با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی؛

همایش ملی ایران و همسایگان برگزار می‌شود

مدیرعامل مرکز آینده‌پژوهی جهان اسلام از برگزاری همایش ملی ایران و همسایگان با سخنرانی محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و وزرای امور خارجه و اقتصاد خبر داد.
کد خبر: ۵۰۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳ - 22January 2022

همایش ملی ایران و همسایگان برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، سید حمزه صفوی مدیرعامل مرکز آینده‌پژوهی جهان اسلام و دبیر کمیته اجرایی همایش ملی ایران و همسایگان اظهار داشت: از دو سال قبل یک دغدغه مشترک بین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام وجود داشته است مبنی بر اینکه ما نیاز داریم به یک چارچوب مشخص و یک نظام حکمرانی به نام سیاست همسایگی بپردازیم.

وی با اشاره به جلسات و برنامه‌های علمی مشترک میان دو مرکز عنوان کرد: پس از برگزاری حدود ۴۵ نشست علمی و بیش از ۲۵ مصاحبه علمی با نخبگان، در گام بعدی بحث همایش ملی ایران و همسایگان مطرح شد و تا امروز حدود ۲ سال است که با دادن فراخوان و دعوت از دانشگاه‌های مطرح کشور و اندیشکده‌هایی که روی این موضوع کار کردند، همایش را پیش بردیم و این همایش به همت مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام ۴ بهمن برگزار خواهد شد.

صفوی با اشاره به برگزاری پیش نشست‌های همایش ملی ایران و همسایگان ادامه داد: با حمایت دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، دفاع ملی، جامع امام حسین (ع)، فردوسی مشهد و دانشگاه‌های گیلان و مازندران، قبل از برگزاری همایش بیش از ۱۰ پیش نشست تخصصی برگزار شده است.

وی با تأکید بر اینکه این همایش، یک رویداد کاربردی است و با سایر همایش‌های علمی که برگزار می‌شود متفاوت است خاطرنشان ساخت: خروجی نشست‌ها و پنل‌ها و سخنرانی‌های همایش و کار فشرده‌ای که طی ۲ سال گذشته انجام گرفته، به پیشنهاد‌های سیاستگذارانه برای کمک به نهاد‌های اجرایی و کمک به شکل‌گیری سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل مرکز آینده پژوهی جهان اسلام افزود: در حقیقت این همایش نسبت به تلاش علمی و تلاش اجرایی که تا الان صورت گرفته مانند یک سقف می‌باشد، ولی نسبت به کاری که قرار است در رابطه با سیاست همسایگی صورت بگیرد مانند کف است، یعنی سقف طبقه پایین و کف طبقه بالایی که شکل خواهد گرفت. هدف نهایی ما شکل‌گیری نظام سیاست همسایگی برای کشور است که این هدف با مشکلات متعددی از جمله مفهوم‌سازی روبه‌رو است که امیدواریم در این همایش حل شود.

وی در تشریح الزامات سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست همسایگی باید به عنوان یکی از اولویت‌های ساختار سیاست خارجی ایران تلقی شود. این تلقی و برداشت، الزاماتی را با خود همراه خواهد داشت که مهمترین آن پرهیز از شعارگرایی و حرکت به سمت عمل‌گرایی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد:چنین حرکتی بدون شکل‌گیری سند بالادستی سیاست همسایگی ایران ثمربخش نیست، پیشنهاد می‌کنیم تدوین سند بالادستی سیاست همسایگی برای ایران در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد و بر اساس آن یک نقشه راه تدوین شود.

صفوی در تشریح جزئیات این همایش تصریح کرد: همایش ملی ایران و همسایگان با سخنرانی محمد باقر قالیباف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رئیس همایش، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه، دکتر خاندوزی وزیر محترم اقتصاد، دکتر شیخ الاسلامی معاون وزیر و رئیس مرکز مطالعات وزارت خارجه، دهقانی فیروزآبادی دبیر محترم علمی همایش و با ارائه مقاله از سوی اساتید شاخص کشور دوشنبه ۴ بهمن در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود.

وی افزود:در این همایش ۸ پنل تخصصی با موضوعات ایران و سیاست همسایگی، ایران و جبهه مقاومت، ترتیبات امنیتی منطقه ای، تعاملات علمی، فرهنگی و تمدنی ایران و همسایگان، مباحث زیست محیطی ایران و همسایگان، کریدور‌های تجاری و... برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار