مقصودی در دوازدهمین جشنواره عمار:

«ثریا» دیده‌بان انقلاب اسلامی است

تهیه کننده برنامه ثریا در نشست تخصصی دوازدهمین جشنواره عمار گفت: هدف ما دیده‌بانی برای پیشرفت ایران با نگاه مسئله‌محور به مسائل مردمی است تا چالش‌های مسیر پیشرفت را با یک نگاه تخصصی با مدل انقلاب اسلامی به نقد بکشیم.
کد خبر: ۵۰۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰ - 12January 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محسن مقصودی، مجری و تهیه کننده برنامه تلویزیونی ثریا در نشست تجربه‌کاوی این برنامه در حاشیه اکران‌های مرکزی دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمافلسطین در سخنانی، اظهار داشت: تیم ۲۰ نفره برنامه ثریا، حاصل جنبش عدالتخواه دانشجویی و مجموعه پژوهشی ایتان-شبکه کانون‌های تفکر ایران است.

وی با بیان اینکه «ثریا» ادامه آرمان‌گرایی و مطالبه‌گری دوران دانشجویی‌ام است، افزود: هدف ما دیده‌بانی برای پیشرفت ایران با نگاه مسئله‌محور به مسائل مردمی است تا چالش‌های مسیر پیشرفت را با یک نگاه تخصصی با مدل انقلاب اسلامی به نقد بکشیم. ناگفته نماند که ما در روایت مسائل پیشرفت خیلی ضعیفیم و باید هرچه سریع‌تر فکری به حال این خلأ‌ها کرد و بچه‌های انقلابی سوژه‌ها را شناسایی و شروع به پژوهش و تولید کنند.

مقصودی خاطرنشان کرد: نظام و جریان سرمایه‌داری دنبال بلعیدن تفکر ولایت فقیه است. باید در اقتصاد، فرهنگ و سیاست رصد کرد و مبتنی بر انقلاب اسلامی، با جریان لیبرال و سرمایه‌داری مبارزه کرد و جنگید.

وی با بیان اینکه این امر در تعارض با منافع بعضی از مسئولان است، اظهارداشت: امیدوارم تغییر ریل جدی در نظام‌های مختلف کشور داشته باشیم. برای مثال تغییر ریل در مسکن یعنی از جریان سرمایه‌داری به سمت محرومین و مستضعفین تغییر ریل دهیم.

تهیه کننده برنامه ثریا تاکید کرد: هیچوقت کارمند صداوسیما و ارگان دیگری نبودم و فقط خودم را به رهبر انقلاب اسلامی پاسخگو می‌دانم. یکی از دلایل استقلال و صراحت ثریا از نگاه‌های منفعلانه‌ای که بعضا در سازمان صداوسیما در برخی مقاطع حاکم می‌شود همین موضوع است که، چون کارمند نیستم به هر قیمتی حاضر نیستیم برنامه برویم و گا‌ها در مقاطعی تعطیل هم شدیم.

مقصودی رقیب اصلی‌شان را شبکه‌های غربی دانست و خاطرنشان کرد: دیگر برنامه‌های اقتصادی سازمان صداوسیما را هم‌سنگر‌های خودمان می‌بینیم تا رقیب. باید ده‌ها برنامه شبیه ثریا با رویکرد و نوآوری‌های متفاوت شکل بگیرد و هر کس سعی کند در جنگ روایت‌ها رشد داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از آفت‌های برنامه‌های تلویزیونی، عوض شدن تهیه کننده برای هرفصل برنامه است که خوشبختانه یکی از علت‌های استمرارمان این است که از ابتدا خودم پای کار بودم و هستم.

این تهیه کننده با بیان اینکه «ثریا» هفته‌ای به طور متوسط یک مستند بلند تولید و منتشر می‌کند، عنوان کرد: یکی از آرزوهایمان برای ثریا تکثیر این برنامه در استان‌هاست، به گونه‌ای که مسائل استانی را هر استان پیگیری کند و ما در تهران به عنوان هسته مرکزی پشتیبانی کنیم و دوم اینکه قبل از پخش برنامه بتوانیم مسائل تولید و مردم را مصداقی پیگیری و نامه نگاری با دستگاه‌ها داشته باشیم.

مقصودی در پایان سخنانش درباره روز‌های شکل‌گیری ثریا گفت: این برنامه پله به پله خلق شد، برنامه راز آقای طالب‌زاده خیلی به ما کمک کرد. برای اینکه ترسمان بریزد و برنامه‌سازی را یاد بگیریم و بعد از سه سال به فهمی از برنامه‌سازی رسیدیم که پیشنهاد دادیم می‌توانیم برنامه مستقلی طراحی بکنیم که به برنامه ثریا منتهی شد. اسفند سال ۱۳۹۰ اولین قسمت ثریا پخش شد و چند ماه دیگر تولد ۱۰ سالگی این برنامه است.

در بخش دیگری از این برنامه، محسن حاج‌کرمی، مدیر تولید و جانشین تهیه کننده برنامه ثریا در سخنانی گفت: در دومین سال تولید ثریا به سراغ مستندسازی خاصه حوزه نظامی رفتیم که بعد از پخش با اقبال خوب مردم روبرو شد و کم‌کم مستند‌های اقتصادی برون مرزی را نیز شکل دادیم.

وی در مورد دیگر برنامه‌های اقتصادی صداوسیما، بیان کرد: ما سعی کردیم در چهارچوب همکاری خودمان با سازمان صداوسیما سقف آرمان‌ها را بالا ببریم تا اثرگذاری بیشتر و اتفاقات جدی بیشتری رقم بخورد، پس دیگر برنامه‌ها مکمل ما هستند و باعث پیشرفت انقلاب اسلامی.

حاج کرمی رفع خیلی از مشکلات کشور را یک فرآیند می‌داند و اذعان کرد: این موضوعات باید آرام‌آرام پخته شود هرچند که نقش رسانه، سرعت‌دهی همگانی و عمومیت بخشی است، اما نمی‌توان انتظار داشت قبل از اینکه همه جامعه به یک بلوغی رسیده باشند سر موضوعی صحبت جدی شود.

وی افزود: برای مثال موضوع یارانه‌ها، شش ماه تلاش رسانه‌ای و پژوهشی شد تا جریانی اتفاق افتاد. تغییر ریل و تحول در یک موضوع، وابسته به شکل‌گیری فرآیند و آمادگی دادن به جامعه است.

جانشین تهیه کننده ثریا با بیان اینکه یکی از علل کامیابی این برنامه ثبات قدم و صبوری است، تاکید کرد: ما کاری را که می‌کنیم پله نمی‌بینیم برای رسیدن به کار دیگر. همان کار می‌تواند بهترین و موثرترین و پر ارزش‌ترین نقطه‌ای باشد که ما می‌خواهیم انجام دهیم. همین تفاوت نگاه باعث می‌شود که کار اثردیگری بگذارد و موفق شود.

حاج کرمی در پایان گفت: متاسفانه در صداوسیما ارزیابی کیفی نسبت به محتوای برنامه‌ها نمی‌شود و همین عامل باعث افت اثر‌گذاری برنامه‌ها شده است.

دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، از شنبه ۱۸ دی شروع شده و تا ۲۳ دی، آثار جشنواره در این مراسم، در سینمافلسطین تهران و به صورت مجازی در Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند. آیین اختتامیه جشنواره عمار نیز ۲۴ دی با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مسابقه مستند و داستانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها