر هستیم و طبق این بیانیه ارزشمند قرار است که یک نسل بزرگ، ۴۰ سال آینده را با شکوه گذشته و با پیشرفت بهتر طی کنند؛ بنابراین شما با کار خود می‌توانید آینده مورد انتظار در این عرصه را رقم بزنید و در این رابطه تأثیرگذار باشید.

محور مقاومت نقش مؤثری در امنیت منطقه ایفا کرد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به تأثیر دفاع مقدس در شکل‌گیری، توسعه و نقش‌آفرینی آن در محور مقاومت اشاره و عنوان کرد: محور مقاومت نقش مؤثری در امنیت منطقه ایفا کرد که توجه به این موضوع از جمله موارد اساسی است و باید به آن پرداخته شود.

سردار باقری افزود: بحمدالله امروز بخش ارزشمندی از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به موضوع «محور مقاومت» اختصاص یافته و آثاری از تلاش‌های سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش در این محل به نمایش گذاشته شده است؛ طبیعتاً بخش‌هایی از این مطالب باید تکثیر و در استان‌ها ارائه شود تا مردم، خانواده‌های شهدای مدافع حرم و نسل‌های فعلی و آتی از آن استفاده کنند و مطلع باشند که اگر این فعالیت‌ها نبود، امنیت کشور‌های منطقه، مرز‌ها و استان‌های کشور دچار مشکل و تهدید اساسی می‌شد.

دفاع مقدس موجب ایجاد وحدت ملی شد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: یکی از مشکلاتی که دشمنان به دنبال آن هستند، ایجاد تفرقه و از بین بردن وحدت و انسجام ملی است؛ در شرایطی که دفاع مقدس در این جهت نیز کارنامه درخشانی دارد و توانسته است وحدت ملی را رقم بزند.

وی اظهار داشت: رزمندگان در سرتاسر دوران هشت سال دفاع مقدس از همه اقوام، مذاهب و همه زبان‌ها و آداب و رسوم در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافتند و دفاع مقدس در واقع آیینه تمام‌نمای وحدت عملی بوده است که این واقعیات باید به خوبی به نسل‌های بعدی ارائه شود.

سرلشکر باقری تأکید کرد: برنامه و فعالیت‌های ما باید بیش از همه، جامعه جوان، نوجوان و کودک را تحت توجه قرار دهد؛ زیرا از یک سو آن‌ها دوران پر افتخار دفاع مقدس را درک نکرده‌اند و از سوی دیگر نیز در معرض شدیدترین تهاجمات فرهنگی در فضای مجازی قرار دارند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: طبیعتاً جوانان، نوجوانان و کودکان سازندگان آینده کشورمان هستند و مهم‌ترین نیروی محرکه جهت پیشبرد اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند؛ لذا باید توجه بیشتری به این عزیزان بشود تا بنیان‌های فکری‌شان در برابر توطئه دشمنان سالم بماند.

وی افزود: یکی از نهاد‌های مهم فرهنگی که می‌تواند استحکام فرهنگی لازم را در این رابطه ایجاد کند، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که باید با بهره‌گیری از روش‌های جذاب هنری، بازی‌های رایانه‌ای و سایر روش‌ها این اقدامات را جامه عمل بپوشاند.

سردار باقری اظهار داشت: امروز به‌حمدالله رویکرد خوبی در بنیاد برای هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های کشور و نیرو‌های مسلح وجود دارد که باید این رویکرد ارزشمند روز به روز تقویت شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: بنیاد حفظ آثار باید در تمام سطوح نماد نگرش‌های ملی، فراسازمانی و فرابخشی باشد و بتواند از همه امکانات و توانمندی‌های کشور استفاده کند.

وی افزود: نماد‌ها و عملکرد سازمان‌های مختلف نیرو‌های مسلح در دوران دفاع مقدس اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، جهاد سازندگی، همچنین یکایک ارگان‌ها، نهاد‌ها و قشر‌هایی که در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند، باید با تمام ابعاد در موزه‌ها دیده شوند.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت بسیج
سرلشکر باقری ادامه داد: به‌طور خاص بر ضرورت همکاری و هم‌افزایی با ظرفیت «بسیج» تأکید دارم؛ بسیج شجره طیبه و باعظمتی است که امروز توانمندتر از گذشته و از قابلیت‌های خوبی برخوردار است که باید از آن استفاده شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: تدابیر فرمانده معظم کل قوا سرلوحه کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و همگی می‌دانیم که ایشان نگاه عمیق و دلسوزانه‌ای به این موضوع و نسبت به آن مطالبه دارند؛ لذا موظف هستیم که در این رابطه تلاش کنیم.

نکوداشت دفاع مقدس باید مردمی باشد
وی سپس موضوع مشارکت مردم در حوزه فعالیت‌ها را فوق‌العاده مهم عنوان و بیان کرد: خدا را شکر می‌کنم که مردم در تشییع پیکر شهدای گمنام در روز شهادت حضرت زهرا (س) شرکت کردند؛ چرا که انقلاب و دفاع مقدس را مردم به ثمر رساندند و گرامیداشت و نکوداشت دفاع مقدس نیز باید مردمی باشد.

سردار باقری در ادامه بر استفاده از فضای مجازی تأکید کرد و گفت: روز به‌ روز واقعیت و جایگاه فضای مجازی بیش از گذشته نمایان می‌شود؛ اما متأسفانه در کل کشور وضعیت مناسبی در زمینه بهره‌برداری از فضای مجازی وجود ندارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در فرصت‌های متعددی در این مورد گلایه‌هایی مطرح کرده‌اند.

لزوم حضور مؤثر در فضای مجازی
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امروز ما باید در فضای مجازی، فعالیت‌های خود را در حوزه توسعه فرهنگ ایثار و مقاومت و همچنین تبیین واقعیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به شکلی جذاب مطرح کنیم و مسلماً انتظار صد برابر شدن فعالیت‌ها در این عرصه نیز وجود دارد.

سرلشکر باقری اظهار داشت: از همه کسانی که در ساخت و توسعه موزه‌های دفاع مقدس تلاش کردند، تشکر و قدردانی می‌کنیم و شکر این نعمت در این است که حداکثر بهره‌برداری از این فضا‌ها صورت گیرد.

راهیان نور از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است
وی افزود: مسئله یادمان‌های دفاع مقدس در سراسر کشور بسیار مهم است در طول دو سال اخیر راهیان نور به علت شیوع بیماری دچار خدشه شد. ان‌شاالله راهیان نور امسال بتواند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار و آنچه که جوانان ما می‌توانند با چشمان خود از دوران دفاع مقدس ببیند و لمس کنند، محقق شود؛ چراکه این مسئله، فوق‌العاده حائز اهمیت است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به موضوع یادمان‌ها اشاره و عنوان کرد: یادمان‌های دفاع مقدس امروز در سراسر کشور وجود دارند و در دسترس عزیزان است که قطعاً اثرگذار هستند و بار فرهنگی مناسبی دارند.

وی سپس با تأکید بر لزوم تجلیل از پیشکسوتان، گفت: تجلیل کار ارزشمندی است؛ لذا از این اقداماتی که به سرعت توسعه پیدا کرده است، قدردانی می‌کنیم و امیدواریم که این تجلیل‌ها تداوم یابد؛ چرا که در پی آن، پیشکسوتان احساس می‌کنند که نهادها و دستگاه‌ها به فکر آن‌ها هستند و از تلاش آن‌ها قدردانی می‌کنند که این اقدام فوق‌العاده در روحیه آن‌ها و عملکرد آن‌ها مؤثر است.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: پیشکسوتان محل رجوع جوانانی از خانواده و محله و قومشان هستند و طبیعتاً در توسعه فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب نقش اساسی دارند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها