یادداشت/ حسین ثالثی

دفاع مقدس؛ الگوی موفقیت در جنگ اقتصادی

بسیج منابع و امکانات در دوران دفاع مقدس، امروز جای خود را بـه حمایت از کالای داخلی داده است و این حمایت از تولید داخلی بـا کمک‌های مردمی به جبهه در دفاع مقدس قابل قیاس است.
کد خبر: ۴۹۹۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۶ - 15January 2022

دفاع مقدس الگوی موفقیت در جنگ اقتصادیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس- حسین ثالثی؛ سی و یکم شهریور سال ۵۹، همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، حماسه‌ای به نام دفاع مقدس نیز آغاز شد؛ دفاعی جانانه و مبتنی بر ایمان راسخ، همت و اراده بلند ملت ایران که توانست تمام آرزوهای دشمنان و غارتگران را بر باد دهد. هیچ قدرتی یا کشوری در شروع این تجاوز تصور نمی‌کرد که ایران بتواند یک جنگ طولانی را اداره کند و در نهایت دشمن را سر جایش بنشاند. بررسی مختصات جنگ تحمیلی علیه ایران در سال ۵۹ و جنگ تمام‌عیار اقتصادی امروز علیه ایران حامل این پیام است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در جنگ اقتصادی نیز همانند جنگ نظامی با تکیه بر ارزش‌های دفاع مقدس پیروز میدان نبرد باشد.

در ادامه به چند محور مهم در دفاع مقدس که عامل پیروزی بر دشمن شد، اشاره می‌شود.

۱- در دفاع مقدس، ایران تا زمانی که به صورت کلاسیک و با روش خود دشمن با آن مقابله می‌کرد، توفیق چندانی به دست نیاورد و زمانی که از نبرد نامتقارن و عملیات‌های شبانه و... استفاده کرد، توانست معادلات را تغییر دهد؛ در جنگ اقتصادی نیز نمی‌توان با شیوه‌های متعارف و معمول اقتصادی با دشمن مواجه شد؛ امروز باید فشار‌های اقتصادی خارجی را با مدیریت صحیح منابع در داخل کشور کم اثر و بی‌اثر کرده و در روابط تجاری و اقتصادی خود از ابزارهای دیگری مانند پیمان‌های دوجانبه پولی و مالی و... استفاده کنیم.

پیمان‌های این‌چنینی که یک نمونه برجسته آن قرارداد ایران و چین است، می‌تواند معادلات نبرد در جنگ اقتصادی را تغییر دهد.

۲- یکی از بزرگترین دلایل موفقیت ایران در دفاع مقدس، تلاش شبانه روزی رزمندگان و ایثار و فداکاری آنها بود؛ رزمندگان و فرماندهان امروز کشور، تولیدکنندگان ارزشها و باورها هستند. این بخش از جامعه باید با روحیه جهادی و با رونق تولید و جهش تولید، عملیات کنند. امروز بسیج منابع و امکانات در دوران دفاع مقدس، جای خود را به حمایت از کالای داخلی داده است و این حمایت از تولید داخلی با کمکهای مردمی به جبهه در دفاع مقدس قابل قیاس است.

۳- هماهنگی فرماندهان ارتش و سپاه و انجام عملیات‌های مشترک، ترکیبی را ایجاد کرد که کشور ایران توانست در مقابل همه دشمنان متحد شده ایران و اجماع نامیمون آنها با اقتدار ایستادگی کند. امروز ارگانهایی که درگیر جنگ اقتصادی هستند، عبارتند از؛ نظام بانکی، شبکه تولید، بازرگانی و شبکه تجار کشور.

هماهنگی بین این ارگان‌ها از ضروریات ادامه این جنگ است. همانگونه که در دوران دفاع مقدس کسی فکر نمی‌کرد که سه دهه بعد ایران بتواند با تکیه بر دانش بومی، به موشک‌های بالستیک و ماهواره‌بر دست یابد، شاید امروز هم کسی تصور نکند که اقتصاد ایران در آینده به یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان تبدیل شود ولیکن تجربه دفاع مقدس نشان داد که این امر شدنی است؛ منتهی با تلاش و همتی از جنس دفاع مقدس.

انتهای پیام/ 361

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار