فصل جدید سیاسی عراق؛ تهدیدات و سناریو‌های پیچیده

عراق همواره به دلیل برخورداری از ویژگی‌ها و جغرافیای سیاسی خاص در هندسه کشور‌های اسلامی و عربی و نیز برخورداری از مؤلفه‌های متفاوت همواره کانون بحران‌ها و توطئه‌های پیچیده‌ای بوده است.
کد خبر: ۵۰۰۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱ - 14January 2022

فصل جدید سیاسی عراق؛ تهدیدات و سناریو‌های پیچیده

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، عراق همواره به دلیل برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد و جغرافیای سیاسی خاص در هندسه کشور‌های اسلامی و عربی و نیز برخورداری از مؤلفه‌های متفاوت همواره کانون بحران‌ها و توطئه‌های پیچیده‌ای بوده است.

پس از سال ۲۰۰۳ (اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها) نیز به حجم و تراکم بحران‌های داخلی این کشور افزوده شد. نکته مهم اینکه عامل اصلی تمامی تنش‌های داخلی در عراق از خلأ سیاسی تا اقتصادی به نوعی بحران‌های خودساخته جریان‌های بیرونی با کمک برخی از احزاب سیاسی داخل بوده است؛ بنابراین هر فرایندی که در عراق بخواهد این کشور را از وابستگی به چالش‌های سیاسی و اقتصادی نجات دهد، طبیعی است که با انبوهی از مخالفت‌های بیرونی مواجه خواهد شد. نمونه آن شکل‌گیری مدل‌های مقاومتی جدید در عراق بود که توانست نقش مهم و تأثیرگذاری در توازن میدانی و نیز ثبات امنیتی و سیاسی عراق برعهده بگیرد.

خط گرفتن برخی از احزاب داخلی عراق از کشور‌های عربی و آمریکا و شرط بندی روی جریان‌های ضد مقاومتی و مردمی عراق نیز با همین انگیزه شکل گرفت. با تمامی پایداری نظامی و استقامت سیاسی در عراق، اما هنوز هم سایه سناریو‌ها و بحران‌های برنامه‌ریزی شده در این کشور سنگینی می‌کند. یارکشی و خط کردن جریان‌های موافق آمریکا با استفاده از مطالبات اقتصادی نیز از مهمترین توطئه‌هایی است که همواره در این کشور در حال اجرایی است.

رویداد‌های اکتبر که در ادبیات سیاسی عراق به عنوان تشرینی‌ها معروف شده است یک سناریوی مهم بود که واشنگتن در صحنه سیاسی عراق با استفاده از مهره‌های نزدیک به خود اجرایی کرد و توانست تا اندازه‌ای نیز به آن وزنه سیاسی بدهد. این موضوع به جز آفت بیش از ۳ هزار سازمان‌های مردم نهاد در عراق است که توسط آمریکایی‌ها برای تغییر بافت اجتماعی و فرهنگی عراق بنیان نهاده شد تا از ورای آن ایجاد تغییرات سیاسی و دینی در جامعه عراق تسهیل شود.

در آخرین سناریوی مربوط، قرار بر تأخیر یا برگزار نشدن انتخابات و ایجاد خلاء سیاسی در عراق بود تا شاید نسخه‌ای جدید از لبنان در عراق اجرایی شود. در مرحله بعد تلاش شد تا این انتخابات با تقلب نرم افزاری و ساختاری و تغییر قانون انتخابات مسیر را برای آن‌ها هموار کند، اما درایت بیت شیعی بویژه هیئت هماهنگی شیعی مانع از آن شد تا تمامی پازل در جای خود قرار داده شود.

برنامه‌های مختلفی از جمله موارد زیر برای ادامه تنش در عراق مورد استفاده قرار گرفت:

تولید فشار اجتماعی با تحریک مردم به بهانه مطالبات اقتصادی

تأخیر انتخابات یا عدم برگزاری آن

ایجاد اختلاف در صفوف بیت شیعی و نیز با جریان‌های سیاسی دیگر

یارگیری از بین احزاب و جریان‌های سیاسی مخالف مردم عراق

ایجاد توازنی جدید در عراق علیه گفتمان مقاومت

تحریک داعش برای حملات بیشتر به عراق همزمان با جدول زمانی خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق برای توجیه این حضور

انتقال رهبران داعش از اردوگاه الهول در سوریه به استان‌های عراق

حملات برنامه‌ریزی شده و عمدی به سفارتخانه آمریکا در منطقه سبز

سناریوی جدید از بامداد تا اکنون

از شب گذشته تا اکنون نیز سناریوی جدید حمله به سفارتخانه آمریکا با بهره برداری از آن برای ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق و واکنش به مقاومت دنبال می‌شود. این در حالی است که شیخ قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق در واکنش به حملات به سفارتخانه آمریکا در توئیتی نوشت که حمله به منطقه الخضراء در شرایط زمانی کنونی تلاشی برای برهم زدن زمین بازی است.

وی تاکید کرد که گروه‌های مقاومت فعلاً قصد ندارند تا به سفارتخانه آمریکا حمله کنند و این نشان می‌دهد که برنامه جدی برای تأخیر در ایجاد ثبات سیاسی در عراق وجود دارد.

حمله به مقر حزب عزم (به رهبری خمیس خنجر) و هدف قرار دادن دفتر حزب تقدم به ریاست محمد الحلبوسی در منطقه الاعظمیه بغداد نیز در همین راستا تعریف می‌شود و جالب اینجاست که تمامی این حوادث در یک شب اتفاق می‌افتد.

ایجاد اختلاف بین گروه‌های سیاسی همزمان با حملات عمدی به سفارت آمریکا و نیز رویکرد‌های اختلاف انگیز برخی کشور‌های عربی نشان می‌دهد که عراق با سناریوی خطرناک و جدیدی مواجه است که ضرورت هوشیاری سیاسیون و بویژه بیت شیعی را در این زمان دو چندان می‌کند.

این در حالی است که در یک سو ساختار سیاسی در اختلافات داخلی مشغول شده است و از سویی گروه‌های میدانی مقاومت نیز در مقابله با داعش توان خود را به کار گرفته‌اند و این به معنای آن است که آمریکایی‌ها می‌خواهند تمام توان سیاسی و نظامی عراق و مقاومت را در بحران‌های خودساخته با کمک جریان‌های سیاسی مخالف منافع مردم عراق مصروف کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار