یادداشت/ حامد افروغ

بهسازی و بازخوانی فرهنگ ایثار و شهادت در «جهاد تبیین»

جنگ‌های هیبریدی و پیچیده امروزی که سعی در تسخیر اذهان و قلب‌های مردم جهان دارد تا از آنان سربازان بی‌جیره و مواجب برای استکبار جهانی بسازد، ضرورت جهاد تبیین برای به‌سازی و روزآمد کردن فرهنگ ایثار و شهادت را برای مقابله با آنان ضروری می‌سازد.
کد خبر: ۵۱۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۶ - 12March 2022

به‌سازی و بازخوانی فرهنگ ایثار و شهادت در «جهاد تبیین»گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ فرهنگ در ایران بزرگ از جمله مفاخری است که در طول قرن‌ها و دوره‌های مختلف تاریخی، همواره درخشش، اعتبار و جایگاه خود را در زندگی ملت ایران حفظ کرده است. آنچه که در طول تاریخ نظر مورخین و شرق‌شناسان را به خود جلب کرده همین مقوله فرهنگ است که به مناسبت‌های مختلف ضمن تعمیق به بازسازی و به‌سازی آن پرداخته شده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلام و با پررنگ شدن وجه الهی و عرفانی فرهنگ ایرانی که در امتزاج با فرهنگ اسلامی به اعتلا رسیده است، باعث شد تا روح سلحشوری و غیرتمندی در ایرانیان تقویت شده و روحیه تقابل آنها با زورمندان زورجو در عالم دوچندان شود.

دفاع مقدس در این میان نقطه اوج سلحشوری و غیرتمندی ایرانیان است که صحنه‌ای بی بدیل و بدیع از فداکاری، ایثار و دلاوری زنان و مردان و جوانان این مرز و بوم شد. برهه‌ای که به جرات می‌توان گفت الگویی نو و روزآمد برای هر ملت و فرهنگی است که قصد دارد آزاده و سربلند زیست کند.

با توجه به اینکه جهان ناچار به مواجهه با قدرت‌های مدعی است و هر روز شاهد جنگ‌های بیشتر و پیچیده‌تری خواهیم بود که سرآمد همه آنها جنگ روانی و رسانه‌ای است، لزوم بازسازی و روزآمد کردن فرهنگ ایثار و شهادت برای مواجهه با جنگ‌های هیبریدی و همه‌جانبه بیش از قبل به چشم می‌آید.

در دنیای امروز که فضای مجازی دنیای حقیقی را دست‌خوش تغییرات و حتی تخریب‌های جدی کرده است، ضروری است تا در قالب جهاد تبیین به فرهنگ دفاع مقدس را برای مقابله با چنین تهدیداتی کارآمدتر و کاربردی تر کنیم. قطعا راهیان نور و یادواره‌های شهدا به عنوان تنوره‌های اصلی گرامیداشت شهدا و زنده نگه داشتن حس و حال شهدایی در میان مردم همچنان از نقش پررنگی برخوردار هستند، اما اگر محتوای آنها را مطابق نیاز امروز جوانان ارائه کنیم، بخش اعظمی از راه مبارزه در جنگ رسانه‌ای و روانی را پیموده‌ایم.

«تبیین» از جمله گمشده‌های امروز هر جامعه‌ای است چرا که دشمن سعی دارد با دگرگون‌سازی تاریخ و تطهیر خود از فجایعی که در حق بشر آفریده، ذهن‌ها و فرهنگ‌ها را تسخیر کند و از ملت‌ها سربازان بی‌جیره و مواجب بسازد که بزرگ‌نمایی ابعاد انسانی جنگ روسیه و اوکراین در برابر سالها فاجعه‌آفرینی استکبار در سوریه و یمن و عراق و افغانستان شاهدی بر این مدعاست که دشمن در حال ذهنیت سازی برای مردم جهان است تا اشک‌ها و لبخندهای مردم جهان را به پای منافع خودش تحریک کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار