دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چشم‌پوشی از نقاط قوت جشنواره فجر امسال و تلاش برای به حاشیه کشاندن

فضای سنگین رسانه‌ای حاکم بر جشنواره فیلم امسال و حجم انتقادات وارده کمی بیشتر از یک روال معمول است و به‌نظر می‌رسد برخی منتقدین نسبت به اتفاقات خوب جشنواره چشم‌پوشی می‌کنند و روال کار را بر نقد گذاشته‌اند.
کد خبر: ۵۰۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱ - 12January 2022

چشم‌پوشی از نقاط قوت جشنواره فجر امسال و تلاش برای به حاشیه کشاندنبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰ درحالی پس از دومین سال همه‌گیری کرونا برگزار خواهد شد که این رویداد چهلمین دوره برگزاری را سپری خواهد کرد.

جشنواره‌ای که به اذعان همه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه طی چهار دهه‌ی گذشته بیشترین تاثیرگذاری و جریان‌سازی فرهنگی را داشته است.

چهلمین دوره‌ی جشنواره فجر مقارن با اولین سال روی کار آمدن دولت مردمی، طبیعتاً با مدیران تازه‌نفس و رویکردهای متفاوت همراه است.

ادغام دو جشنواره «ملی و جهانی جشنواره فجر» شاید از شجاعانه‌ترین و خبرسازترین اقدامات سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه‌های ابتدایی فعالیت‌شان بود که مورد استقبال طیف گسترده‌ای از نخبگان و هنرمندان سینما و حتی منتقدین و مخاطبین قرار گرفت. 

بی‌شک حضور محمد خزاعی در جایگاه رئیس سازمان سینمایی که سابقه‌ی دبیری جشنواره فجر و چندین دوره فیلم مقاومت، و سبقه‌ی طولانی در عرصه فیلمسازی و تهیه کنندگی سینما را دارد را باید از امتیارات مثبت این دوره جشنواره فجر دانست تا کاستی‌های ممکن جشنواره برطرف شود و به غنای آن افزوده شود.

انتخاب «مسعود نقاش‌زاده» در جایگاه دبیری این رویداد از ابعاد مختلف نقطه قوت جشنواره فجر امسال است؛ شخصیتی متین و از خانواده سینما و مهم‌تر از همه به‌دور از حاشیه برای رویدادی که نباید به حاشیه‌ها وارد شود.

«بهروز افخمی»، «اسماعیل بنی‌اردلان»، «پوران درخشنده»، «حسین زندباف»، «مجید شاه‌حسینی»، «اسفندیار شهیدی» و «محمدحسین نیرومند» اعضای هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر بودند که همگی از جایگاه علمی و سینمایی قابل قبولی برخوردارند و برای همه اهالی فرهنگ و هنر قابل احترام؛ انتخاب تیم هیئات انتخاب جشنواره نشان از درایت دبیر جشنواره بود. 

البته مهم‌ترین خبر جشنواره امسال حضور فیلم‌سازانی از نسل‌های سینمای ایران است. از پیشکسوتان همیشه محبوبی همچون کیمیایی و حاتمی‌کیا؛ تا حضور میرکریمی، بهروز شعیبی و محمدحسین مهدویان و هادی حجازی‌فر؛ و جوان‌ترهایی همچون مرتضی‌علی عباس‌میرزایی و حسین دارابی و لحظه‌شماری برای درخشش مجدد منیریه قیدی در جایگاه یک کارگردان زن در سینمای دفاع مقدس و روایتی دیگر از مجاهدت زنان در جنگ.

جشنواره فجر امسال با رویکرد تحول، سعی داشته است گفتمان‌سازی به همراه داشته باشد و اتفاقات جدیدی را در سینما شکل دهد. برگزاری برنامه‌های جنبی همسو با گام دوم در سینما، انتشار کتاب «۴۰ سال جشنواره فیلم فجر»، ۴۰ نشست هم‌اندیشی و تخصصصی در همین راستا پیش‌بینی شده است. 

جشنواره فجر امسال علی‌رغم همه اتفاقات و پیش‌بینی‌هایی که برای شکوه برگزاری آن تدارک و پیش‌بینی شده است می‌تواند از زاویه‌های مختلف مورد نقد قرار گیرد البته که هر نقدی را می‌توان در راستای پیشرفت به‌کار گرفت؛ اما فضای سنگین رسانه‌ای حاکم بر جشنواره و حجم انتقادات وارده بیشتر از روال معمول است و به‌نظر می‌رسد برخی فقط بنا را بر نقد گذاشته‌اند و نسبت به همه اتفاقات خوب جشنواره چشم‌پوشی می‌کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار