مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی:

برگزاری نمایشگاه‌های مجازی کتاب گامی در جهت تحقق عدالت اجتماعی است

حسینی‌نیک گفت: توسعه فرهنگی بدون فراگیری آحاد جامعه در اقصی نقاط کشور، توسعه پایداری نخواهد بود و کتاب به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار بر توسعه فرهنگی و علمی کشور باید در دسترس عموم قرار گیرد.
کد خبر: ۵۰۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸ - 25January 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سیدعباس حسینی‌نیک» مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه کتاب فیزیکی شود، اظهار داشت: اما این رویداد فرهنگی به دلایل مختلف مزیت‌هایی دارد که می‌تواند بهتر از نمایشگاه فیزیکی خدمات‌رسانی کند، به‌خصوص که محدودیت‌های ترافیکی و حمل‌و‌نقل و کرونا امکان بازدید از نمایشگاه را محدود کرده است. اما در نمایشگاه مجازی بدون اینکه حمل‌و‌نقل‌ها و جابجایی‌ها صورت بگیرد و محدود به زمانی از شبانه‌روز باشد، کاربران می‌توانند در طول ساعت‌های مختلف کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند دارای مزایای خاص خود باشد، عنوان کرد: در این میان معتقدم که اگر بخواهیم با احتیاط رفتار کنیم پیشنهاد می‌شود که همه بخش‌های موضوعی در یک زمان برگزار شود و بهتر است بخش‌های کودک و نوجوان، دانشگاهی، عمومی و آموزشی به صورت مجزا، ولی متوالی برگزار شوند. با توجه به گستره وسیع استقبال مخاطبان از بخش‌های مختلف، سال گذشته نمایشگاه با اختلال مواجه و شرکت پست نیز با حجم گسترده‌ای از مرسولات پستی روبه‌رو شد. این در حالی است که همه این موارد را در جلسه قبل از نمایشگاه سال گذشته متذکر شده بودم.

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با طرح این موضوع که نمایشگاهی با این حجم از بازدیدکننده در دنیا بی‌نظیر است، گفت: در دنیا ما کمتر نمایشگاهی با چندین میلیون بازدید در مدت یک هفته و با این حجم تراکنش مالی داریم، اما مساله اینجا است که اینترنت کشور با این حجم از مراجعات امکان سرویس‌دهی ندارد. نمایشگاه کتاب علاوه بر جست‌وجوی نام ناشر و نام کتاب باید امکان جست‌وجو‌های پیشرفته داشته باشد تا بازدیدکننده موضوع خاصی را انتخاب کند و چاپ اول یا سال انتشار آن را نیز برگزیند و ببیند چه کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارد، اما به حجم گسترده مخاطبان چنین امکانی را نمی‌دهد.

حسینی نیک با بیان اینکه بسیاری از ناشران ما نیز آموزش لازم را ندیده‌اند، گفت: دانش ناشران باید به روز شود و در این میان می‌توان از تجارب تشکل‌های حوزه نشر و آشنایی آن‌ها با ناشران و مشکلات آن‌ها استفاده کرد.

وی بر لزوم افزایش زیرساخت‌های پست نیز تأکید کرد و گفت: به‌نظرم ظرفیت شرکت پست مثل سال گذشته است و نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نکرده و در این زمینه باید آمار درست و مناسبی از سال گذشته وجود داشته باشد تا برای امسال برنامه‌ریزی بهتری صورت گیرد. بطور قطع نحوه تحویل‌گیری بسته‌های پستی که در وضعیت شلوغی بصورت فله‌ای تحویل گرفته می‌شد، حکایت از بی‌سامانی بسیار زیاد در تحویل بسته‌ها دارد، ولی هرگز گزارشی از طرف مدیران خانه کتاب در این خصوص ارائه نشده است.

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی نیک ادامه داد: در این زمینه پیشنهاد می‌کنم که بخش‌های مختلف نمایشگاه را به صورت تفکیک شده در یک ماه یا چهار هفته برگزار کنیم و هر هفته را به یک موضوع اختصاص دهیم و یارانه‌ها را نیز در بخش‌های مختلف تقسیم کنیم تا بخش عمده مشکلات زیرساختی کمتر شود.

وی با مخالفت با پست رایگان در نمایشگاه فیزیکی کتاب، گفت: بنظرم ارسال رایگان کتاب لزومی ندارد و همین که کتاب‌ها با تخفیف به دست مخاطبان می‌رسد کافی است و رایگان شدن پست موجب می‌شود هزینه‌ای به ناشران و بخش دیگر آن به دولت تحمیل شود، در حالی که اصلاً لزومی به این کار نیست.

این ناشر عنوان کرد: از یک طرف، ناشر باید ۲۰ درصد تخفیف را اجباری بدهد و همچنین هزینه بسته‌بندی و پاکت و پست را متقبل شود و از طرف دیگر دولت ۴۰ درصد یارانه به خریداران اصلی نمایشگاه که دانشجویان، طلاب، اساتید و اهل قلم هستند می‌دهد و البته یارانه پست را نیز پرداخت می‌کند، اما با این همه هزینه، نتیجه آن می‌شود که مشتریان جدی کتاب در طول سال خریدی نمی‌کنند تا نمایشگاه این چنینی برگزار شود.

حسینی‌نیک افزود: باید وضعیت کلی برگزاری نمایشگاه‌های کتاب مورد تحلیل دقیق قرار گیرد و پیشنهاد می‌کنم دولت در دوره جدید به این مهم بپردازد و این ظرفیت در تشکل‌های نشر وجود دارد و دولت می‌تواند از آن بهره گیرد.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به Ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها