مدیر مسئول انتشارات عهدمانا در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نمایشگاه مجازی کتاب به افزایش شمارگان و تجدید چاپ کتاب کمک می‌کند

مصطفوی با تاکید بر استفاده از تبلیغات رسانه‌های فراگیر و راهکار‌های مدرن امروز برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند صنعت و اقتصاد نشر را بچرخاند و به افزایش شمارگان و تجدید چاپ کتاب کمک کند.
کد خبر: ۵۰۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰ - 21January 2022

«رضا مصطفوی» مدیر مسئول انتشارات عهدمانا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در خصوص اهمیت نمایشگاه مجازی کتاب اظهار داشت: سال گذشته زمانی که نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار شد با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه شد؛ به همین علت ما به عنوان تعدادی از ناشران دنبال راه‌اندازی کمپینی جهت ادامه داشتن این اقدام بودیم.

وی افزود: در نمایشگاه فیزیکی تهران هزینه‌های جاری همچون انبارداری، حمل و نقل، گرفتن غرفه بالا است ضمن اینکه امکان عرضه عادلانه برای همه ناشران فراهم نمی‌شود؛ اما در نمایشگاه مجازی همه امکانات برای همه ناشران برابر است، چراکه مخاطب در منزل خود کتابی را که می‌خواهد خرید کرده و درب منزل دریافت می‌کند.

مصطفوی با تاکید بر اینکه نمایشگاه مجازی کتاب هم برای مخاطب هم برای ناشران بسیار خوب است، عنوان کرد: ما ناشران با هزینه‌های بسیار کمتر در این نمایشگاه شرکت می‌کنیم و هزینه دکور، نیرو، انبارداری، حمل و نقل و ترافیک سنگین تهران را متحمل نمی‌شویم.

وی در خصوص اثرگذاری نمایشگاه مجازی کتاب بر جریان فرهنگ کتابخوانی کشور در شرایط کرونا، اظهار کرد: در این شرایطی که روابط اجتماعی نسبت به گذشته کمتر شده است نمایشگاه مجازی کتاب بر جریان فرهنگ کتابخوانی کشور اثر بسیار زیادی دارد. از این فرصت می‌توان برای آشتی دادن مخاطب با کتاب و کتابخوانی استفاده‌های زیادی کرد.

مدیر مسئول انتشارات عهدمانا ضمن اشاره به این‌که در شرایط کرونایی در کشور، فضای مجازی برگ برنده‌ای بیش از رسانه‌هایی همچون کتاب بوده است، تصریح کرد: فضای مجازی توانست مردم را بیشتر به سمت خود جذب کند، علت هم این بود که فضای مجازی نسبتاً برای مردم رایگان یا بسیار ارزان است، اما کتاب در این شرایط گران تولید شده و گران به دست مخاطب رسید. برای حل این مشکل باید یک بخش کتاب از طریق یارانه به دست مردم برسد که بخشی از بار هزینه کتاب کاهش یابد و مخاطب بیشتر به سوی کتابخوانی اقبال پیدا کند. در این شرایط اگر بتوانیم در رقابت با فضای مجازی کتاب را بیشتر به دست مردم برسانیم نتایج بهتری را دریافت خواهیم کرد.

وی در خصوص اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تا چه حد می‌تواند به اقتصاد نشر کمک کند، عنوان کرد: نقدینگی که ناشر به دست می‌آورد از طریق همین فروشی است که در نمایشگاه انجام می‌شود؛ بنابراین بسیار تاثیر دارد. در واقع نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای به دست آوردن نقدینگی و کمک به ناشر تأثیر زیادی دارد. اگر از تبلیغات رسانه‌های فراگیر و راهکار‌های مدرن امروز دنیا برای برگزاری نمایشگاه مجازی استفاده شود که مردم بتوانند با نمایشگاه مجازی کتاب آشنا شوند و کتاب خود را انتخاب کنند، نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند صنعت و اقتصاد نشر را بچرخاند و به افزایش شمارگان و تجدید چاپ کتاب کمک کند مشروط بر اینکه همه رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی و رسانه‌های محلی با همپوشانی یکدیگر برای نمایشگاه مجازی کتاب تبلیغ داشته باشند.

مصطفوی در پایان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بن‌های مختلف را برای اقشار مختلف در نظر بگیرد که بخش‌های مختلف مردم را با نمایشگاه مجازی کتاب مرتبط کند. اینگونه صنعت نشر جان و رونق دوباره می‌گیرد. به این منظور باید همه اصناف از اقشار مختلف مردم بدون تبعیض خاص بن کتاب دریافت کنند.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن آغاز می شود و تا دهم بهمن به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. علاقه مندان برای بازدید و خرید کتاب می توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها