امیر اسماعیلی:

اورهال رادارهای"نبو" و "کاستا" توسط قرارگاه پدافند هوایی ارتش

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: رادارهای"نبو" و "کاستا" به دست افسران جوان این قرارگاه، اورهال می‌شود.
کد خبر: ۵۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۹ - 26October 2013

اورهال رادارهای

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا(ص) در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: رادارهای"نبو" و "کاستا" به دست افسران جوان این قرارگاه، اورهال میشود.

گفتنی است، این رادارها در مراسم رژه هفته دفاع مقدس به نمایش درآمدند.
 
رادار "کاستا" از جمله جدیدترین سیستمهای راداری است که میتواند در بیش از 150 کیلومتر، 55 هدف پنهانکار را شناسایی کند. این رادار مشهور و پیشرفته در باند UHF به رهگیری اهداف میپردازد.
طول موج بلند این باند، اثرات مواد جاذب امواج راداری (RAM) و سطوح منحرفکننده و به داماندازنده امواج راداری را به حداقل میرساند.
 
عامل شهرت "کاستا" در واقع توانایی بالای این رادار برای شناسایی اهداف پنهانکار در محیطهای آلوده به جنگ الکترونیک است.
 
رادار "کاستا" به عنوان یک رادار ارتفاع پایین با برخورداری از نشانگرهای دیجیتالی اهداف متحرک میتواند اهداف در حال پرواز در ارتفاع بسیار پایین و یا اهداف قرار گرفته در پس زمینههای محیطی را شناسایی کند.
رادار "نبو" نیز یک رادار کششی برد بلند و مخصوص هشدار زودهنگام هوایی است که در باند "وی-اچ-اف" کار میکند.
 
این رادار تمام دیجیتالی به عنوان یکی از پیشرفته ترین رادارهای زمین پایه جهان که حضور آن در ایران تعجب کارشناسان خارجی را نیز برانگیخت با استفاده از فناوریهای پیشرفتهای چون آنتن آرایه کاوش الکترونیکی فعال(AESA) و البته با المانهایی در فرم "یاگی" و هدایت الکترونیکی امواج کار برای شناسایی اهداف، رهگیری و تعقیب زاویهای تک پالسها را نیز به انجام میرساند و قابلیت تصویر سازی 4 بعدی برای بی اثر کردن اخلالگرهای دیجیتال را دارد.
 
"نبو" قابلیت شناسایی طیف وسیعی از هواگردها شامل بیش از 100 هداف آیرودینامیک، موشک های بالستیک و کروز را در برد و سقف پرواز کوتاه تا بلند دارد.
 
قابلیتهای مقاومت در برابر جنگ الکترونیک دشمن به اذعان منابع غربی بسیار بالا است. همچنین نحوه عملکرد این رادار مقاوت بسیار بالایی در برابر موشکهای ضدرادار فراهم کرده و تا حدودی در عملکرد آنها ایجاد اختلال نیز میکند.
 
امروزه "نبو" نیز از پیشرفتهای بومی کشور بینصیب نمانده و توسط متخصصان داخلی در برخی زمینهها در حال طی کردن فرآیند بهسازی است.
نظر شما
پربیننده ها