کاروان‌های نظامی آمریکا یکی پس از دیگری وارد «عین‌الاسد» شدند

همزمان با تشدید حملات علیه محل استقرار نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه، یک منبع امنیتی خبر داد که چند کاروان نظامی آمریکایی که با خود تجهیزات نظامی حمل می‌کردند، وارد پایگاه هوایی «عین‌الاسد» شده‌اند.
کد خبر: ۵۰۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷ - 12January 2022

کاروان‌های نظامی آمریکا یکی پس از دیگری وارد «عین‌الاسد» شدندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک منبع امنیتی، امروز (چهارشنبه)، خبر داد که کاروان‌های نظامی آمریکا یکی پس از دیگری وارد پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در استان الانبار (غرب عراق) می‌شوند.

بنا بر گزارش پایگاه خبری «المعلومه»، منبع مذکور در گفت‌وگو با این پایگاه خبری خبر داد: «پایگاه هوایی عین الاسد در ناحیه البغدادی شهرستان هیت واقع در غرب الانبار شاهد ورود چند کاروان آمریکایی حامل تجهیزات و خودرو‌های جنگی استان بغداد و دیگر استان‌های [عراق] بوده است».

منبع یادشده اضافه کرد: «کاروان‌های مذکور با پشتیبانی شرکت‌های امنیتی آمریکایی و پهپاد‌ها وارد [عین الاسد] شدند. نیرو‌های آمریکایی تدابیر محافظت از ساختمان پایگاه عین الاسد را از ترس حمله به آن تشدید کرده‌اند».

طبق گزارش پایگاه خبری المعلومه، همزمان با این گزارش، «محمد احمد الروسان» کارشناس امنیتی و راهبردی در امور اطلاعاتی آمریکا و جهان نیز تأکید کرده است که مسئله خروج آمریکا از عراق «دروغ» است و در واقع این اعلام نوعی بازاستقرار و تشدید عملیات‌های اطلاعاتی است.

همزمان با آغاز سال جدید میلادی، حملات علیه محل استقرار نظامیان آمریکایی و کاروان‌های لجستیکی این کشور در عراق و سوریه تشدید شده است.

بغداد و واشنگتن در ۲۶ ژوئیه گذشته، به توافق رسیدند که نیرو‌های رزمی ایالات متحده تا پایان سال جاری از عراق خارج شوند و تنها تعدادی از نیرو‌های آمریکایی (که شمار آن مشخص نشده است) برای مشاوره و آموزش نیرو‌های عراقی باقی بمانند.

نیرو‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به درخواست دولت عراق برای مبارزه با داعش که در آن زمان یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود، وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه ۳۰۰۰ نیروی در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد. پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد.

با وجود انجام چندین دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق به دلیل پایان نبرد با داعش و نیز تصویب طرح اخراج همه نظامیان خارجی از خاک عراق در پارلمان این کشور، آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند.

مقامات آمریکایی نیز اظهارات ضد و نقیضی در این خصوص به زبان می‌آورند. در حالی که برخی مقامات از گفت‌وگوی جدی با مقامات عراق برای خروج نیرو‌های رزمی از عراق و اهتمام ورزیدن واشنگتن به این امر سخن می‌گویند، برخی مقامات نیز مانند ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» گفته است که کشورش شمار نیرو‌های خود در عراق را کاهش نخواهد داد و این امر به خواست بغداد است و «عراق خواستار باقی‌ماندن ماست و ما شمار نیرو‌ها در آن را کاهش نخواهیم داد».

تحلیلگران بر این باورند که گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های آمریکایی در کنار رصد تحرکات آمریکا در عراق مانند ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی ارتش آمریکا به خاک این کشور، صرف مبالغ هنگفت برای انجام عملیات توسعه ساختمان‌های پایگاه هوایی عین الاسد واقع در غرب عراق، اظهارات برخی مقامات عالی‌رتبه سیاسی و نظامی عراقی مبنی بر نیاز به آمریکا برای مبارزه با تروریسم، نشان می‌دهد که شاید صرفا ماموریت نیرو‌های آمریکایی در عراق تغییر کند و این نیرو‌ها از کشور خارج نخواهند شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار