سردار «کارگر» در نشست شورای سیاست‌گذاری راهیان‌نور کشور مطرح کرد؛

پیشنهاد نامگذاری سالروز شهادت حضرت زهرا (س) با عنوان «روز بزرگداشت شهدای گمنام»

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: به شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد داده‌ایم تا سالروز شهادت حضرت زهرا (س) به‌عنوان «روز بزرگداشت شهدای گمنام» نام‌گذاری شود.
کد خبر: ۵۰۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵ - 20January 2022

تشییع همزمان پیکر‌های شهدا در ۲۴ استان برای اولین‌بار از ابتدای پیروزی انقلاب

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، امروز (پنج‌شنبه) در یکصدمین نشست شورای سیاست‌گذاری راهیان‌نور کشور با اشاره به تشییع پیکر‌های مطهر شهدای گمنام دوران هشت سال دفاع مقدس در سراسر کشور همزمان با ایام فاطمیه (س)، اظهار داشت: تعداد شهدایی که در این ایام تشییع شدند، ابتدا ۲۵۰ شهید اعلام شده بود؛ اما بعداً براساس جمع‌بندی‌های صورت‌گرفته، این آمار به ۲۶۰ شهید رسید که پیکر‌های مطهر ۱۵۰ شهید گمنام در تهران و مابقی آن‌ها در ۲۴ استان کشور تشییع شدند.

سردار کارگر با بیان این‌که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، ۲۴ استان کشور شاهد تشییع همزمان پیکر‌های مطهر شهدای گمنام نبوده‌اند، تصریح کرد: این مراسم در تهران، از دانشگاه تهران تا معراج‌الشهداء به مسافت پنج کیلومتر با حضور پرشور مردم برگزار شد و مراسم تشییع تا ساعت ۳ بعدازظهر ادامه داشت؛ به‌طوری که حدود ساعت ۱۱ ابتدای جمعیت در تقاطع خیابان‌های حافظ و جمهوری و انتهای جمعیت در میدان انقلاب اسلامی بود.

وی با اشاره به برگزاری مراسم تشییع پیکر‌های مطهر شهدای گمنام در دیگر استان‌های کشور در ایام فاطمیه، گفت: پیکر‌های مطهر شهدا از یکم تا شانزدهم دی، در ۲ هزار و ۲۹۷ شهر و روستا تشییع شدند و ۷ هزار و ۳۰۶ برنامه گرامی‌داشت برای این شهدا برگزار شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان این‌که به شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد داده‌ایم تا سالروز شهادت حضرت زهرا (س) به‌عنوان «روز بزرگداشت شهدای گمنام» نام‌گذاری شود، گفت: بر این اساس، در این روز مراسم تشییع پیکر‌های مطهر شهدای گمنام، تا زمانی که شهدا همچنان تفحص می‌شوند، ادامه دارد و بعد از اتمام تفحص پیکر‌های مطهر شهدای گمنام، این روز با تکریم خانواده‌های معظم شهدای مفقودالأثر گرامی داشته می‌شود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۱۰ هزار مزار شهید گمنام در سراسر کشور، اظهار داشت: این شهدای گمنام در حدود ۲ هزار و ۲۰۰ یادمان آرامیده‌اند که در هر کدام از آن‌ها یک یا چند شهید خاکسپاری شده‌اند و در بهشت زهرا (س) تهران نیز یک یادمان استثنایی شهدای گمنام وجود دارد که در آن ۴ هزار شهید گمنام آرامیده‌اند.

سردار کارگر در ادامه همچنین به موضوع جابه‌جایی مزار مطهر شهدا اشاره کرد و گفت: پس از شناسایی هویت شهدای گمنام، برخی از خانواده‌های شهدا درخواست دارند تا شهید آن‌ها به محل زندگی‌شان منتقل شود و یا این‌که در برخی موارد یادمان‌های شهدای گمنام در محل نامناسبی قرار دارد و با توجه به این‌که جابه‌جایی مزار مطهر شهدا نیاز به اذن، ولی فقیه دارد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: با توجه به این‌که نبش قبر صورت نمی‌گیرد و مزار شهید به‌صورت کامل جابه‌جا می‌شود موضوع با نامه‌نگاری به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد و ایشان اجازه دادند تا در موارد ضروری با تشخیص رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این اقدام صورت بگیرد.

وی با اشاره به امنیت جاده‌ای زائران راهیان‌نور و تخریب‌های اخیر رسانه‌های بیگانه، تصریح کرد: ما در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ هیچ‌گونه تلفات جاده‌ای در اردو‌های راهیان‌نور نداشته‌ایم، درحالی که نزدیک به هفت میلیون زائر در طول هر سال به راهیان نور سفر کرده‌اند.

سردار کارگر با تأکید بر این‌که راهیان نور یعنی این‌که مردم به مناطق عملیاتی دفاع مقدس سفر کرده و یادمان‌ها را زیارت کنند و ما چیزی به‌عنوان «راهیان‌نور مجازی» نداریم، گفت: حضور در مناطق عملیاتی راهیان‌نور حتی اگر راوی هم وجود نداشته باشد، به‌دلیل این‌که آن‌جا خون بهترین بندگان خدا ریخته شده است، می‌تواند در مردم اثر وضعی داشته باشد و از طرفی دیگر نیز مردم باید بروند و ببینند که رزمندگان دوران دفاع مقدس در چه شرایطی جنگیده‌اند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، فضای مجازی و صدا و سیما را ابزاری برای ترغیب مردم به حضور در راهیان‌نور دانست و گفت: بر اساس نظرسنجی که صورت‌گرفته، بالای ۹۰ درصد افراد گفته‌اند از طریق صدا و سیما متوجه شده‌اند که اردو‌های راهیان‌نور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ناامید کردن مردم نسبت به گذشته و حال کشور خیانت است، عنوان کرد: نظام جمهوری اسلامی تاکنون یک نظام موفق و درخشانی بوده که در ۴۳ سال گذشته به مردم خدمت کرده است. ما در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سیم‌خاردار وارد می‌کردیم، اما امروز موشک صادر می‌کنیم. همچنین در موضوع تولید واکسن کرونا نیز دیدیم که موفق شدیم؛ درحالی دنیا به‌دنبال این بود تا ما نتوانیم واکسن تولید کنیم.

سردار کارگر با تأکید بر ضرورت بیان خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران برای زائران راهیان‌نور خصوصاً نوجوانان و جوانان، تصریح کرد: وقتی زائران تا مناطق عملیاتی می‌روند باید مناظر تکمیلی را نیز نظیر سدها، پل‌ها و... که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ساخته شده‌اند را هم ببینند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حضور نسل‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در مناطق راهیان نور تأکید کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر نسل‌های جدید را نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی و توطئه‌های دشمنان توجیه نکنیم، خیانت کرده‌ایم.   

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار