سردار «کارگر» در مراسم افتتاح نمایشگاه «الگونما»:

لزوم ایجاد چرخه‌ فرهنگی برای صنایع/ لازمه موفقیت در زمینه ایجاد کالا‌های فرهنگی، تصویرسازی فرهنگی و هنری است

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر لزوم ایجاد چرخه‌ فرهنگی برای صنایع گفت: لازمه موفقیت در زمینه ایجاد کالا‌های فرهنگی، تصویرسازی فرهنگی و هنری است.
کد خبر: ۵۰۱۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵ - 18January 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نمایشگاه تخصصی سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران با نام «الگونما» با حضور «سید سعیدرضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای این شورا در محل مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه آغاز به کار کرد.

سردار کارگر: «الگونما» حمایت مادی و معنوی شود

در ابتدا، سردار «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ضمن تشکر از فعالیت‌های صورت‌گرفته در نمایشگاه «الگونما» اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه کار بسیار خوب و مهمی است؛ این کار که توسط یک تیم جوان شکل گرفته را حتما باید حمایت کنیم. حمایت نیز باید مردمی و دولتی و از سوی دستگاه‌هایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت معنوی و مادی باشد و زمینه سرمایه‌گذاری آن صورت گیرد چراکه اگر چنین حمایت‌هایی صورت نگیرد موجب دلسردی عوامل می‌شود.

عاملی: مخاطبان کالاهای فرهنگی را لیبرال‌ها جذب کرده‌اند/ کارگر: «الگونما» حمایت مادی و معنوی شود

وی به لزوم ایجاد چرخه‌ فرهنگی برای صنایع و کالا‌های فرهنگی اشاره کرد و افزود: کودکان و نوجوانان پس از دیدن فیلم و انیمیشن به سمت کالای مصرفی تمایل پیدا می‌کنند لذا در حوزه فیلم و سریال که وزارت فرهنگ و ارشاد و صدا و سیما مسوولیت آن را دارند، باید الگوسازی انجام دهیم چراکه لازمه موفقیت در زمینه ایجاد کالا‌های فرهنگی، تصویرسازی فرهنگی و هنری است.

عاملی: مخاطبان کالاهای فرهنگی را لیبرال‌ها جذب کرده‌اند

در ادامه، حجت‌الاسلام «سید سعیدرضا عاملی» ضمن تشکر از متولیان برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشترین میزان یادگیری فرد مربوط به دوران کودکی و زیر سن شش سالگی است و شخصیت فرهنگی کودکان ما در این بازه سنی شکل می‌گیرد، تولیدات صنایع فرهنگی برای کودکان باید در اولویت قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه حوزه سرگرمی‌ها امروز بخش عمده‌ی از فرهنگ را شکل می‌دهند، افزود: سرگرمی‌ها امروز در سطح جهان اقتصاد بزرگی را به‌خودشان اختصاص داده‌اند که متاسفانه ما تمرکز لازم را در این حوزه نداشته‌ایم و آن‌ها را شوخی فرض کردیم و فکر می‌کردیم جدی نیستند درحالی که قطعا حوزه‌‎ی سرگرمی‌‎ها که امروز به دلیل کوتاه شدن زمان کار، بزرگ‌تر می‌شود برای کودک و بزرگسال بیشتر از همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه سبک زندگی امروز معادل فرهنگ است یعنی چیزی جدای از فرهنگ نیست، عنوان کرد: در حوزه سبک زندگی قلمروز صنایع فرهنگی بزرگ است و ما در یک شرایط رقابتی زندگی می‌کنیم و دراینجا کیفیت محصولات حرف اول را میزند.

عاملی: مخاطبان کالاهای فرهنگی را لیبرال‌ها جذب کرده‌اند/ کارگر: «الگونما» حمایت مادی و معنوی شود

عاملی فضای مجازی را بستری برای ارائه سرگرمی‌ها دانست و تصریح کرد: با توجه به گسترش روز افزون امکانات و دسترسی به فضای مجازی، قلمرو انتخاب‌های نسل کودک و نوجوان ما افزایش یافته است. اما در همین فضای رقابتی مخاطب به سراغ کالا و ابزاری می‌رود که از کیفیت خوبی برخوردار باشد. جامعه لیبرال با همراه کردن جذابیت‌های نفسانی در تولیدات فرهنگی خود مخاطبان زیادی را به سمت خود کشانده است، اما اگر ما بتوانیم تولیداتی با کیفیت که با فطرت انسانی سازگار هست را به جامعه عرضه کنیم، حتما مخاطبان زیادی به آن روی خواهند آورد.

وی خاطرنشان کرد: دوستان ما در عرصه نوشت‌افزار واقعا موفق بوده‌اند، اما اینکه امروز چه میزان از تولیدات داخلی را تامین می‌کنند مروبط به میزان حمایت ما از آن‌ها می‌شود. در حوزه صنایع فرهنگی واقعا نماد‌های شخصیتی در ذهن کودک و نوجوان ماندگار خواهد شد. ما شخصیت‌های بزرگی در تاریخ اسلام و دوره هشت ساله جنگ داریم که شخصیت‌پردازیی‌هایی که از نسل جوان دوره‌ی جنگ می‌توانیم انجام دهیم عظیم و ارزشمند است که می‌توان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اعلام آمادگی کامل برای حمایت از نمایشگاه الگونما و تولیدات فرهنگی در این شورا تصریح کرد: هرگونه عرصه‌ی حمایتی در شورای عالی فرهنگ عمومی لازم باشد این آمادگی وجود دارد تا زمینه را برای فعالیت در این زمینه فراهم سازد.

حسینی: محصولات خارجی کالای فرهنگی کودکانمان است!

سپس، سعید حسینی دبیر نمایشگاه «الگونما» با اشاره به اینکه نسل کودک و نوجوان مهم‌ترین مخاطبان فعالیت‌های فرهنگی هستند چراکه شخصیت کودک در این دوران شکل‌ می‎گیرد، اظهار داست: در دنیای امروز برای تاثیرگذاری بر قشر کودک به‌جای روایت مستقیم، شخصیت‌ها و کاراکتر‌ها خلق می‌شوند تا در قالب یک داستان محتوای مورد نظر در ذهن مخاطب القا می‌شود.

وی افزود: این زنجیره از محتوا و رسانه شروع می‌شود و تقریبا در همه‌ی ابعاد زندگی وجود دارد که بیش از ۵۰ محور در حوزه کالا‌های مصرفی و حتی مواد خوراکی و ...، از طریق شخصیت‌سازی و شخصیت‌پردازی در سطح دنیا دنبال می‌شود که ما متاسفانه در کشورمان علیرغم تاکیداتی که رهبر معظم انقلاب به این موضوع داشته‌اند، اما از یک فضای اشغال شده توسط محصولات خارجی صحبت می‌کنیم.

عاملی: مخاطبان کالاهای فرهنگی را لیبرال‌ها جذب کرده‌اند/ کارگر: «الگونما» حمایت مادی و معنوی شود

دبیر نمایشگاه «الگونما» در ادامه افزود: معضل اصلی که در این رابطه در کشور ما وجود دارد، این مسئله است که علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ورود به این زمینه و خلق الگو‌های ایرانی-اسلامی ما در یک انفعال گسترده به سر می‌بریم. به طوری که در مقایسه با تاثیرگذاری کاراکتر‌های خارجی و وارداتی، تاثیرگذاری ما نزدیک به صفر است.

مسیر آینده را نشان می‌دهیم

حسینی با تاکید براینکه تاکنون در کشورمان حوزه محصولات فرهنگی با توجه به اینکه بحثی میان دستگاهی است مسئول مشخصی نداشته است، افزود: هدف برگزاری این نمایشگاه نشان دادن جایگاه فعلی‌مان در خلق کاراکتر در دنیا و ایران است تا با ارائه اطلاعات و ایجاد دغدغه در مسئولین امر، کشور را در رسیدن به جایگاه مطلوب در این زمینه سوق دهیم. چندین سال است پیمایش‌های خوبی در زمینه بحث شخصیت‌پردازی و الگو‌های ایرانی اسلامی در سطح کشور صورت گرفته است و اطلاعات خوبی به‌دست آمده است.

وی به حمایت برخی دستگاه‌ها از تولیدات فرهنگی کشور اشاره کرد و ادامه داد: به‌نوعی در این نمایشگاه وضعیت ایران در مقایسه با دنیا را تبیین خواهد کرد و شرایط واقعی جامعه و محصولات ارائه شده را نشان می‌هد و مهم‌تر اینکه ما ناظر برگذشته که تجربه‌ی جدی در حوزه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی داریم را به عنوان یک الگوی موفق عرضه می‌کنیم و مسیر رو به آینده به عنوان مهم‌ترین محور کار فرهنگی برای کودکان را نشان می‌دهیم.

جبهه مردمی و سازمانی نقش خود را ایفا کن

دبیر نمایشگاه «الگونما» با اشاره به دعوت از گروه‌های نخبگانی برای بازدید از نمایشگاه «الگونما» گفت: نمایشگاه برای ما موضوعیت ندارید بلکه می‌خواهیم تحولات فرهنگی کشور در زمینه محصولات مورد نظر و تجربه‌ی که تاکنون کسب کرده‌ایم را بتوانیم را به‌عنوان منشا و آغاز یک حرکت تحولی به اشتراک بگذاریم و بگوییم در کاراکتر و شخصیت‌پردازی در کشورمان فکر و طراحی و کار قرارگاهی صورت می‌گیرد تا همه افراد در جبهه مردمی و سازمانی بتوانند نقش خودشان را در آن ایفا کنند.

عبودتیان: با هزینه کم کارهای بزرگ صورت گرفته است

در ادامه این مراسم «احمد عبودتیان» مدیرعامل قرارگاه فرهنگی قرارگاه خاتم الاوصیا اظهارداشت: برخی اوقات تصور می‌کنیم حل مشکلات دچار پیچیدگی و هزینه‌ها فراوان است که کتمان نمی‌کنیم، اما اگر همت چند جوان به صورت خودجوش پای کار باشد می‌تواند اثرگذار باشد. الگونما در ادامه یک اتفاق بزرگی است که بچه‌های جوان در حوزه نوشت‌افزار رقم زدند. آن‌ها با بودجه کم و قابل دسترسی برای بسیاری از نهاد‌های فرهنگی و همتی که امروز موجب وارد شدن کاراکتر ایرانی اسلامی در صنعت نوشت افزار شده است نشان دادند فعالیت در این عرصه نیز شدنی است.

عاملی: مخاطبان کالاهای فرهنگی را لیبرال‌ها جذب کرده‌اند/ کارگر: «الگونما» حمایت مادی و معنوی شود

وی حرکت جریان نوشت افزار‌های ایرانی اسلامی را یک الگو برای جریان‌های فرهنگی کشور دانست و گفت: باید موفقیت و پیشرفت مجمع نوشت افزار‌های ایرانی اسلامی را به عنوان یک الگو در فعالیت‌های فرهنگی مدنظر قرار دهیم.

همتی‌فر: کالای فرهنگی بومی به‌دست مخاطب نرسیده است

«مجتبی همتی‌فر» سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک با بیان‌اینکه وقتی از صنایع فرهنگی سخن می‌گوییم باید یک چرخه را درنظر بگیریم که شامل تولید، توزیع و مصرف است، گفت: عمده‌ی کار‌هایی که طی این سال‌ها توسط بخش خصوصی و دولتی شامل حاکمیت و مردمی صورت گرفته است به دست مردم نرسیده است.

وی تصریح کرد: سهم بازار لوازم تحریر و دسترسی نوشت افزار ایرانی اسلامی را ببینید که برای این مثال باید به صورت میدانی بررسی صورت گیرد که چقدر محصولات ما که با نگاه بومی تولید شده در فروشگاه‌های مختلف و زنجیره‌ای در دسترس است؟ درحالی که دسترسی برای سایر محصولات که پشتوانه بومی و ملی را ندارد سهل و آسان است که جای فکر دارد. این مسائل نشان می‌دهد ما حلقه‌های مفقوده‌ای داریم که اگر به آن‌ها توجه نکنیم ممکن است در چرخه‌ی تولید نمونه‌هایی تولید کنیم، اما در عرصه‌ی توزیع و مصرف نتوانیم به دست مخاطب برسانیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار