دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حضور عربستان در مذاکرات وین پذیرفتنی نیست/ آل سعود به مشکلات داخلی عربستان رسیدگی کند

حضور عربستان سعودی در مذاکرات وین به عنوان ناقض بزرگ حقوق بشر و به‌عنوان کشوری که جنگی بزرگ و ویرانگر را علیه مردم مظلوم یمن به راه انداخته با هیچ متر و معیاری پذیرفته نبوده و نیست.
کد خبر: ۵۰۰۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۵ - 15January 2022

حضور عربستان در مذاکرات وین با هیچ متر و معیاری پذیرفته نیستگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سیدمحید هاشمی دانا، دولت سیزدهم با روی کار آمدن خود رویکرد جدید و تازه‌ای را با استفاده و بهره‌گیری از دیپلماسی فعال در جریان مذاکرات وین آغاز کرده است و گواه آن تشکیل کارگروه‌های مختلف تخصصی در این زمینه است که این موضوع نوید آن را می‌دهد که به نتایج مثبت و امیدوارکننده‌ای در جریان مذاکرات دست پیدا کنیم.

بر این اساس، مذاکراتی که تا امروز در وین برگزار شده با پیشرفت‌های بسیار خوب و امیدوارکننده‌ای همراه بوده به صورتی که سه سند مهم راهبردی در حوزه‌های حقوقی، قانونی و اقتصادی مورد قبول و پدیرش کشورهای اروپایی قرار گرفته است. در واقه اینگونه می‌توان برداشت کرد که سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه فهم جدی‌تری نسبت به همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ضروری بودن برخورد همراه با احترام با ایران پیدا کرده‌اند.

در واقع از روند فعلی مذاکرات تا امروز اینگونه می‌توان برداشت کرد که کشورهای اروپایی به این نتیجه قطعی رسیده‌اند که ادامه این تحریم‌ها و تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی ایران، نمی‌تواند موجب تسلیم تهران شود. ضمن اینکه اگر بخواهند روند گذشته خود را ادامه بدهند ایران را مجبور می‌کنند که نسبت به آنها و سیاست‌های کشورهای اروپایی عکس العمل نشان بدهد.

حال در این میان با این موضوع روبرو شدیم که عربستان سعودی هم باید در این مذاکرات حضور داشته باشد. خواسته‌ای که در عرف روابط بین‌الملل بی‌جا و غیرمنطقی است. زیرا اساس این مذاکرات که از سال‌های قبل آغاز شده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 بود و بعد از اینکه آمریکا در زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» عهدشکنی کرده و یک طرفه از برجام خارج شد این مذاکرات بین ایران و کشورهای 1+4 ادامه پیدا کرد.

اما در این میان با توجه به سابقه طولانی خصومت عربستان با ایران در سالیان اخیر به هیچ عنوان نمی‌توان از نقش مخرب عربستان سعودی در مذاکرات وین غافل شد. در واقع هیچ دلیل منطقی برای حضور این کشور عربی در جریان مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 وجود ندارد. زیرا اگر واقعا عربستان به دنبال حل مسائل و مشکلات خود با ایران است می‌تواند در قالب گفت‌وگوهایی هم اکنون در بغداد در جریان است به دنبال این مهم باشد.

با توجه به تمامی موارد گفته شده این سوال مطرح می‌شود که چه کسی از عربستان برای حضور در مذاکرات وین دعوت کرده است؟ پاسخ این سوال مقداری سخت و پیچیده است. زیرا در نگاه اول جواب روشنی برای آن متصور نیست ولی اگر خیلی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر به جریان روند مذاکرات وین نگاه کنیم به رد پایی از درخواست اتحادیه اروپا از عربستان می‌رسیم.

به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا و یا دست کم یکی از کشورهای حاضر در مذاکرات وین از عربستان سعودی درخواست کرده تا با فرستادن یک نماینده به وین در مذاکرات حضور داشته باشد. ضمن اینکه این اقدام دربردارنده پیام مهمی به ایران است که عادی سازی رابطه با عربستان سعودی بدون حل مسئله برجام غیرممکن است.

اما اگر عمیق‌تر به موضوع حضور عربستان در مذاکرات وین نگاه کنیم می‌بینیم که این آمریکایی‌ها هستند که از عربستان درخواست کردند تا در این مذاکرات حضور داشته باشد تا ضمن اینکه جایگاه و شخصیتی به این کشور عربی در جهان و مناسبات بین‌المللی داده اینگونه نشان بدهند که عربستان هم بخشی از مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

در پایان باید گفت حالا که مذاکرات دور هشتم در وین جریان دارد و نشانه‌هایی از توافق احتمالی ایران و آمریکا به چشم می‌خورد این احتمال وجود دارد که کشور عربستان بخواهد در روند مذاکرات  شیطنت و کارشکنی کند تا توافقی به دست نیاید. یا به دنبال ارسال این پیام است که اگر به دنبال توافق هستید، عربستان هم حرف‌هایی دارد و باید در مذاکرات شرکت کند.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار