خطیب‌زاده:

روابط و سیاست خارجی خود را مبتنی بر منافع ملی مردم ایران می‌چینیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نگاه ما به وین برای طراحی روابط خارجی نیست و سیاست خارجی خود را مبتنی بر منافع ملی مردم ایران می‌چینیم.
کد خبر: ۵۰۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱ - 14February 2022

بن بستی در مذاکرات وین نیستبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) درباره شرایط کنونی مذاکرات وین و تعلل آمریکا در تصمیم‌گیری، اظهار داشت: بن‌بستی در وین نیست؛ مذاکرات همانند سابق برگزار می‌شود. رفت و برگشت‌ها میان هیئت‌ها در حال انجام است. وقتی گفتگو به جایی می‌رسد که باید درباره مسائل جدی صحبت شود مذاکرات سخت می‌شود و قطعاً با نکاتی روبرو خواهد شد که همه طرف‌ها باید در رابطه با آن تصمیم بگیرند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت هیئت مذاکره‌کننده خود، پروپوزال داده شده را مجدداً به بحث گذاشت. البته در این میان نیز رفت و برگشت‌هایی صورت گرفته است. دادن و گرفتن پیشنهادات موضوعی عادی است و اقدامی خارق‌العاده به شمار نمی‌رود.

خطیب‌زاده گفت: آنچه امروز در وین در حال انجام است گفت‌وگو بر سر موضوعات بسیار کلیدی و حساس باقی‌مانده است و آن رسیدن به نقاطی است که نیاز به اتخاذ تصمیمات سیاسی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تهران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش اتخاذ کرده و در برجام باقی مانده است. ما منتظر این هستیم که پاسخ ابتکارات ایران توسط طرف‌های غربی به طور مشخص داده شود.

وی تاکید کرد: فاصله ما با توافق نسبت معکوسی با اراده طرف‌های غربی و آمریکایی دارد؛ هرچقدر اراده آمریکایی‌ها بالا برود فاصله ما تا رسیدن به توافق پایین می‌آید.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره نگاه ایران نسبت به تصمیمات اخیر آمریکایی‌ها درباره افغانستان نیز گفت: این اولین بار نیست که ایالات متحده اموال سایر ملت‌ها را غارت می‌کند. آمریکا باور دارد که مالک مایملک تمام دنیاست و هرگاه اراده کند می‌تواند به تنهایی دادگاه برگزار کند، حکم بدهد و اموال دیگران را ضبط کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این اولین بار نیست که ایالات متحده رویکردی گردن‌کشانه از خود نشان می‌دهد اما زشتی ماجرا آنجاست که به کشوری تجاوز کرده که میلیاردها دلار به آن خسارت زده است.

وی با اشاره به خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان عنوان کرد: ایالات متحده تمامی زیرساخت‌های افغانستان را تخریب یا رها کرده و موجب فروپاشی اقتصاد این کشور شده است اما باز هم به مقدار اندک مایملک مردم افغانستان رحم نمی‌کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: این اقدام آمریکا نه تنها شرم‌آور است بلکه اقدامی ضد بشری و ضد انسانی به شمار می‌رود؛ مردم آمریکا باید از کارهایی که دولت آنها به نام آنها در دنیا انجام می‌دهد خجالت بکشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به این اقدام مشمئزکننده اعلام بیزاری می‌کند. آمریکا باید درباره رفتارهای ضدبشری خود تجدید نظر کند چراکه دنیا دیگر نمی‌توان شاهد چنین اقداماتی باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دعوت وزیر خارجه قطر از رئیس جمهور کشورمان برای سفر به دوحه و حضور در اجلاس اوپک گازی، گفت: اجلاس اوپک گازی به زودی در قطر برگزار می‌شود ایران نیز در سطح بالایی در این اجلاس شرکت خواهد کرد اما در رابطه با سفر رئیس‌جمهور به کشورهای مختلف باید از دفتر حجت‌الاسلام رئیسی پیگیری‌ها ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با نهایی شدن مذاکرات وین و اینکه آیا تا پیش از سال جدید شاهد توافق خواهیم بود؟ گفت: اگر طرف اروپایی و آمریکا امروز پاسخی در چارچوب برجام به ابتکارات ایران پاسخ بدهند که منطق جمهوری اسلامی را شامل شود، نیاز به این نیست که تا پایان سال صبر کنیم و همین فردا می‌توانیم اعلام توافق کنیم. این توافق منتظر تصمیمات سیاسی طرف مقابل است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با درخواست ایران مبنی بر تضمین‌های طرف مقابل در شرایطی که آن‌ها سیاست خود را تغییر نداده‌اند، بیان کرد: ایران تضمین می‌خواهد چراکه ایالات متحده نشان داده که قابل اعتماد نیست؛ بنابراین باید تضمین‌های عینی به ایران داده شود تا بار دیگر روابط بین‌الملل مورد سخره ایالات متحده قرار نگیرد.

وی ادامه داد: همه تحریم‌ها باید مطابق با برجام مرتفع شود و فرقی نمی‌کند با چه عنوان و برچسبی اعمال شده باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت از روز اول مأموریت ویژه‌ای به همه ارکان خود داد تا در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها حرکت کند؛ بنابراین خنثی‌سازی تحریم‌ها به معنای ایجاد روابط خارجی مقاوم نسبت به تحریم مفهوم‌سازی شده است و بر اساس آن رابطه خارجی ایران، مستقل و مقاوم نسبت به تحریم‌ها آغاز شده است و روابط ما در منطقه و خارج از منطقه صرف نظر از اینکه در وین چه اتفاقاتی می‌افتد در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: برخی از اقدامات ما در روابط خارجی به ثمر نشسته و برخی از آن‌ها اقداماتی بلندمدت هستند؛ اما خوشحال هستیم که برخی از آن‌ها در همین مدت نتیجه داده است. نگاه ما برای طراحی روابط خارجه‌مان به وین نیست، سیاست خارجی خود را مبتنی بر منافع ملت ایران مشخص می‌کنیم. تلاش ما بر این است که در این مسیر در نقطه‌ای خنثی سازی تحریم‌ها و لغو آن‌ها تلاقی پیدا کند.

خطیب‌زاده درباره با آخرین تحولات اوکراین و اقدامات وزارت امور خارجه برای ایرانیان مقیم این کشور نیز، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران با دقت و حساسیت اتفاقات اوکراین را پیگیری می‌کند. ما از افزایش تنش میان اوکراین و روسیه ابراز نگرانی می‌کنیم، طبیعی است به عنوان کشوری که با هر دو طرف رابطه حسنه داریم تلاش می‌کنیم هر دو طرف را به حل‌وفصل اتفاقات دعوت کنیم تا به صورت مسالمت‌آمیز از شرایط عبور کنند.

خطیب‌زاده افزود: نکته این است که این منطقه از آسیا نمی‌تواند شاهد تنش دیگری باشد، متأسفانه ایالات متحده آمریکا با رفتار خود در دهه‌های گذشته خسارات زیادی را به این منطقه و کشور‌هایی از جمله افغانستان و سوریه وارد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: وزارت امور خارجه در چارچوب مسئولیت قطعی خود در حوزه اتباع ایرانی در اوکراین اقدامات مهمی را انجام داده است؛ سفارت جمهوری اسلامی ایران اطلاعیه‌های لازم را نیز صادر کرده و با ایرانیان مقیم در اوکراین از طریق یک خط مستقیم به صورت مجازی و حقیقی در ارتباط است. همچنین اخبار لازم نیز به آن‌ها اطلاع داده شده است.

وی با بیان اینکه هشدار سفر به اوکراین از وضعیت عادی به قرمز در آمده است عنوان کرد: هشدار سفر اعلام شده است و یک خط مشخص برای تماس اتباع ایرانی اعلام کرده‌ایم که به صورت شبانه روزی پاسخگوی تمام اتباع مقیم اوکراین خواهد بود که برای پاسخ پرسش‌های خود با آن تماس بگیرند.

خطیب‌زاده عنوان کرد: به طور منظم با سفارت خود در اوکراین در ارتباط هستیم. در وزارت امور خارجه ستادی برای پیگیری اوضاع اوکراین تشکیل داده‌ایم و وزارت امور خارجه آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد را پیگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مخالفت برخی کشور‌ها برای برگزاری سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در خصوص راهپیمایی ۲۲ بهمن در برخی کشور‌ها برای اخذ مجوز با توجه به وضعیت شیوع کرونا با مسائلی روبه‌رو شدیم، اما به طور عمومی مشکلی نداشتیم، طبعاً در برخی مناطق به علت شرایط خطرناک کرونایی موفق به اخذ مجوز‌های لازم بین المللی نشدیم.

وی در رابطه با مذاکرات ایران و عربستان و بیان کرد: در خصوص عربستان تحول جدیدی نداریم، جمهوری اسلامی ایران همچنان آمادگی خود را برای برگزاری مذاکرات اعلام می‌کند، اما نمی‌توان از سوی عربستان سعودی اظهار نظر کرد، طبعاً هرکس اشتباه محاسباتی داشته باشد نتیجه آن نتیجه خوبی نخواهد بود. ما منتظر اراده برای برگزاری نشست هستیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با گفتگو‌های ایران و عراق حول پیگیری پرونده شهید سلیمانی، گفت: وزیر امور خارجه از زمان شروع به کار به طور جدی این موضوع را پیگیری کرد. چندین جلسه داخل وزارت امور خارجه با حضور نهاد‌های مختلف برگزار شد، از جمله جلساتی که در آن دوستان قوه قضائیه حضور داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همچنین در سفر امیرعبداللهیان به بغداد پرونده ترور شهید سلیمانی به عنوان یکی از موضوعات اصلی مطرح و کمیته‌ای در این باره تشکیل شد که کار‌ها را پیگیری کرده و جلسات خود را برگزار می‌کند. همچنین معاون بین‌الملل قوه قضائیه گزارش این جلسات را برای رسیدن به مسیر سیاسی، حقوقی و قضائی پیگیری می‌کند و به استحضار رسانه‌ها می‌رساند.

وی عنوان کرد: محسن نذیری با حفظ سمت به عنوان مشاور وزیر و مسئول پرونده پیگیری ترور سردار سلیمانی منصوب شد. نتایجی که تا امروز به دست آمده قابل توجه بوده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با توئیت اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر تماس تلفنی با علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین گفت: مذاکرات در وین به مرحله حساس و سختی رسیده است که این حساسیت باعث شده مذاکرات با وسواس خاصی از طرف همه پیگیری شود. ایران پیشنهاداتی ارائه داده و طرف مقابل نیز پیشنهاداتی مطرح کرده است که بعضی از این پیشنهادات بعضاً رد شده است؛ اما این معنای خاصی ندارد. همچنین این پیشنهادات چیزی را زیر و رو نمی‌کند و گاهی اوقات مباحث مطرح شده کنار گذاشته می‌شود؛ نباید خیلی به فضاسازی‌های رسانه‌ای توجه کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: واقعیت این است که من خدمت شما می‌گویم مذاکرات پیچیده شده و موضوعات کلیدی مطرح شده است همچنین بر سر مسایل کلیدی اختلاف نظر وجود دارد لذا نیازمند تصمیمات جدی و سیاسی از طرف مقابل به ویژه واشنگتن هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اتهام سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مبنی بر اینکه واکنش‌های انصارالله یمن به حملات امارات و ائتلاف سعودی با سلاح‌های ایرانی انجام می‌شود، گفت: ما نگران جان‌های معصومی هستیم که هفت سال جنگ خانمان‌سوز بر علیه مردم یمن انجام شده است، نگران کودکانی هستیم که امروز در فقر، قحطی و سختی به سر می‌برند.

خطیب‌زاده عنوان کرد: کسانی که بخشی از این کارزار را حمایت می‌کنند و با ارائه سلاح، جنگنده و مشاور، همه ملزومات این جنگ را فراهم می‌آورند، نمی‌توانند امروز در مقام خیرخواهی مردم یمن قرار بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: باید این چرخه خشونت قطع شود و این امر با فروش سلاح بیشتر به منطقه درست نمی‌شود. کسانی که سلاح می‌فروشند و بعد اشک تمساح می‌ریزند و نمایش نگرانی می‌دهند را همه دنیا می‌شناسند. جمهوری اسلامی ایران دعوت می‌کند تا با گفتگویی صلح‌آمیز و سیاسی بحران یمن حل و فصل شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار