ما مقاوم هستیم/ سردار کارگر خبر داد؛

آغاز اعزام کاروان‌های راهیان نور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی/ تبدیل سفر راهیان نور به الگوی سفر ایمن

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در یکصد و دومین شورای سیاست‌گذاری راهیان نور کشور گفت: در موضوع اعزام و اسکان کار‌های بسیار بزرگی انجام شده است که یکی از کار‌های انجام شده، تدوین سند ملی راهیان نور است که این سند تکلیف همه دستگاه‌های کشور را معلوم کرد و این توانست به‌عنوان یک سند اصلی خود را نشان دهد.
کد خبر: ۵۱۱۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵ - 10March 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صبح امروز (پنج‌شنبه) در یکصد و دومین شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور که با حضور سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار  شد، در گزارشی اظهار داشت: ما در شورای سیاست‌گذاری راهیان نور تا کنون یکصد جلسه و در شورای هماهنگی راهیان نور نیز تاکنون بیش از ۱۵۰ جلسه داشتیم که در این جلسات شورای هماهنگی دکتر عسگری به‌عنوان نماینده رئیس جمهور در خدمتشان هستیم.

وی با اشاره به اینکه جلسات شورای سیاست‌گذاری راهیان نور در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد، افزود: گستره سرزمینی راهیان نور در هفت استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و بوشهر است که در این استان‌ها حدود ۵۷ یادمان دفاع مقدس وجود دارد.

آغاز اعزام کاروان‌های راهیان نور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی/ تبدیل سفر راهیان نور به الگوی سفر ایمن

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور گفت: یکی از کار‌های خوبی که ما در ستاد مرکزی راهیان نور کشور با همکاری ارتش، سپاه و نیروی انتظامی انجام شد، راهیان نور را فقط به منطقه خوزستان محدود نکردیم، بلکه این موضوع در مناطق غرب و شمال‌غرب نیز گسترش پیدا کرد و اردوهای راهیان نور به دو استان هرمزگان و بوشهر نیز اعزام شد. 

سردار کارگر ادامه داد: این باعث شده تا در ۳۶۵ روز سال راهیان نور را داشته باشیم و اعزام کاروان‌های راهیان نور فقط به مدت زمان ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین محدود نشود؛ در موضوع اعزام و اسکان هم کار‌های بسیار بزرگی انجام شده که یکی از کار‌های انجام شده، سند ملی راهیان نور است که این سند تکلیف همه دستگاه‌های کشور را معلوم کرد و این توانست به عنوان یک سند اصلی خود را نشان دهد.

وی اضافه کرد: در موضوع اسکان و اعزام کار خوب دیگری هم که انجام شد، این بود که در دو قرارگاه دانشجویی و دانش‌آموزی، وزرای علوم و آموزش و پرورش مسئول این دو قرارگاه شدند که این خیلی به برگزاری اردو‌های راهیان نور دانش‌آموزی و دانشجویی کمک می‌کند؛ در همین راستا موضوع اردو‌های شمیم نور را نیز برای دانش آموزان داریم که مکمل راهیان نور دانش‌آموزی است؛ در این رابطه دانش آموزانی که نمی‌توانند به اردو‌های راهیان نور بروند از موزه‌های دفاع مقدس بازدید می‌کنند.

وی افزود: اقدام دیگری که صورت گرفته، راه‌اندازی سامانه خودروی شخصی بود؛ چون خدماتی که به کاروان‌ها می‌دادند معمولاً به خودرو‌های شخصی داده نمی‌شد که این موضوع هم اکنون انجام شده است؛ ما در موضوع دیگر درباره اسکان این است که الان در حال حاضر ۱۵۰ هزار شب مانی و اسکان در محیط‌های راهیان نور وجود دارد که بیشتر این اسکان‌ها یعنی بیش از ۱۰۰ هزار شب مانی در منطقه خوزستان است.

وی افزود: درباره آمار زائران راهیان نور هم باید گفت که اوج اعزام‌ها در سال ۱۳۹۷ بود که طی آن بیش از هفت میلیون نفر به راهیان نور سفر کردند؛ زیرا در سال ۱۳۹۸، چون از سه ماه چهارم به دلیل شیوع کرونا اعزامی نداشتیم میزبان بیش از شش میلیون نفر در این مناطق بودیم.

سردار کارگر تصریح کرد: ما با شیوع کرونا داوطلب شدیم تا کاروان‌های راهیان نور اعزام نشود؛ البته در مدت شیوع کرونا یادمان‌های راهیان نور باز بوده و افرادی با خودرو‌های شخصی مراجعه کردند به عبارت دیگر در مدت یاد شده فقط اعزام کاروان‌ها تعطیل بوده، اما امسال اعزام کاروان‌های راهیان نور را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داریم که هم اکنون تعدادی از کاروان‌های راهیان نور در خوزستان حضور دارند.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که مستحضر هستید و مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده موضوع سفر ایمن کاروان‌های راهیان نور است به همین جهت با رعایت قوانین در اعزام کاروان‌های راهیان نور در آماری که نیروی انتظامی اعلام ‌کرده نشان می‌دهد تلفات جاده‌ای سفرهای نوروزی از سال ۱۳۹۵ تعداد ۶۶۳ نفر بوده است.

سردار کارگر تاکید کرد: این در حالی است که تصادفات منجر به فوت در کاروان‌های راهیان نور در کل سال ۱۳۹۵ سه نفر، در سال ۱۳۹۶ دو نفر و در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ این تعداد صفر شده و این هم به همت همه عزیزان بویژه نیروی انتظامی صورت گرفت؛ زیرا با ابلاغ ضوابط همه کاروان‌ها ملزم به رعایت آن شدند و از حرکت خودروهای فرسوده و حرکت در شب جلوگیری به عمل آمد.

آغاز اعزام کاروان‌های راهیان نور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی/ تبدیل سفر راهیان نور به الگوی سفر ایمن

وی سپس‌ با اشاره به اینکه سند ملی راهیان نور سندی بسیار معتبر و کاربردی است که همه دستگاه‌ها بواسطه این سند مسئول بوده و در برابر آن جوابگو هستند، افزود: در راهیان نور ۱۱ قرارگاه فعالیت دارند که عبارتند از قرارگاه‌های راهیان نور سپاه، بسیج، آجا، نیروی انتظامی، جهاد، حوزه‌های علمیه، رسانه‌ای، فرهنگی، دانشجویی، دانش‌آموزی، بین‌الملل و دریایی که قرارگاه دریایی بر عهده نیروی دریایی سپاه است.

وی افزود: کارگروه‌های خادمین، اعزام، اسکان، بهداشت و درمان، امنیتی و انتظامی، محتوای روایت، امور بین‌الملل، راویان، عقیدتی، امور دینی، فرهنگی، رسانه‌ای، پژوهش و یادمان‌ها، کارگروه‌هایی هستند که فعالیت آنها در حال انجام است؛ همه کسانی که در یادمان‌ها خدمت می‌کنند اعم از خادمین، راویان و مبلغین، در حال طی کردن آموزش‌های لازم هستند و حتی کسانی که در یادمان‌ها مسئولیت دارند نیز، آموزش در خصوص نحوه مواجهه با زائران را می‌بینند.

سردار کارگر تاکید کرد: در مورد برگزاری راهیان نور جنوب شرق در استان سیستان و بلوچستان نیز که از سوی رئیس ستاد کل مطرح شده باید گفت که این مورد مطالعه قرار گرفته و حتی در شورای سیاست‌گذاری راهیان نور هم در این خصوص مصوبه‌ای داشتیم. 

وی در خصوص توجه به مردم شهرهای پذیرای کاروان‌های راهیان نور هم گفت: در این راستا به همه کاروان‌های راهیان نور ابلاغ کردیم همه مایحتاج کاروان‌ها را از شهرهای مقصد تهیه کنند و حتی در ساخت و سازها از امکانات و توانمندی‌های این شهرها استفاده کنند؛ در رابطه با پروژه‌های دانشگاهی مرتبط با راهیان نور هم تا کنون ۲۶ پروژه دفاع شده و ۱۹ پروژه هم در حال دفاع است.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور در ادامه عنوان کرد: تمام یادمان‌های دفاع مقدس در حال ثبت در وزارت میراث فرهنگی هستند که در این رابطه وزارت دفاع وظیفه دارد این یادمان‌ها را معلوم کند تا ملکیت آنها مشخص شود؛ از ۵۷ یادمان دفاع مقدس ۴۶ یادمان در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده و امیدواریم این اتفاق برای بقیه یادمان‌ها هم روی دهد؛ البته غیر از یادمان‌های دفاع مقدس بقیه آثار دفاع مقدس هم ثبت شوند که در این خصوص ۲۹ اثر در مناطق عملیاتی و دیگر استان‌ها ثبت شده است و این اتفاقی است که برای‌ همه یادمان‌ها صورت می‌گیرد تا در آینده کسی نتواند تعرضی نسبت به این یادمان ها داشته باشد.

رئيس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: در شبکه مرکزی خادمین ۸۰ هزار نفر داوطلب ثبت نامی داریم و این در حالی است که تمام حاضران در یادمان‌ها بابت فعالیتی که می‌کنند هیچ مبلغی را دریافت نمی‌کنند؛ در همین راستا آیین‌نامه خادمین شهدا و لباس آنها در شورای سیاست‌گذاری راهیان نور تصویب شده و سامانه‌ای هم برای جذب و بکارگیری داوطلبان خادمی شهدا انجام طراحی شده است.

وی همچنین اظهار داشت: علاوه بر این ۲۵ هزار داوطلب راوی داریم که این عزیزان در طول سال به صورت نوبتی در یادمان‌ها یا همراه کاروان‌ها برای روایتگری حضور می‌یابند؛ بانک اطلاعاتی نیز برای راویان و به روز رسانی آنها تهیه شده و در ادامه کاری با آموزش و پرورش برای استفاده از معلم راوی در راهیان نور بود که این کار انجام شده و توانستیم از معلمان استفاده کنیم چون بهترین راوی برای کاروان‌های دانش‌آموزی راهیان‌ نور استفاده از همین معلمان راوی است.

وی تصریح کرد: شبکه مبلغین هم که توسط حوزه‌های علمیه انجام می‌شود، ۱۸ هزار نفر روحانی ساماندهی کردند که در کاروان‌ها و یادمان‌ها و محل‌های اسکان زائران حضور دارند؛ امور بین‌الملل نیز که مقرر شده بود در دولت گذشته ایجاد شود، این کار پی گیری و قرار شد فرمانده آن وزیر امور خارجه باشد که وزیر خارجه سابق آن را پذیرفتند.

 رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه بیان داشت: موضوع ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس هم در دستور کار قرار دارد و در این رابطه ۴۸ نشست تخصصی به صورت وبینار مجازی با موضوع انقلاب اسلامی و مقاومت انجام شده و یک‌ ‌کاری هم با نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران و بقیه دانشگاه‌ها در حال پیگیری است.

وی گفت: سامانه ملی راهیان نور نیز شبانه روزی است و همه عزیزانی که بخواهند به راهیان نور تشریف ببرند را در طول سال راهنمایی می‌کند؛ یکی از موضوعات برای‌ اطمینان بخشی به مردم این است که تعداد کل زائران بیمار معرفی شده به بیمارستان از ابتدای فروردين ۱۳۹۷ تا پایان بهمن سال ۱۳۹۸ تعداد هزار و ۵۶۱ نفر بوده و این در شرایطی است در مدت مورد اشاره بیش از هفت میلیون نفر به‌عنوان زائر در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند؛ این آمار کم بیماران به دلیل بهداشت در مناطق یادمانی خیلی خوب رعایت می‌شود.

سردار گارگر در توضیح بیشتر بیان داشت: همه کسانی که در مناطق یادمانی دفاع مقدس حضور می‌یابند در هنگام بیماری و در زمان مراجعه به مراکز درمانی نیاز به پرداخت هیچ وجهی ندارند؛ ضمن اینکه همه زائران راهیان نور بیمه می‌شوند؛ در مورد کمیته امنیتی انتظامی هم عزیزان نیروی انتظامی با همت پای کار آمدند.

سردار کارگر افزود: زمانی هم که ابتدای سال ۱۳۹۸ در خوزستان سیل آمد عزیزان نیروی انتظامی و وزارت راه و شهر سازی اطلاع رسانی بسیار خوبی در رابطه با وقوع سیل انجام دادند و ما هیچ موردی از بروز مشکل برای راهیان نور نداشتیم؛ اما در رابطه با عمق بخشی فرهنگی و اجتماعی نیز می‌توان کارهای بسیار خوبی را بیان کرد؛ به‌عنوان مثال شهدای شاخصی که هر سال اعلام‌ می کنیم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، جهاد سازندگی، روحانیون و خانم‌ها هستند.

وی بیان داشت: هر سال شعاری را برای یک تعیین می‌کنیم که شعار سال ۱۴۰۰ «ما مقتدریم» بود و برای سال ۱۴۰۱ شعار «ما قوی هستیم» انتخاب شده است؛ یکی از کارهای خوبی که انجام شد، مسئله جشنواره ملی ره آورد سرزمین نور بود؛ کار بزرگی که هر ساله انجام می‌شد و حتی سال گذشته که راهیان نور انجام نشد این جشنواره برگزار شد که مسئولیت برگزاری جشنواره هم بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری ستاد مرکزی راهیان نور است و فردا هم این جشنواره در منطقه خوزستان انجام می‌شود؛ همه کسانی که راهیان نور رفتند آثار فرهنگی و هنری خود را برای شرکت در این جشنواره فرستادند که این آثار در تولید فیلم، سریال و مستند خیلی کمک کرده است؛ هر ساله تعدادی از هنرمندان را به راهیان نور اعزام می‌کنیم که در یک سال این عزیزان تئاتر را در فضای باز انجام دادند.

سردار کارگر تصریح کرد: یکی از کارهایی که انجام‌ می‌دهیم برگزاری نمایش‌های رزمی فرهنگی و بصیرتی در ایام برگزاری راهیان نور آن هم در ۹ منطقه است که توسط ارتش و سپاه انجام می‌شود؛ در نظرسنجی‌هایی که از شرکت کنندگان در راهیان نور گرفتیم نشان می‌‌داد که از این رزمایش‌ها خیلی استقبال می‌شود. 

وی افزود: نقش صداوسیما در راهیان‌ نور بی‌بدیل است؛ زیرا در نظرسنجی که داشتیم بیش از ۹۰ درصد مردم در راهیان نور اعلام ‌کردند که اطلاعات راهیان نور را از صدا و سیما گرفتیم؛ در حوزه فضای مجازی نیز در سال‌های گذشته با راه اندازی قرارگاه رسانه‌ای در راهیان نور که با حضور ۶۰۰ نفر از خبرنگاران افتخاری صورت گرفته کارهای بسیار بزرگی انجام دادند؛ یکی از مسائلی که وجود دارد شبکه شاد آموزش و پرورش است و شبکه‌ای که ظرفیت بسیاری دارد؛ زیرا بسیاری از مراسم های ما از طریق اين شبکه پخش شده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپس به راه اندازی کارگروه تولید محتوای راهیان نور بین‌الملل به سه زبان عربی، انگلیسی و روسی اشاره کرد و گفت: دنبال این هستیم تا فعالیت‌های راهیان نور بیشتر توسط مردم دنبال شود؛ ابتدای سال ۱۳۹۸ در سیلی که در منطقه خوزستان آمد تمام امکانات راهیان نور در اختیار عزیزان سیل‌زده قرار گرفت و یا حتی وقتی زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه روی داد پیش آمد امکانات راهیان نور و بیمارستانی هم که در اختیار راهیان نور بود در اختیار زلزلزله زدگان و وزارت بهداشت قرار گرفت.

سردار کارگر همچنین در مورد نقش آفرینی راهیان نور در مقابله با فراگیری ویروس کرونا هم بیان داشت: در زمان شیوع بیماری کرونا علاوه بر توقف اعزام کاروان‌های راهیان نور، تعداد ۸۰۰ گروه جهادی برای خدمت‌رسانی به مردم در ایام کرونا در شبکه خادمین و مبلغین راهیان نور راه اندازی شد و توانستند خدماتی را ارائه دهند؛ علاوه بر این مراکز اسکان راهیان نور نیز به ویژه در منطقه خوزستان و بعضی از استان‌های دیگر در اختیار مردم به عنوان نقاهتگاه قرار گرفت؛ همچنین توزیع بسته‌های ضدعفونی و بهداشتی میان مردم توسط قرارگاه‌های راهیان نور، پرستاری از بیماران بستری در مراکز درمانی توسط شبکه مبلغین و خادمین که کار بسیار بزرگی بوده که در همین رابطه صورت گرفته است.

انتهای پیام/۲۳۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار