عزیزی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

سه اصل مهم در موفقیت مذاکرات وین

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت سه اصل مهم برای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات برجامی هستند.
کد خبر: ۵۰۱۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 21January 2022

لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمانی و ضمانت اجرا؛ سه اصل مهم در موفقیت مذاکرات وین«ابراهیم عزیزی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، درباره مذاکرات وین اظهار داشت: در آخرین نشستی که کمیسیون امنیت ملی مجلس با آقایان باقری و امیرعبداللهیان داشته گزارش‌های خوبی از روند مذاکرات وین به استحضار اعضای کمیسیون امنیت ملی رسانده شد. اعضای تیم مذاکره‌کننده روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند و امیدوار هستیم که در مذاکرات برجامی این امکان فراهم شود که نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران برطرف شود.

وی افزود: مذاکره‌کنندگان ما تا به امروز در پیشبرد و تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران طبق چارچوبی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده‌اند پیش رفته‌ و امیدواریم که این روند به رفع کامل تحریم‌ها منجر شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع لغو تحریم‌ها باید به عنوان یک موضوع محوری در دستور  کار تیم مذاکره‌کننده قرار داشته باشد و با اولویت کاری بسیار مهم این موضوع و مطالبه ملی را دنبال کند.

عزیزی معتقد است که ابتدا باید یک توافق جامع و قطعی بر روی سند رفع تحریم‌ها صورت بگیرد؛ به‌عبارت دیگر نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین در گرو تحقق مفاد سند تحریم‌هاست. مطمئناً باید در مذاکرات وین موضوع راستی‌آزمایی طرف‌های مقابل مهم انگاشته شود تا مبادا بدعهدی‌های دوران ترامپ و اوباما تکرار شود.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها سیاست مستقلانه‌ای ندارند، گفت: تجربه برجام نشان داد که اروپا اگر هم می‌خواست به مفاد برجام عمل کند آمریکا اجازه نمی‌داد زیرا به شدت به آمریکا و چراغ سبز این کشور وابستگی دارند؛ لذا باید راستی‌آزمایی دقیقی از مذاکرات وین انجام شود تا هم از انجام دقیق تعهدات غرب مطمئن شد و هم از انجام تعهدات آمریکا.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان گفت: ضمانت مهمترین موضوعی است که جمهوری اسلامی ایران از غرب مطالبه می‌کند؛ زیرا ما معتقدیم اگر آمریکا ضمانت اجرا ندهد تجربه تلخ دوران ترامپ تکرار خواهد شد و هیئت حاکمه‌های بعدی آمریکا می‌توانند به زیر تمام تعهداتشان بزنند. به عبارت بهتر لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت سه اصل مهم برای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات برجامی هستند.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار