دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

عملکرد ۴ ماهه بنیاد شهید؛ از شعار تا واقعیت/ آیا بنیاد شهید می‌تواند به وعده‌های خود عمل کند؟

قاضی‌زاده هاشمی در اولین نشست خبری خود «شفافیت، اصلاح ساختار و تغییر مدل حقوقی» را از مهمترین اولویت‌های کاری خود در بنیاد شهید عنوان کرد؛ صحبت‌هایی که باید دید در طول چهار ماه از شروع به کار دوره جدید این نهاد چقدر به آن جامه عمل پوشانده شده است.
کد خبر: ۵۰۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۰ - 16January 2022

عملکرد ۴ ماهه بنیاد شهید از شعار تا واقعیت/ آیا بنیاد شهید می‌تواند به وعده‌های خود عمل کند؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» کابینه دولت پس از چند ماه بررسی وزرا بسته شد. نهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از نهاد‌های تابع دولت از آخرین قطعات پازل دولت رئیسی بود که در شهریور و پس از دو ماه رئیس آن از سوی دولت انتخاب و در مجلس معرفی شد.

در این میان، علیرضا زاکانی و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی دو تن از کاندیدای‌های انتخابات ریاست جمهوری به بدنه دولت رئیسی پیوستند. زاکانی شهردار تهران شد و سکانداری بنیاد شهید و امور ایثارگران به سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی سپرده شد.

قاضی‌زاده پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن است و پیش از این نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد بود. او دانشیار دانشگاه علوم پزشکی است و ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان و معاونت بهداشت و درمان بنیاد جانبازان خراسان را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

در طول چهار ماه جلوس سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی بر مسند ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران، نگاهی به عملکرد وی در طول دوره مدیریتش خواهیم داشت.

قاضی‌زاده هاشمی در اولین نشست خود بزرگترین مشکل بنیاد شهید را حکمرانی و مدل آن دانست و گفت: «قانون‌گذار مسوولیت رزمندگان را به ما نسپرده است. چون منابع مالی می‌خواهد و باید بین وظایف و ساختار سازمان و توان مالی توازن وجود داشته باشد.»

«شفافیت، اصلاح ساختار و تغییر مدل حقوقی» از شعار تا واقعیت

او یکی از راهکار‌ها برای ارائه بهتر خدمات را اصلاح قوانین دانست و بازبینی آن را یکی از راه حل‌های مشکلات بنیاد شهید عنوان کرد در حالی که بر شفافیت قانونی در بنیاد شهید تاکید کرد. این مسئله اگرچه در حوزه کار نمایندگان مجلس است و قانونگذار می‌‎بایست دست به اصلاح قوانین بزند، اما پیگیری مسوولان و متولیان بنیاد شهید را می‌طلبد. از طرفی عمده مطالبه بسیاری از ایثارگران در سال‌های اخیر اجرای کامل قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است چرا که شواهد نشان می‌دهد در غیاب نهاد‌های نظارتی بسیاری از دستگاه‌ها به وظایف خود در قبال ایثارگران عمل نمی‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی اولین اقدام خود را اصلاح ساختار بنیاد شهید و تحقق عدالت در بستر شفافیت عنوان کرد و از تهیه زیرساخت الکترونیکی برای ثبت داده‌ها در بنیاد شهید خبر داد. وی همچنین از تغییر مدل حقوقی بنیاد شهید صحبت کرد و هویت اساسی بنیاد شهید را فرهنگی ـ اجتماعی دانست. این صحبت‌ها در حالی عنوان شد که هنوز بعد از چهار ماه از آغاز دوره جدید ریاست بنیاد شهید ساز و کار‌های شفافیت مشخص نیست و با رد شدن از دوره ۱۰۰ روزه کاری در این نهاد، آمار و گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته اعلام نشده است.

ماجرای گلایه خانواده شهدای هسته‌ای از رئیس بنیاد شهید

ماجرا از لغو دیدار چندباره دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهدای ترور و هسته‌ای آغاز شد. پنجشنبه ۲۷ دی قاضی زاده هاشمی برنامه دیدار با پنج تن از خانواده شهدای ترور و هسته‌ای را در برنامه داشت که لغو آن به دلیل برنامه دیگر ریاست بنیاد شهید با خانواده شهدا برای بار سوم به تعویق افتاد. این در حالی بود که خانواده شهدا در ساختمان مرکزی بنیاد شهید حضور یافته بودند و ناهماهنگی و برخورد تند رئیس حوزه ریاست بنیاد شهید باعث رنجش و دلخوری آنان شد. پس از آن مهدی فخری‌زاده فرزند دانشمند شهید محسن فخری زاده در این باره نوشت: «بعد از همه اتفاقات عجیب در بنیاد شهید، کار به جایی رسیده که نهادی که موجودیتش را از شهدا و خانواده شهدا می‌گیرد، با کمال وقاحت و بی‌ادبی دیداری را که خود ترتیب داده و خواهان آن بوده، لغو می‌کند و به همسران شهدای هسته‌ای توهین می‌کند.»

همچنین منصوره کرمی همسر شهید علی‌محمدی نیز در صفحه اینستاگرامش نسبت به این دیدار چنین واکنش نشان داد: «چقدر سخت است هم عزیزتر از جانت را برای کشور و انقلابت بدهی و هم مورد تحقیر مسئولینی قرار بگیری که قرار است از شهید و شهادت و خانواده شهدا حمایت کنند.»

قاضی‌زاده هاشمی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید مورخ ششم مهر در مراسم نواختن «زنگ ایثار» که در دبیرستان «شاهد مبشر» تهران برگزار شد با اشاره به وجود  یک هزار و ۳۵۰ مدرسه شاهد در کل کشور از آغاز دوره جدید مدارس شاهد خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در دوره جدید شکل و نوع فعالیت و اداره این مدارس تغییر یابد.

راهکار‌های قاضی‌زاده برای حل مشکل مسکن، معیشت و اشتغال ایثارگران

مشکل مسکن، معیشت و اشتغال ایثارگران در سال‌های اخیر از عمده مشکلات ایثارگران بوده که عدم رفع کامل آن باعث انباشت این مشکلات شده است. از این رو یکی از اقدامات اصلی بنیاد شهید در حوزه اجرایی و عملیاتی رفع این مشکلات است. در همین خصوص رئیس بنیاد شهید در نوزدهمین نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که پنجم مهر برگزار شد به حل مشکل مسکن و اشتغال ایثارگران اشاره کرد و گفت: «تأمین مسکن ایثارگران باید به تمام معنا در اولویت باشد و در حوزه اشتغال نیز از روش‌های گوناگون مانند استخدام در دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و خوداشتغالی، در مدت کوتاهی افراد فاقد شغل در جامعه ایثارگری مشغول به کار شوند و البته در مورد خوزستان با توجه به ظرفیت‌های این استان رفع این مشکل باید سریع‌تر صورت گیرد.»

قاضی‌زاده در خصوص رفع مشکل اشتغال ایثارگران در تاریخ ۲۳ دی گفته است: «هم اکنون ۳۳ هزار نفر از فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد فاقد شغل هستتد که از این میان ۱۷ هزار نفر به استخدام دولت درخواهند آمد.» علیرغم تلاش‌های برای برگزاری آزمون استخدامی، تاکنون تنها یک آزمون در کشور برگزار شده و رئیس بنیاد شهید از برگزاری دو آزمون دیگر خبر داد و بیان داشت: «برنامه ویژه‌ای برای فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد داریم که برای اشتغال حدود ۱۷ هزار نفر طی امسال و سال آینده ظرفیت‌سازی و تاکنون یک آزمون استخدامی برگزار شده است.»

انتقاد‌ها به عمکرد حوزه رسانه و روابط عمومی

در طول دوره حضور قاضی‌زاده در بنیاد شهید چندین نشست خبری و برنامه با حضور وی و خبرنگاران برگزار شده است. اولین نشست خبری او با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در هفته دفاع مقدس برگزار شد که با توجه به آغاز فعالیت وی اغلب سوالات مربوط به برنامه‌های دوره جدید بنیاد شهید بود.

اما در نشست خبری دیگرش در تاریخ پنجم دی با موضوع اشتغال ایثارگران که در ساختمان شهید رسول زاده برگزار شد، تنها تعدادی از خبرنگاران در این نشست دعوت شدند. پیش از برگزاری نشست نیز سوالات طرح شده از خبرنگاران گرفته شد، روالی که پیش از این هیچ یک از نشست‌های خبری رسانه‌ای با مسوولان پیاده نشده بود و روابط عمومی بنیاد شهید در توضیحش، آن جلسه را «مصاحبه با رئیس بنیاد شهید» عنوان کرد.

تنها چند روز پس از این اتفاق در بازدید قاضی‌زاده هاشمی از کلیسای «سرکیس مقدس» به مناسبت سالروز ولادت حضرت مسیح (ع) و سال نوی میلادی رفتار توهین‌آمیز به عکاسان خبری باعث شد تا عکاسان از پوشش تصویری مراسم امتناع کنند و چند روز بعد نیز در مراسم تجلیل از خانواده شهدای اوکراینی که با برخی گلایه‌ها و درد دل‌های خانواده شهدا همراه بود برخی از رسانه‌ها دعوت نشدند.

گزارش از سیده فاطمه سادات کیایی

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها