دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش رژیم صهیونیستی در چرخه گسترش خشونت در غرب آسیا

فعالیت و عملکرد «رژیم صهیونیستی» در سالیان اخیر در وقایع و حوادث منطقه نشان از نقش موثر و انکارناپذیر این رژیم اشغالگر در چرخه بازتولید، توسعه و ترویج خشونت در سرزمین فلسطین اشغالی و خاورمیانه دارد.
کد خبر: ۵۰۲۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۱ - 26January 2022

نقش انکار ناپذیر رژیم صهیونیستی در چرخه بازتولید خشونت در خاورمیانهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: رژیم صهیونیستی از آنجایی که یک رژیم اشغالگر و نامشروع است و به صورت غیرقانونی و به زور اسلحه و با اشغال سرزمین فلسطین به زعم خود موفق به تشکیل یک کشور شده است و در این مسیر و در طول دهه‌های اخیر با مقاومت‌های فراوانی هم روبرو شده است همواره به دنبال اوضاع متشنج در منطقه غرب آسیا است تا در سایه این درگیری‌ها و خشونت‌های حاصل از آن حیات خود را ادامه بدهد.

شاهد این موضوع را می‌توانیم در نقش و جایگاه این رژیم اشغالگر در تغییر و تحولات منطقه و همچنین درگیری‌هایی که در خاورمیانه در حال روی دادن است ببینیم. آنجایی که سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل (موساد) به صورت دائم و مخفی همواره در پشت پرده درگیری‌های موجود در کشور‌های خاورمیانه ازجمله لبنان، یمن، سوریه، عراق و حتی لیبی قرار دارد.

رژیم صهیونیستی آنجایی که توانسته مستقیم و یا غیرمستقیم با دادن سلاح و تجهیزات موجب شعله‌ور شدن جنگ‌های داخلی در خاورمیانه شده است و آنجایی هم که این امکان را نداشته با انجام اقدامات دیپلماتیک و سیاسی تمام سعی و تلاش خود را کرده تا فضای سیاسی کشور مورد نظر خود همانند «لبنان» را متشنج کرده و تمامی راه‌هایی که احزاب و گروه‌های داخلی این کشور‌ها به سمت و سوی تفاهم گام برمی‌دارند را مسدود کند.

این رژیم در دکترین دفاعی خود مبنی را بر این اصل گذاشته که تا آنجایی که ممکن است مانع از وحدت کشور‌های مسلمان خاورمیانه شده و به همین دلیل همواره نیز سعی کرده تا زمینه‌های بروز و تشدید اختلافات داخلی در کشور‌ها و همچنین اختلاف‌ها میان کشور‌های مسلمان را با نفوذ در حکومت و سیستم حاکمه آن‌ها فراهم کند. زیرا موجودیت خود را در صورت وحدت و اتحاد کشور‌های مسلمان در خطر می‌بیند.

نکته دیگر اینکه اگر نگاهی کلی به عملکرد و نوع فعالیت رژیم صهیونیستی در منطقه داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که اسرائیل میدان‌دار و سکان‌دار ناامنی و درگیری در خاورمیانه هستند. زیرا اگر نگاهی ژرف و عمیق به پشت پرده تمامی منازعات و درگیری‌های منطقه داشته باشیم محال است که ردپایی از نفوذ و عملکرد مقامات سیاسی و نظامی این رژیم را نتوانیم پیدا کنیم.

یکی دیگر از راهبرد‌های اصلی رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه و در جهت بسط و گسترش ناامنی در این منطقه، آغاز و پیش بردن پروژه «ایران هراسی» است. بر این اساس از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران بدون شک یکی از قدرت‌های خاورمیانه است و نقش آن در صلح و ثبات منطقه انکار ناشدنی است این رژیم تمامی تلاش خود را به کار بسته تا به کمک و پشتیبانی دنیای غرب و استفاده و کمک گرفتن از رسانه‌های بین‌المللی و همچنین رسانه‌های خودفروخته فارسی زبان، ایران و فعالیت‎های آن را عامل اصلی ناامنی در خاورمیانه معرفی کند.

از طرف دیگر با توجه به ناکارآمدی دولت‌هایی که تا امروز رژیم صهیونیستی به خود دیده شاهد ظهور و بروز انواع بحران‌ها در سرزمین‌های اشغالی هستیم و سردمداران این رژیم اشغالگر بهترین راه برای رهایی از مشکلات و اعتراضات مردم خود را انتقال این بحران‌ها به منطقه و کشور‌های خاورمیانه می‌دانند. به همین جهت است که نقش و تاثیر این رژیم نامشروع در تمامی بحران‌هایی که در میان کشور‌های خاورمیانه شاهد هستیم وجود دارد.

موضوع مهم دیگری که تا امروز از دیدگان فعالان حقوق بشر و سیاسیون منطقه غافل مانده و یا اگر متوجه آن شده‌اند، ولی خیلی آن را جدی نمی‌گیرند نفوذ آهسته و پیوسته این رژیم در میان کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس است. رژیم صهیونیستی به موازات پیش بردن پروژه ناامن سازی منطقه به شدت پروژه نفوذ خود در میان کشور‌های عربی را دنبال می‌کند. امری که در دراز مدت خطرات و عواقب جبران ناپذیری را برای این کشور‌ها و سایر کشور‌های خاورمیانه به دنبال خواهد داشت.

در پایان باید گفت تمامی شواهد و نشانه حاکی از این است رژیم صهیونیستی در ناامنی خاورمیانه و حتی در ایجاد آشوب و درگیری در کشور‌های شمال قاره آفریقا، آسیای مرکزی و میانه نیز نقش موثر و پررنگی دارد. نقشی که لطمات و عوارض آن وضعیت فعلی منطقه را ایجاد کرده است. بر این اساس اگر رژیم صهیونیستی همچنان در نقش ناامن کردن منطقه حضور داشته باشد بی‌شک در آینده شاهد منازعات و درگیری‌های فراوانی میان کشور‌های خاورمیانه خواهیم بود که فقط سود آن در جیب این رژیم اشغالگر خواهد ریخت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار