کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد؛

نقش سردار «سلیمانی» در حفظ صلح و امنیت منطقه

بهمن گفت: در نتیجه اقدامات شهید سلیمانی آمریکایی‌ها عملاً در منطقه زمین‌گیر شدند و نتوانستند مقاصد خودشان را به شکل کامل پیگیری کنند.
کد خبر: ۵۰۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱ - 15January 2022

شهید سلیمانی آمریکا را در منطقه زمین‌گیر کرد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «شعیب بهمن» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی اظهار داشت: اگر به‌صورت واقع‌بینانه عملکرد سردار سلیمانی را طی سالیان گذشته به‌عنوان فرمانده‌ی نیروی قدس ارزیابی کنیم، متوجه می‌شویم او درک واقع‌گرایانه و عمل‌گرایانه از سیاست خارجی داشت.

وی افزود: یعنی برخلاف برخی از تحلیل‌ها که او را یک فرد آرمان‌گرا یا «ایدئولوژیسم» معرفی می‌کنند، رفتار و کردار او در حوزه سیاست خارجی و پرونده‌هایی که مسئولیت آن‌ها را بر عهده داشت، نشان می‌دهد که شهید سلیمانی واقع‌گرایانه و عمل‌گرایانه رفتار کرده است.

 تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در اصل این واقع‌گرایی و عمل‌گرایی را می‌توانیم در نتایجی که از مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات وی حاصل می‌شد، دنبال کنیم.

بهمن ادامه داد: شهید سلیمانی در وهله اول به دنبال عمق بخشیدن به موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیک ایران در سطح منطقه بود و در مراحل بعدی در پی مبارزه با تجاوز خارجی یعنی مشخصاً تجاوز خارجی آمریکا به کشور‌های منطقه و مبارزه با اشغالگری اسرائیل به‌عنوان یک رژیم غاصب و همچنین مبارزه با تروریسم به‌عنوان یک تهدید منطقه‌ای و بین‌المللی بود.

وی گفت: وقتی این سه محور را به‌عنوان فعالیت‌های مهم شهید سلیمانی در کنار هم قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که اگر سردار سلیمانی به شکل جدی به این پرونده‌ها ورود نمی‌کرد تا چه میزان منافع ایران و امنیت منطقه به مخاطره می‌افتاد.

 کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: اگر به رفتار آمریکایی‌ها در دوره پس از ۱۱ سپتامبر برگردیم، ملاحظه می‌کنید که یکی از اهداف مهم آمریکایی‌ها پس از افغانستان و عراق، ایران بود و بار‌ها این را به شکل علنی اعلام کرده بودند؛ حتی رئیس جمهور وقت آمریکا نیز ایران را به‌عنوان یکی از اضلاع محور شرارت برشمرد؛ شهید سلیمانی نه تنها این تهدیدات را از بین نبرد، بلکه در نتیجه اقدامات او آمریکایی‌ها عملاً در منطقه زمین‌گیر شدند و نتوانستند مقاصد خودشان را به شکل کامل پیگیری کنند.

بهمن اضافه کرد: در موضوع رژیم صهیونیستی نیز که به عنوان یک رژیمی که اساساً با انقلاب اسلامی ایران دارای تضاد‌ها و خصومت‌های اساسی بود، رفتار و عملکرد شهید سلیمانی مبتنی بر عمق بخشیدن به نفوذ استراتژیک ایران در منطقه بوده است؛ یعنی به جایی که ایران بخواهد با اسرائیلی‌ها در مرز‌های خودش درگیر باشد، عمق استراتژیک و نفوذ ایران را به پشت مرز‌های سرزمین‌های اشغالی کشاند.

وی ادامه داد: شبیه همین اقدام در حوزه مبارزه با گروه‌های تروریستی نیز صورت گرفت از جمله معروف‌ترین آن‌ها که گروه داعش بود و اعلام کرد هدف نهایی داعش این است که بتوانند در داخل ایران نیز نفوذ کنند و بر اراضی ایران مسلط شوند و سودای برقراری خلافت خراسان را در سر داشتند، اما کاری که سردار سلیمانی کرد فقط دور کردن این تهدید از مرز‌های ایران نبود، بلکه از بین بردن این تهدید در جغرافیای منطقه بود.

 کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در وصیت‌نامه وی یک جمله قابل توجهی وجود دارد که ایران را به حرم تعبیر می‌کند و دفاع از ایران بر همه واجب می‌داند؛ شاید بتوان گفت این جمله استراتژیک‌ترین جمله و رئالیستی‌ترین جمله‌ای است که بیانگر نگاه و فعالیت‌های ایشان است.

بهمن گفت: البته این‌ها به این معنا نیست که او اهداف و آرمانی نداشت بلکه اهداف و آرمانی از جمله آزادی قدس شریف و تأمین امنیت منطقه و ملت‌های مسلمان بدون حضور قدرت‌های خارجی بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها