نماینده مردم تهران مطرح کرد؛

مراوده با همسایگان؛ کم‌هزینه و سودبخش

کوثری گفت: مراودات اقتصادی با همسایگان بسیار کم هزینه‌تر از تعامل با کشورهای دوردست است.
کد خبر: ۵۰۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱ - 27January 2022

مراوده با همسایگان؛ کم‌هزینه و سودبخشبه گزارش اخبار داخلی دفاع‌پرس، اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که چرا ایران با ۱۵ همسایه‌ای که ظرفیت‌های عظیم تجاری دارند، روابط اقتصادی کمتری برقرار کرده است، اظهار داشت: بر اساس تفکر گذشته که بر دیپلماسی ما و سایر کشور‌ها حاکم بود، تصور می‌شد صرفا چند کشور که به ظاهر پیشرفت تکنولوژیک داشتند باید مورد مراوده با ما قرار گیرند.

بسیاری مسائل و مشکلات با کشور‌های همسایه قابل حل است و باید با این کشور‌ها ارتباطی تنگاتنگ داشته باشیم، چون هزینه کمتری دربر خواهد داشت.

وی با اعلام این که دیپلماسی اقتصادی موجب ایجاد امنیت میان دو کشور خواهد شد، خاطرنشان کرد: نتایج این مهم در سازمان ملل بروز و ظهور خواهد یافت.

کوثری تاکید کرد: سیاست جدید دولت سیزدهم باید مورد حساسیت دیگر اعضای دولت خاصه وزارت خارجه قرار گیرد و در عمل اهمیت این مسئله را نشان دهند.

وی با بیان این که دولت‌های خارجی و غربی نشان داده اند جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند، چون موجب آگاهی برای ملت‌ها و مردم دنیاست، خاطرنشان کرد: وزیر خارجه باید دقیقا بداند سیاست‌های جدید دولت و آن چه شورایعالی امنیت ملی تعیین کرده، چیست و بر این اساس پیش رود.

این‌نماینده مجلس در عین حال به دعوت وزارت خارجه از سفرای کشور‌های خارجی اشاره کرد و گفت: این مهم در عمل باید پیاده سازی شود تا نتایج آن را به زودی ببینیم.

در بعد اقتصادی و تجاری هم اگر مثلا قصد واردات یک قلم گوشت را به کشور داشته باشیم باید هزینه بالای حمل و نقل را متحمل شویم، ولی اگر همین امور به دست همسایگان حل و فصل شود، بهتر است.

کوثری خاطرنشان کرد: دولت سیاست دقیقی را مشخص کرده است، ولی باید در عمل پیاده‌سازی کند. حال آن که اروپا نشان داد بر اساس حرف خود عمل نمی‌کند و آن چه می‌گوید چیزی است و در عمل چیز دیگری را نمایان می‌سازد و چنین تعاملی هیچ گاه با اروپا برقرار نخواهد شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها