وزیر خارجه یمن:

طرح ایران کلید حل بحران است

وزیر خارجه یمن ضمن ابراز شیفتگی به انقلاب اسلامی در ایران، گفت که که طرح تهران، کلید حل بحران یمن است.
کد خبر: ۵۰۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶ - 13January 2022

طرح ایران کلید حل بحران استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «هشام شرف» وزیر خارجه یمن تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران این کشور، طرحی ارائه کرد که همه [طرف‌های متخاصم]در تلاش هستند آن را به فراموشی بسپارند.

شرف به خبرگزاری یونیوز گفت که این طرح، درباره جنگ و تحریم یمن، مکانیزم مذاکره و عادی‌سازی وضعیت است و «طرح‌های برادران مسئول در جمهوری اسلامی برای حل بحران یمن چه در گذشته یا حال حاضر-کلید حل بحران یمن است».

وی تأکید کرد، بررسی یا اصلاح جزئی طرح ایران، مدخل اصلی برای حل بحران یمن است و همه باید در حال حاضر، این طرح را بررسی کنند.

وزیر خارجه یمن خاطر نشان کرد: «ما شیفته تجربه جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز هستیم... ما به استفاده از تجربه ایران نزدیک شده‌ایم و به آن خواهیم رسید».

شرف در بخش دیگر این گفتگو به تجاوزات ائتلاف سعودی اماراتی پرداخت و تأکید کرد: «عربستان به دنبال توجیهی برای حمله است، ولی دوست داریم به آنان بگوییم که با تجاوز خود، مردم یمن را شکست نخواهید داد، بلکه باید با زبان صلح، [با آنان]گفتگو کنید».

وی با بیان اینکه کشتار و نابودی، روش درستی نیست، خاطر نشان کرد: «ما به خاطر ملت خود می‌جنیگم. ما چیزی از عربستان نمی‌خواهیم، بلکه [ریاض]در پی سلطه بر کشور ماست».

وزیر خارجه یمن ضمن ابراز انزجار از مواضع جامعه بین‌الملل در قبال تجاوزات ائتلاف، تصریح کرد، هر کشوری به دنبال منافع خود است و به همین دلیل، همه کشور‌ها ساکت هستند؛ زیرا منافعشان با منافع کشور‌های متجاوز به ویژه عربستان، یکی است.

شرف همچنین گفت که مردم یمن حق دارند در یک کشور آزاد و مستقل زندگی کنند و یمن، کشور صلح است و می‌خواهد با صلح با دیگران زندگی کند.

شرف پیش از این نیز تعلل ائتلاف سعودی را عامل شهادت «حسن ایرلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعاء دانست و گفت: «مرحوم مجاهد آقای حسن ایرلو با حضورش در کنار مردم تحت محاصره و تحت ظلم و تجاوز یمن عاملی برای همبستگی و پایداری بود».

رئیس دستگاه دیپلماسی یمن در ادامه با اشاره به اینکه سفیر جمهوری اسلامی ایران پیوند و همبستگی میان تهران و صنعاء را تقویت کرد، افزود که او «با ایجاد هماهنگی میان ایران و یمن در چند محفل منطقه‌ای و جهانی، نقطه عطفی در تعامل دیپلماتیک یمن با جهان بود».

شرف در ادامه تأکید کرد: «عدم اجازه به او برای درمان در خارج از کشور باعث تشدید تأثیر بیماری کرونا و [در نتیجه] عامل اصلی درگذشتش شد».

هشام شرف در پایان به علت همکاری دیرهنگام ائتلاف سعودی در بازگشت سفیر شهید ایران بر لزوم بازخواست ائتلاف و حامیان آن‌ها تأکید کرد و گفت: «به رغم ادعا‌های متجاوزان مبنی بر اینکه او در پی یک رخداد و جراحت از دنیا رفته است، تأخیری که در خروج رخ داد یک جنایت انسانی بود که نه‌تن‌ها ائتلاف سعودی و اماراتی و کسانی که در پس این ائتلاف هستند، باید به خاطرش بازخواست شوند بلکه آنچه برای شهید ایرلو رخ داد، کارشکنی در پروتکل‌های دیپلماتیک بود».

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها