دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چراغ همیشه فروزانی که توسط شهید طهرانی‌مقدم روشن شد

نیرو‌های مسلح کشورمان برای افزودن دانش موشکی خود همچنان در تلاش هستند و این چراغی که توسط شهید طهرانی‌مقدم روشن شده، همچنان پر نور است.
کد خبر: ۵۰۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵ - 25January 2022

چراغی که توسط شهید طهرانی مقدم روشن شده همچنان پر نور استگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌- رحیم محمدی؛ حدود یک سال و نیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم کشورمان با طعم تلخ جنگ آشنا شدند؛ جنگی که هشت سال به طول انجامید و طی آن بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم کشورمان به واسطه جنگی که به آن‌ها تحمیل شد، به شهادت رسیدند و عده زیادی هم مجروح و جانباز شدند؛ علاوه بر این باید هزینه‌های مالی را نیز که به کشور تحمیل شد، به آمار تلفات و خسارت‌های جانی، اضافه کرد؛ البته در این مطلب قصد پرداختن به موضوع یادشده را نداریم، بلکه آنچه در اینجا به آن اشاره می‌شود، نگاهی اجمالی به روند پیشرفت موشکی کشورمان از دوران دفاع مقدس تا به امروز است.

لذا با این توضیح ابتدایی، باید گفت زمانی که موشک‌های ارتش بعث عراق نقاط مختلف کشورمان را مورد هدف قرار می‌داد، نیرو‌های مسلح کشورمان از داشتن موشک‌های دوربرد برای پاسخ دادن به حملات موشکی عراق، محروم بودند و این در حالی بود که هیچ کشوری هم حاضر به فروش تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با این حملات رژیم بعثی به ایران نبود.

در چنین شرایطی تیمی از سپاه کار خود را برای مقابله با این حملات آغاز کرد و برای شروع، کار خود را با موشک‌های خریداری شده از رژیم لیبی آغاز کرد. اعضای این گروه با آموزش‌هایی که دیدند، موفق شدند اولین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران را در سال ۱۳۶۳ به سمت بغداد شلیک کنند.

به موازات این کار، سپاه به مهندسی معکوس دو موشک «اسکاد بی» که در اختیارش قرار داشت، پرداخت و این اقدام باعث شد تا روند توسعه صنعت موشکی سپاه آغاز شود؛ بدین ترتیب برد موشک شهاب به ۱۳۰۰ کیلومتر افزایش یافت و رژیم صهیونیستی در برد موشک‌های ایران قرار گرفت.

پس از اینکه که به توانمندی ساخت موشک دست یافتیم، حالا نوبت استفاده از فناوری سوخت جامد به جای سوخت مایع به دلیل سهولت استفاده از آن در جابه‌جایی و زمان پایینِ شلیک موشک بود؛ موضوعی که منجر به توسعه موشک‌های سجیل ۲ با برد ۲ هزار کیلومتر شد.

در کنار توسعه صنعت موشک‌های بالستیک، اقداماتی برای ساخت موشک‌های ماهواره‌بر نیز انجام شد که این موضوع باعث شد کشورمان برای اولین بار به دانش پرتاب ماهواره به فضا در دهه ۸۰ دست یابد؛ اما بعد از کسب این موفقیت‌ها، سپاه تلاش خود را در این حوزه بر روی افزایش دقت اصابت موشک‌ها به هدف، معطوف کرد.

هرچند برخی‌ها تصور می‌کردند با شهادت طهرانی‌مقدم در مسیر پیشرفت موشکی سپاه مانعی ایجاد خواهد شد، اما در بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه نشان داده شد که سپاه با ساخت موشک‌های بالستیک سری «هرمز» از نوع تک‌مرحله‌ای با سر جنگی جداشونده که دارای قابلیت هدایت پایانی مسیر تا اصابت به هدف است، توانسته دقت اصابت موشک‌های خود را افزایش دهد.

این مسیری شد تا در گام بعدی، موشک بالستیک عماد با برد ۱۷۰۰ کیلومتر با موتور سوخت مایع که سر جنگی آن دارای بالک‌های هدایت‌کننده برای دقت در اصابت به هدف است، ساخته شود و در ادامه رشد صنعت موشکی، فاتح ۳۱۳ به‌عنوان اولین موشک ایرانی مجهز به فناوری پیشران با سوخت جامد مرکب به همگان معرفی شد و این همان موشک‌هایی بود که در جریان حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد به‌کار گرفته شدند.

اما با فرا رسیدن سی و هفتمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، این بار نوبت رونمایی از دستاورد دیگری بود که نام آن را «خرمشهر» گذاشته بودند؛ این موشک جدید با برد ۲۰۰۰ کیلومتر قدرتمندترین موشک سوخت مایع ایران است که می‌تواند به‌صورت همزمان چند کلاهک را با خود حمل کند و زمانی هم که اردیبهشت سال ۱۳۹۹ فرا رسید، نیروی هوافضای سپاه نخستین ماهواره خود را با نام «نور» به وسیله ماهواره‌بر قاصد با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

اکنون نیز گزارش‌ها حاکی از دستیابی ایران به موتور‌های قدرتمند سوخت جامد و توانمندی دستیابی به مدار‌های بالای جو است که این نشان می‌دهد نیرو‌های مسلح کشورمان برای افزودن دانش موشکی خود همچنان در تلاش هستند و حتی اگر هم در شرایط سخت تحریمی باشند، باز دست از تکاپو برنمی‌دارند و این چراغی که توسط شهید طهرانی‌مقدم روشن شده، همچنان فروزان و پر نور است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها