یادداشت/ به مناسبت شصت و ششمین سالگرد شهادت شهید «نواب صفوی»؛

شهیدی که نخستین جرقه‌های انقلاب را در دل‌ها روشن کرد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد تأثیر حرکات انقلابی شهید نواب صفوی فرمودند: «باید گفت که اولین جرقه‌های انگیزش انقلاب اسلامی بوسیله نواب در من به وجود آمد و هیچ شکی ندارم که اولین جرقه‌ها را نواب در دل‌ها روشن کرد.»
کد خبر: ۵۰۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰ - 21January 2022

شهید نواب صفوی؛ الگوی تراز جوانان/ شهید «نواب» نخستین جرقه‌های انقلاب را در دل‌ها روشن کردگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس- به مناسبت شصت و ششمین سالگرد شهادت شهید «سید مجتبی نواب صفوی» رهبر گروه فدائیان اسلام، «محمدمهدی مؤمنی‌ها» معاون فرهنگی نمایندگی ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در یادداشتی به معرفی شهید نواب و گروه «فدائیان اسلام» پرداخت که محتوای این یادداشت به شرح زیر است:

«سید مجتبی میرلوحی تهرانی معروف به نواب صفوی از جمله شهدای والا مقامی است که اندیشه و بینش سیاسی او برگرفته از آموزه‌های اسلام و سیره اهل بیت (ع) بود. اعتقاد و ایمان نواب صفوی و دیگر فدائیان اسلام به اهداف و آرمان‌هایشان، جسارت و شجاعت وصف‌ناپذیری را برای آنان به ارمغان آورد و نواب صفوی لحظه‌ای در دفاع از دین و ارزش‌های الهی ترس به دل راه نمی‌داد و با تمام قدرت در برابر انحرافات و هتک حرمت‌ها می‌ایستاد.

نواب به امت اسلامی معتقد بود و دغدغه وحدت جهان اسلام را داشت و از هر فرصتی برای اعتلای کلمه حق استفاده می‌کرد و هر مکانی را که آماده شنیدن سخن حق و حرکت اسلامی می‌دید پایگاه جهاد با کفر قرار می‌داد.

وی از پیشتازان مبارزات مسلحانه علیه حکومت پهلوی بود. با ظهور «احمد کسروی» نواب صفوی جهت مبارزه با تفکرات او در حالی که برای تحصیل در نجف بود به ایران آمد. اعدام انقلابی «کسروی»، «عبدالحسین هژیر»، «علی رزم‌‎آرا» و «حسین علاء» از جمله فعالیت‎‌های سیاسی و مبتنی بر عقاید مذهبی نواب صفوی و گروه فدائیان اسلام به شمار می‎رود.

مخالفت با اقدامات دولت دکتر مصدق به دلیل عدم عمل به احکام اسلامی از دیگر فعالیت‌‎های وی بود که حبس را برای سید مجتبی در پی داشت. کتاب «جامعه و حکومت اسلامی» از آثار نواب صفوی است. برخی از نویسندگان تاریخ معاصر، تلاش‌های نواب صفوی و یارانش را در پیروزی جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران موثر دانسته‌اند.

وی در دوران فعالیت سیاسی خود سفر‌هایی به فلسطین، اردن و مصر داشت که طی آن در دانشگاه الازهر سخنرانی کرده و با ملک حسین پادشاه اردن ملاقات داشته است.

امام خمینی (ره) درمورد فعالیت‌های نواب اینگونه فرمودند: «راه آقای نواب به قدری خالص و بی‏‌غل و غش بود که حد و مرز ندارد.»

در سال‌های اخیر هم مقام معظم رهبری در بیانات خویش بار‌ها عبارت «جوان مومن انقلابی» را به کار برده و با تبیین ویژگی‌های آن، الگوی تراز جوان در جمهوری اسلامی ایران را به تصویر کشیده‌اند. از آنجا که حوزه‌های علمیه و طلاب یکی از عوامل مهم در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بوده‌اند؛ اگر انقلاب بخواهد مستمر بماند باید طلاب و حوزه‌های علمیه انقلابی بمانند و از مسیر انقلاب منحرف نشوند. از این رو بررسی و یادآوری ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی ایشان با خاطرات و مصداق‌های مشخص، بهترین معیار برای شناختن یک طلبه مؤمن انقلابی است.

رهبرمعظم انقلاب در مورد این شهید بزرگوار همچنین می‌فرمایند: «باید گفت که اولین جرقه‌های انگیزش انقلاب اسلامی بوسیله نواب در من به وجود آمد و هیچ شکی ندارم که اولین جرقه‌ها را نواب در دل‌ها روشن کرد. سخنرانی نواب یک سخنرانی معمولی نبود. بلند می‌شد و می‌ایستاد و با شعار کوبنده شروع به صحبت می‌کرد. تمام وجودم مجذوب این مرد بود و به سخنانش گوش می‌دادم و او هم بنا کرد به شاه و دستگاه‌های انگلیس و این‌ها بدگویی کردن. اساس سخنانش این بود که اسلام باید زنده شود. اسلام باید حکومت کند.»

توانمندی و استعداد شهید نواب صفوی تنها در میدان مبارزه و ایجاد حماسه رزمی نبود؛ بلکه او از نظر منطق، بیان و استدلال هم بسیار قوی به نظر می‏‌رسید. او با داشتن ایمانی عمیق و اخلاصی کامل و نیتی پاک، چون لب به سخن می‏‌گشود، همه را تحت‏ تأثیر قرار می‏‌داد و سخنانش چون از دل برمی‏‌خاست، بر دل می‏‌نشست و تحولی ژرف در فکر و اندیشه‏‌ها به وجود می‏‌آورد.

شهید نواب صفوی برای اعتلای کلمه حق و نمایاندن حقیقت اسلام و قرآن از هر فرصتی بهره می‏‌برد و به تقویت باور‌های دینی مردم می‏‌پرداخت. در نتیجه این تلاش‌‏ها، برخی از جوانان و افراد فریب خورده و منحرف، مقام معنوی و عنایات امامان معصوم را درک کرده و به حقیقت گرویدند.

اجتناب از دنیاپرستی و زرق و برق فریبنده دنیا از دیگر شاخصه‌های این شهید بود. وی هرگز به مال و منال دنیا دل نبست و در زهد و تقوا چنان بود که ریاست‌های فریب دهنده و ثروت‌های دلربا را به دیده حقارت می‌نگریست.

ثمره اقدامات خودجوش و مستقل شهید نواب و فدائیان اسلام بر بیداری مردم و برملا شدن ماهیت رژیم پهلوی بود و مبارزات ضد رژیم را شدت بخشیده و بستر و زمینه را برای قیام مردم به رهبری حضرت امام (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی فراهم کرد.

اقدامات و حرکت فدائیان اسلام به قدری در بین جوانان مؤثر بود که شماری از آن‌ها پس از آغاز قیام امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۱، هیئت‌های مؤتلفه اسلامی را بنیان نهادند و در انقلاب اسلامی حضور فعال و اثر بخشی داشتند. نواب صفوی پس از سال‌ها رشادت و تلاش در راه دفاع از اسلام و فرهنگ اهل بیت (علیهم‌السلام) به همراه برخی از یارانش در ۲۷ دی ۱۳۳۴ توسط رژیم پهلوی اعدام شد و به شهادت رسید.

با مروری بر زندگی نسبتا کوتاه اما با خیر و برکت شهید «نواب صفوی» این روحانی شجاع می‏‌توان دو درس مهم گرفت؛ اول آنکه برای خدمت به اسلام و مردم لزوما امکانات زیاد و افراد فراوان نیاز نیست بلکه با کمترین نفرات و با امکانات محدود و با توکل بر خدا و استعانت از ائمه (علیهم‌‏السلام)، می‏‌توان تحولات بزرگی انجام داد و دوم اینکه در راه مبارزه انسان باید از مال و جان خود بگذرد؛ چرا که لغزیدن و ترسیدن باعث بی‌‏نتیجه ماندن اقدامات بزرگ می‌شود.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار