جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

کشور نیازمند بازتولید و بازسازی گفتمان دفاع مقدس است

امیر سهرابی در مراسم تکریم و معارفه مدیر‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین گفت: کشورمان در دهه پنجم انقلاب برای عبور از بحران‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیازمند باز تولید و بازسازی گفتمان دفاع مقدس است.
کد خبر: ۵۰۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸ - 18January 2022

امروز کشورمان نیازمند بازتولید و بازسازی گفتمان دفاع مقدس استبه گزارش دفاع‌پرس از قزوین، امیر «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز (سه‌شنبه) در مراسم تکریم و معارفه مدیر‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین با ابراز خوشنودی از حضور در قزوین به‌عنوان یکی از مهد‌های تمدن و فرهنگ اسلامی و خطه شهیدان سرافراز بابایی، لشکری، رجایی و ابوترابی، اظهار داشت: وظیفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس‌ انتقال پیام دفاع مقدس به جامعه و نسل امروز و آینده است و رسالت بنیاد بازسازی گفتمان دفاع مقدس در متن و بطن اجتماعی کشور می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس رسالت دارد گفتمان دفاع مقدس را احیا کرده و آن را به جامعه به ویژه نسل جوان ارایه دهد.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: وضعیت اجتماعی امروز کشور محصول فاصله گرفتن از فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس است بنابراین باید به گفتمان دفاع مقدس برگردیم.

امیر سهرابی بیان داشت: چگونگی بازتولید و بازنمایی این گفتمان، نکته مهمی است، چون نمی‌توانیم تاریخ و جامعه را به عقب برگردانیم بلکه باید این فرهنگ را با تصویر و ادبیات جدید احیا کنیم که به هنر، تلاش و همت ما بستگی دارد.

وی افزود: کار بنیاد، کار فرهنگی و دراز مدت است مثلا باید اذعان کرد اثر فرهنگی کاروان راهیان نور بعد از چند سال مشخص می‌شود و نوجوانان حاضر در این کاروان‌ها از اثرات و معنویات این سفر بعد‌ها در دوران مسئولیت بهره‌مند می‌شوند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: دهه اول انقلاب، ناظر بر ارزش‌های انقلاب بود و برگرداندن جامعه ما به فرهنگ دفاع مقدس باید با روش‌های جدید صورت گیرد.

سهرابی گفت: در دهه هفتاد با ظهور شبکه‌های جدید و ماهواره‌ها تنش فرهنگی و فاصله اجتماعی شکل گرفت و در دهه سوم و چهارم نیز این مساله تداوم یافت و حیات خانواده به خطر افتاد.

وی خاطرنشان کرد: تداوم حیات خانواده مهمترین رسالتی است که همه نهاد‌ها برعهده دارند و باید در این زمینه برنامه ریزی جدی داشته باشند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: در دهه چهارم انقلاب اسلامی سبک زندگی دیجتالی وارد زندگی مردم شده و بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس نیز باید وارد فضای دیجیتال و فناوری امروز شود.

سهرابی تصریح کرد: این کار باید با تولید و توزیع ارزش‌ها در شبکه مجازی به منظور گفتمان سازی در این فضا صورت گیرد و بنیاد در حال ورود به این فضا با راه‌اندازی سازمان فضای مجازی هستیم.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: امروزه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی توسعه پیدا کرده و باید وارد آن‌ها بشویم تا مردم از این طریق با فرهنگ ارزشی و انقلاب اسلامی بدون درگیری‌های جناحی و نگاه‌های سیاسی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه باید برای گفتمان سازی دفاع مقدس با روش جدید تلاش خود را چند برابر کنیم، یادآور شد: در تاریخ ایران، مشابه تاریخ دفاع مقدس نداشته‌ایم، چون مردم اتحاد و همدلی بی‌نظیری داشتند و زیر پرچم جمهوری اسلامی برای مقابله با دشمن و حفظ ارزش‌های اسلامی تلاش کردند.

سهرابی خاطرنشان کرد: همچنین در این انقلاب نقش مذهب بسیار پر رنگ است و بیشترین تظاهرات و اعتراضات در عاشورا و تاسوعای سال ۵۷ صورت گرفت.

وی اضافه کرد: حضور متنوع و متکثر همه اقشار، ادیان و مذاهب در دفاع از انقلاب و دوران دفاع مقدس برجسته بود و باید این ویژگی نیز برای مردم در حال حاضر تشریح شود.

امیر سهرابی همچنین با اشاره به ویژگی فرهنگ پایداری ملی در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: جامعه ایران با گستردگی و تنوع خود، درگیر این دوران بود و به رغم تنگنا‌های اقتصادی مردم از جبهه و جنگ حمایت و پشتیبانی می‌کردند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: یک ویژگی دیگر این دوران، مدیریت و سبک زندگی جهادی بود که متاسفانه در دهه‌های بعد تغییر کرد و آسیب بزرگی بود.

سهرابی با بیان اینکه از لحاظ موزه سازی در استان قزوین عقب هستیم، متذکر شد: اگر این موزه و مرکز فرهنگی تکمیل نشود نمی‌توانیم محتوا و تاریخ دفاع مقدس را به جوانان ارایه کنیم بنابراین باید در استان کمک شود تا مرکز فرهنگی استان هرچه سریعتر ساخته شود تا فرهنگ دفاع مقدس برای جامعه تبیین شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار