جبریل الرجوب در گفت‌وگو با المیادین:

حماس بخش اصیل بافت سیاسی و مبارزاتی فلسطین است

دبیر کمیته مرکزی فتح ضمن تأکید دوباره بر ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و مخالفت با جنگ علیه این کشور، جنبش حماس را بخش اصیل بافت سیاسی و مبارزاتی فلسطین توصیف کرد.
کد خبر: ۵۰۰۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷ - 12January 2022

حماس بخش اصیل بافت سیاسی و مبارزاتی فلسطین استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جبریل الرجوب» دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین درباره موضوعات متعددی از جمله سوریه، تحولات داخلی فلسطین و روابط با جنبش حماس سخن گفت.

جبریل الرجوب که برای دیدار با مقامات دولتی سوریه و سران احزاب فلسطینی به دمشق سفر کرده است، در این مصاحبه گفت: خرابی‌های گسترده در اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک، لکه ننگی بر پیشانی طرف‌هایی است که در جنگ علیه سوریه مشارکت و از آن حمایت مالی کردند.

وی افزود: حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود از اصول ثابت سیاست‌ها و رویکرد ما محسوب می‌شود.

الرجوب با اشاره به نامه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای بشار اسد رئیس جمهور سوریه افزود: نامه محمود عباس برای بشار اسد شامل ارائه گزارشی درباره تحولات سیاسی مسئله فلسطین و همچنین تلاش‌های جنبش فتح برای ایجاد انسجام در اوضاع داخلی فلسطین است.

وی تصریح کرد: رئیس ابومازن برای سفر به سوریه یا هر کشور دیگری آزاد است و هیچ قیمومیتی بر ما وجود ندارد. ما بخشی از طرح و برنامه هیچ طرفی نیستیم و در محور بندی‌هایی که به ویرانی کشور‌ها منجر شود، حضور نداشته ایم. ما از همان روز اول جنگ علیه سوریه، بی طرف بوده و در ویرانی سوریه مشارکت نکرده ایم. ما هر گونه دخالت در این کشور را با وجود ترغیب و تشویق‌هایی که در این خصوص وجود داشت، رد کردیم.

دبیرکل جنبش فتح درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: ما در نهان و آشکار گفته ایم سوریه باید به اتحادیه عرب بازگردد. دمشق به دنبال ایجاد محور علیه اقدامات مصر در پرونده فلسطین نیست. مصر در کنار سوریه قرار دارد و با جنگ پلید علیه این کشور مخالف است.

الرجوب ضمن قدردانی از اراده و خواست رسمی دولت سوریه و تدابیر این کشور برای ایجاد روابط قوی با جنبش فتح تأکید کرد: جنبش فتح از همان ابتدا با جنگ علیه سوریه و تخریب و ویران کردن این کشور مخالف بود و برای این موضع تحت فشار قرار گرفتیم. در سیاست سوریه رویکرد مهمی وجود دارد که همانند شهروند سوری با شهروند فلسطینی و حق و حقوق او تعامل می‌کند.

الرجوب با اشاره به تحولات بهار عربی افزود: ما نخستین قربانی‌های این تحولات بودیم و تحت فشار قرار گرفتیم تا بخشی از این تحولات باشیم، ولی ما نپذیرفتیم. اراده و خواست ما، مستقل و آزادانه است و ما صاحبان مسئله‌ای مشخص هستیم و بخشی از هیچ طرح و برنامه نخواهیم بود.

وی با اشاره به تحولات داخلی فلسطین و روابط با جنبش حماس گفت: انتخابات همچنان تنها راه انتخاب شیوه حکمرانی و راه ایجاد شراکت در فلسطین است. جنبش حماس بخش اصیل بافت سیاسی و مبارزاتی فلسطین است و ما تماس و ارتباط خود را با این جنبش قطع نخواهیم کرد. من دو هفته گذشته در استانبول با «صالح العاروری» معاون رئیس دفتر سیاسی حماس و شماری از اعضای این دفتر دیدار کردم. اظهارات و مواضع العاروری در این دیدار مثبت و سازنده بود و ما برای او احترام زیادی قائل هستیم چرا که او را شخصیتی ملی می‌دانیم. ما مذاکره و گفتگو را تنهاترین راه راهبردی برای دستیابی به اتحاد می‌دانیم. تشکیل شورای مرکزی فلسطینی دروازه ورود به محقق ساختن وحدت ملی به عنوان بهترین شیوه مقاومت و مقابله با رژیم اشغالگر است.

دبیرکل دفتر مرکزی جنبش فتح ضمن استقبال از دعوت رئیس جمهور الجزایر برای شرکت در کنفرانس گروه‌های فلسطینی در این کشور گفت: ما هیئتی را برای سفر به الجزایر و حضور در این کنفرانس تشکیل داده ایم.

وی در پایان با اشاره به انفجار اخیر در اردوگاه آوارگان فلسطینی «برج شمالی» در جنوب لبنان گفت: امیداوریم چنین حوادث تأسف باری تکرار نشود و ما به حاکمیت لبنان احترام می‌گذاریم. ما خارج از قطب بندی‌ها قرار داریم و تلاش می‌کنیم یکی از عوامل برقرای ثبات در لبنان باشیم. این خون مقدس فلسطینی‌ها بود که در اردوگاه «برج شمالی» به زمین ریخته شد و دستگاه قضایی لبنان در این باره تصمیم نهایی را خواهد گرفت و ما برای درس گرفتن از حوادث آماده ایم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار