مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان البرز:

تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس البرز به قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) واگذار شد

سردار «اسلامی» گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شد ادامه ساخت و تکمیل موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان البرز به قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) واگذار شود.
کد خبر: ۵۰۲۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹ - 23January 2022

تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس البرز به قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) واگذار شدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرج، سردار «ابوالفضل اسلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز امروز در نشست با مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه البرز که در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مأموریت‌های بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس تحت عنوان تدریس دو واحد درس آشنایی با دفاع مقدس، با جذب 150 استاد با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های دولتی، آزاد، علمی کاربردی و پیام نور استان در حال انجام است.

وی عنوان کرد: تدوین تاریخ شفاهی لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) و یگان‌های منتسب به استان البرز، نقش روحانیت، ارتش جمهوری اسلامی ایران و ناجا شامل کمیته، ژاندارمری و شهربانی در دوران دفاع مقدس و ستاد پشتیبانی جنگ در استان البرز و نیز تدوین دانشنامه دفاع مقدس و نقش زنان استان در دفاع مقدس در حال انجام است. حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه‌های دفاع مقدس و ایثار و شهادت نیز از دیگر اقدامات این اداره کل است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز با اشاره به تدوین تولیدات هنری، سینمایی و مستندات کوتاه در حوزه دفاع مقدس، مقاومت و مدافعان حرم مطرح کرد: راه‌اندازی اردوهای راهیان نور، جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به عملیات‌های دفاع مقدس و شهدای استان البرز، اعزام راویان دفاع مقدس به دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش، مساجد و ادارات نیز در دستور قرار دارد. سرکشی از خانواده‌های شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس نیز از دیگر مأموریت‌های ماست.

سردار اسلامی ادامه داد: تدوین نقش استان البرز در دفاع مقدس در قالب 6 یا هفت پروژه در حال انجام است. از دیگر پروژه‌هایی که در دستور کار اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز قرار دارد و بخشی از آن‌ها در حال انجام است می‌توان به تدوین نقش استان البرز در لشکر المهدی (عج) استان فارس، نقش تیپ سلمان لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص)، نقش استان البرز در تیپ 20 رمضان و نقش ستاد پشتیبانی استان البرز در دوران دفاع مقدس اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: سه سال است که آئین تجلیل و نکوداشت پیشکسوتان دفاع مقدس به ابلاغ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در سراسر کشور برگزار و سالانه از یک میلیون نفر پیشکسوت تجلیل می‌شود. امسال سهمیه استان البرز از این تجلیل، 15 هزار نفر و سال گذشته 17 هزار و 200 نفر بود. از دیگر اقدامات این اداره کل می‌توان به تشکیل انجمن راویان دفاع مقدس با همکاری سپاه استان البرز اشاره کرد که با راه‌اندازی اردوهای راهیان نور، راوی از مبدأ همراه کاروان‌ها اعزام خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز با بیان اینکه در 44 نقطه از استان البرز شهدای گمنام 154 شهید گمنام تدفین شده‌اند، گفت: ساخت همه یادمان‌ها رو به اتمام است و فقط چهار یادمان باقی‌مانده است؛ برنامه‌های فرهنگی این یادمان‌ها نیز توسط هیئت‌امنای تشکیل شده برای یادمان‌ها رصد و پیگیری می‌شود. ساخت یادمان عملیات سیدالشهدا (ع) در منطقه فکه با همکاری سپاه استان البرز را نیز می‌توان یکی از افتخارات استان البرز دانست.

سردار اسلامی با بیان اینکه تدوین زندگینامه و خاطرات سرداران، امیران و رزمندگان دفاع مقدس نیز در دست اقدام بوده و تاکنون بالغ‌بر 700 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تدوین شده است، از تشکیل انجمن راویان با همکاری سپاه البرز نیز خبر داد و اظهار داشت: پیش‌ازاین، زائرانی که از البرز به اردوهای راهیان نور اعزام می‌شدند، تا زمان رسیدن به مناطق جنگی راوی نداشتند اما در حال حاضر در هر زمان و از هر مکانی که اتوبوسی حرکت کند، راویان تا انتهای سفر همراه مسافران هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز از ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس این استان در چهار فاز در زمینی با زیربنای 28 هزار و 500 مترمربع در مجموعه پارک جهان‌نما نیز خبر داد و عنوان کرد: از بین هشت طرح ارائه‌شده توسط مشاور، طرح کنونی تصویب، با مصوبه هیئت‌امنا شهرداری کرج به‌عنوان مجری این پروژه انتخاب و در سال 97 کلنگ ساخت این مجموعه بر زمین زده شد. پس از تکمیل، از این مکان به‌عنوان زیباترین مرکز فرهنگی و موزه فرهنگی دفاع مقدس کشور یاد خواهد شد.

وی ادامه داد: ساخت این مجموعه با مصوبه هیئت‌امنایی و پشتیبانی 60 درصدی شهرداری و 40 درصدی استانداری البرز در حال انجام است. ریاست هیئت‌امنای این مجموعه استاندار و اعضای آن امام‌جمعه کرج، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندهان سپاه، ارتش و ناجا، شهردار و رئیس شورای شهر کرج، مدیرکل صداوسیمای مرکز البرز و تعدادی از مدیران کل استان هستند. هر اقدامی که قرار باشد در مجموعه انجام شود جهت اجرایی شدن باید مصوبه هیئت‌امنا را دارا باشد در غیر این صورت اجرایی نمی‌شود.

سردار اسلامی توضیح داد: فاز اول پروژه موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان البرز به مساحت سه هزار متر، تحت عنوان ساختمان اسناد و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان احداث و در هفته دفاع مقدس سال 1399 افتتاح شد. فاز دوم به مساحت 13 هزار و 500 مترمربع شامل سالن همایش و گالری‌ها، فاز سوم شامل ساخت مسجد جامع خرمشهر و قسمتی از شهر خرمشهر و فاز چهارم نیز بازسازی عملیات کربلای 5 و محوطه‌سازی مجموعه است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز خاطرنشان کرد: شهرداری کرج تا به امروز 41 میلیارد و 500 میلیون تومان برای ساخت این مجموعه هزینه کرده و استانداری البرز نیز با پیگیری‌های صورت گرفته زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع و به ارزش حدود 350 میلیارد تومان در عظیمیه کرج را به ساخت این مجموعه اختصاص داده است. با هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شد ادامه ساخت و تکمیل این مجموعه به قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) واگذار شود.

وی یادآور شد: پیش‌بینی ما بر این بود که پروژه مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان البرز تا سال 1404 تکمیل و افتتاح شود اما استاندار البرز در جلسه هیئت‌امنا تأکید کرد که پروژه باید تا سال 1402 تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد. تا به امروز، همکاری بسیار خوبی از سوی مسئولان استان البرز در جهت ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس و نیز حمایت و پشتیبانی از برنامه‌های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان صورت گرفته است.

سردار اسلامی عنوان کرد: از همان ابتدای آغاز ساخت این پروژه، طی همفکری با مشاور محتوای پروژه به این نتیجه رسیدیم که هر یک از رده‌هایی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند، نقش خود را در آن دوران در این موزه و مرکز فرهنگی برای مردم و نسل‌های آینده به نمایش بگذارند. در این راستا از حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان البرز درخواست داریم نسبت به آماده‌سازی محتوای نقش روحانیت در دفاع مقدس برای نمایش در مرکز فرهنگی اقدام کند؛ ما نیز در این زمینه هر آنچه در توان داشته باشیم را بکار خواهیم گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار