وزیر امور خارجه آمریکا:

خروج از برجام جزو بدترین تصمیم‌های آمریکا بود

بلینکن گفت: تصمیم دولت پیشین آمریکا برای خروج از برجام جزو بدترین تصمیم‌های سیاست خارجی آن کشور بود.
کد خبر: ۵۰۰۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳ - 14January 2022

خروج از برجام جزو بدترین تصمیم‌های آمریکا بودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا که با رادیو «ان. پی. آر» گفت وگو می‌کرد در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آمریکا چگونه قصد دارد حرکت ایران برای دستیابی ایران به «سلاح هسته‌ای» را متوقف کند، اظهار داشت: «ما آن‌ها را متوقف کرده بودیم. توافق هسته‌ای که چند سال پیش در دولت اوباما حاصل شد برنامه هسته‌ای ایران را مهار می‌کرد.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «یکی از بدترین اقدامات در سیاست خارجی اخیر آمریکا خروج از آن توافق بود که در نتیجه آن ما الان در موقعیت چالش‌انگیزی قرار داریم که به جای حاصل شدن توافقی جدید و اصطلاحاً بهتر، ایران برنامه هسته‌ای خودش را به صورتی خطرناک پیش برده است.»

وی با اشاره به مذاکرات جاری در وین گفت: «ما هنوز باور داریم اگر بتوانیم در هفته‌های آینده- نه در ماه‌های آینده- به برجام برگردیم، این بهترین اقدام برای امنیت ما و همچنین امنیت شریکان و متحدانمان در منطقه خواهد بود. اما وقت بسیار بسیار کوتاه است.»

بلینکن در ادامه مدعی شد: «ایران دارد به نقطه‌ای که بتواند در مدت زمانی بسیار بسیار کوتاه مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای را تولید کند. همزمان، آن‌ها دارند پیشروی‌هایی [از لحاظ برنامه هسته‌ای] انجام می‌دهند که به عقب برگرداندن آن‌ها دشواری‌های فزاینده‌ای خواهد داشت، چون آن‌ها دارند چیز‌های جدید یاد می‌گیرند و کار‌های جدید انجام می‌دهند.»

وی در ادامه اضافه کرد: «بنابراین، چند هفته باقی مانده تا ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی دوجانبه [برجام] برگردیم یا خیر. این بهترین نتیجه برای امنیت آمریکا خواهد بود، اما اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم گزینه‌ها و گام‌های دیگر را با هماهنگی کشور‌های ذی‌ربط بررسی می‌کنیم.»

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها