دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سرنوشت «آل سعود» در باتلاق جنگ یمن!

طولانی شدن «جنگ یمن» و ورود آن به هشتمین سال خود در کنار گیر کردن «ریاض» در باتلاق این نبرد ضمن اینکه نیرو و توان این کشور را به شدت کم کرده سرانجام و آینده‌ای نامشخص و تیره و تار را برای این کشور متجاوز انتظار می‌کشد.
کد خبر: ۵۰۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۰ - 25January 2022

سرنوشت نامعلوم «ریاض» در باتلاق جنگ یمنگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: اکنون با گذشت نزدیک به هشت سال از جنگ نابرابر عربستان و ائتلاف سعودی علیه مردم یمن دیگر کمتر کسی است که نداند این کشور در باتلاق جنگ یمن فرو رفته است. البته با توجه به شواهد و قرائن موجود و ضربات فراوانی که تا امروز از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دریافت کرده سرانجام و آینده‌ای نامشخص و البته تاریک را در انتظار خود دارد.

حال در این میان خبری ترسناک برای مقامات ریاض که لرزه بر اندام آن‌ها و شرکای آن و همچنین ائتلاف متجاوز سعودی انداخته این است که ذخایر موشک‌های «پاتریوت» عربستان در آستانه تمام شدن قرار دارد. زیرا با توجه به شلیک‌های پیاپی موشک‌های بالستیک توسط نیرو‌های انصارلله و پرواز متعدد پهپاد‌های ساخت این کشور از یمن به سمت مراکز و پایگاه‌های نظامی در عربستان، این کمبود قطعا موجب وارد آمدن خسارات‌های فراوانی به این کشور می‌شود.

اگر بخواهیم علت اصلی کمبود موشک‌های «پاتریوت» در عربستان را بیشتر و بهتر مورد بحث و بررسی قرار بدهیم باید به این موضوع توجه کنیم که تشدید حملات موشکی و پهپادی انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن در پاسخ به حملات و جنایات ائتلاف متجاوز سعودی به عربستان موجب شده تا آن‌ها بیشتر از این موشک‌ها استفاده کننده و بالطبع این موضوع موجب شده تا ذخیره «پاتریوت» آن‌ها روبه پایان باشد.

نکته دیگر اینکه نیرو‌های انصارلله و کمیته‌های مردمی یمن در جریان این جنگ هفت ساله با موشک‌های «بالستیک» و «کروز» و همچنین با «پهپاد» مراکز و تاسیسات عربستان سعودی در نقاط مختلف این کشور ازجمله «ریاض»، «جده»، «جازان»، «الظهران»، «خمیس مشیط» و نفاط دیگر عربستان را مورد هدف قرار داده و صدمات و خسارات فراوانی را به آن‌ها وارد کردند.

با توجه به تمامی موارد گفته شده جنگ نابرابری که ائتلاف متجاوز سعودی از سال ۲۰۱۵ تا امروز علیه کشور محروم و مردم مظلوم و بی‌دفاع «یمن» به راه انداخته است به هیچ یک از اهداف خود دست پیدا نکرده بلکه شاهد هستیم که سعودی‌ها همه روزه تلفات انسانی و خسارات فراوانی را در جبهه‌های نبرد «یمن» متحمل می‌شوند. به صورتی که شرایط برای حکومت «ریاض» به گونه‌ای شده که مجبور شدند برای جبران کسری بودجه و تامین تجهیزات و سلاح‌های مورد نیاز خود ازجمله موشک‌های «پاتریوت» از بانک جهانی درخواست «وام» کنند.

از طرف دیگر شاهد هستیم که عربستان سعودی چند وقتی است که درگیر بحران اقتصادی بزرگ و قابل توجهی شده و این موضوع به دلیل حضور این کشور در جنگ یمن و هزینه‌های فراوانی است که این کشور به دلیل حضور در جبهه‌های نبرد در یمن متحمل شده است. در واقع این امر موجب شده تا عربستان با کسری بودجه شدیدی روبرو شود و بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و سازندگی این کشور نیمه کاره مانده و یا متوقف شوند.

مسئله دیگری که موجب شده تا عربستان سعودی و ائتلاف متجاوز سعودی و عربی بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرند کشیده شدن دامنه این جنگ طولانی و فرسایشی به داخل مرز‌های عربستان است. امری که موجب شده تا بار‌ها شاهد باشیم مراکز و پایگاه‌های نظامی و همچنین پالایشگاه‌های این کشور مورد حمله موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های نیرو‌های یمنی قرار بگیرند.

در پایان باید گفت هر قدر جنگ ویرانگر و نابرابر عربستان و ائتلاف سعودی علیه «یمن» طولانی‌تر شود نیرو‌های «انصارالله» و کمیته‌های مردمی یمن مجبور می‌شوند که برای دفاع از خود در برابر حملات دست به ابداعات جدید و تازه زده و برد و قدرت موشک‌ها و پهپاد‌های خود را افزایش بدهند که این موضوع در طولانی مدت خطرات، آسیب‌ها و خسارت‌های بیشتر و فراوان‎تری را همانند عربستان و امارات نصیب کشور‌های عضو ائتلاف سعودی خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها