رئیس کانون سردفتران و دفتریاران مطرح کرد؛

صدور بیش از ۲۱۵ هزار گواهی امضای الکترونیک توسط دفاتر اسناد رسمی/احراز هویت آنلاین انجام می‌شود

خندانی گفت: در سال جاری بیش از ۲۱۵ هزار گواهی امضای الکترونیک از طریق دفاتر اسناد رسمی صادر شده که نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.
کد خبر: ۵۱۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹ - 16March 2022

/به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «علی خندانی» رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به عملکرد کانون سردفتران در سال جاری اظهار داشت: بیش از ۲۱۵ هزار گواهی امضای الکترونیکی از طریق دفاتر اسناد رسمی صادر شد که نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: در سال جاری از هزار و ۵۰۰ دفتر اسناد رسمی در استان تهران بازرسی داشتیم که ۳۴۲ مورد آن گزارش‌های ارسالی از اداره کل ثبت استان و ۲۳۷ مورد هم شکایت‌های مردمی به کانون سردفتران و دفتریاران بود که فقط ۱۰ مورد از آن‌ها موجب اعمال ماده ۴۲ قرار گرفت. این بازرسی‌ها شامل بازرسی کلی، مالی، اجمالی و موردی است.

خندانی تصریح کرد: در سالی که گذشت چندین ساختمان مرکزی کانون سردفتران و دفتریاران در استان‌های کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت و با حضور مسئولان و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در استان‌های آذربایجان غربی افتتاح شد.

وی با اشاره به فعالیت گروه جهادی کانون سردفتران و دفتریاران گفت: کانون با مشارکت جامعه سردفتری موجبات آزادی هشت زندانی را به مناسبت اعیاد ماه رجب و شعبان فراهم کرد که این اقدام ادامه خواهد داشت. همچنین در بخش مسئولیت اجتماعی کمک خیرین سردفتر به توسعه مسجد حضرت میثم (ع) در تهران را داشتیم.

خندانی در ادامه به انتخابات هیات مدیره کانون‌های سردفتران و دفتریاران در اواخر سال جاری اشاره کرد و گفت: این انتخابات در برخی از استان‌های کشور برگزار شد و اعضای هیات مدیره کانون‌ها در استانهای خراسان رضوی، کردستان، مرکزی، قزوین، آذربایجان شرقی انتخاب و منصوب شدند.

وی آغاز طرح تصویربرداری از دفاتر دستنویس دفترخانه‌های کشور را یکی از بزرگترین اقدامات کانون سردفتران و دفتریاران عنوان کرد و افزود: این اقدام با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همکاری دفاتر اسناد رسمی بود. با اجرای این طرح دیگر نگران از بین رفتن یا سوء استفاده‌های احتمالی مبنی بر سرقت و کلاهبرداری از این دفاتر قدیمی نیستیم. کانون سردفتران و دفتریاران با خرید و در اختیار گذاشتن دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای به استان‌ها و نظارت بر اجرای طرح از سوی کانون‌ها گام بلندی برای اجرای آرشیو الکترونیکی اسناد قدیمی برداشت؛ که به طور تقریبی با فعالیت حدود ۸ هزار و ۲۰۰ دفتر اسناد رسمی در کشور پیش بینی می‌شود، بیش از ۴۰۰ میلیون صفحه سند دستنویس تصویربرداری و آرشیو الکترونیکی خواهد شد.

خندانی  با اشاره به تولید و پخش مستند تلویزیونی فرگاه، اظهار کرد: این مستند از اول اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰ قسمت از شبکه یک سیما پخش شد. همچنین طراحی و بارگذاری و آغاز به کار ۳۱ پایگاه اطلاع رسانی در ۳۱ استان کشور کار بزرگ روابط عمومی در تولید محتوا در حوزه ثبت سند رسمی بود.

وی همچنین ادامه داد: یکی از مهمترین و افتخارآمیزترین طرح‌های اجرایی کانون سردفتران و دفتریاران در سال ۱۴۰۰ ساخت و بهره برداری از مرکز دیتاسنتر (مرکز داده) کانون سردفتران و دفتریاران با ۱۷ ظرفیت و فضا بود. افزایش سرعت خدمات دهی در دفاتر اسناد رسمی، امنیت شبکه و اطلاعات، افزایش ظرفیت و تبادل اطلاعات بخشی از ویژگی‌های این اقدام است. با افتتاح این مرکز بار بزرگی از دوش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران برداشته خواهد شد و به زودی خبر‌های خوبی را رسما اعلام خواهیم کرد. در فروردین  سال ۱۴۰۱ هماهنگی می‌شود تا خبرنگاران بازدیدی از این مرکز داشته باشند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به موضوع چالش برانگیز برگ سبزخودرو، تصریح کرد: موضوعی که در سال ۱۴۰۰ پس از ۱۰ سال کشمکش دوباره پررنگ شد مناقشه قدیمی پلیس یا همان شرکت خصوصی رهگشا با دفاتر اسناد رسمی بر سر اعتبار بخشیدن به برگ سبزخودرو بعنوان سند نقل و انتقال خودرو بود. هرچند آبان سال جاری اداره کل تنقیح قوانین و مقررات مجلس ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را فصل الخطاب قرار داد و اعلام کرد حق با دفاتر اسناد رسمی است، اما پلیس با استفاده از ابزار رسانه ملی بر تفسیر اشتباه خود از قانون پافشاری کرد.

وی ادامه داد: لایحه دولت و ماده پیشنهادی مجلس در لایحه بودجه مبنی بر اعتبار بخشیدن به برگ سبزخودرو هم در حد یک پیشنهاد است و هنوز به کمیسیون نرفته و تصویب نشده و شورای نگهیان هم ابلاغ نکرده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد: از تاریخ 13 دی امسال براساس اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی موظف شدند تا مالیات نقل و انتقال خودرو را از مردم اخذ کنند.

وی در ادامه با توصیه به مردم گفت: به هیچ عنوان در پیش فروش ساختمانها به سراغ قولنامه عادی نروند چون بر اساس قانون باید این اقدام در دفاتر اسناد رسمی منعقد شود در غیر این صورت متحمل خسارت و ضرر خواهند شد. وقتی صاحب ملک زیر بار قرارداد پیش فروش در دفترخانه نمی رود حتما یک جای کار ایراد دارد. انعقاد قرارداد پیش فروش در بنگاه‌های املاک قانونی نیست. همچنین دفاتر اسناد رسمی بهترین مکان و جایگاه برای تمامی تفاهم نامه ها و قراردادهای سرمایه‌ای مردم است.

خندانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع احراز هویت الکترونیک در دفاتر اسناد رسمی ورود کرده است، گفت: احراز هویت الکترونیکی در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود و اصلاً نمی‌دانیم چرا کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع ورود کرده است. بحث احراز هویت آنلاین انجام می‌شود، بحث اثر انگشت هنوز باقی مانده که به زودی محقق خواهد شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران همچنین به اصلاح فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: متأسفانه چیزی که در این رابطه در مجلس تصمیم گیری شد، تصمیم خود مجلسی‌ها بود. اگر ماده یک مربوط به این موضوع طبق نامه مجمع تشخیص مصلحت اصلاح شود، موضوع مربوط به دفاتر هم اصلاح می‌شود و در نهایت آئین‌نامه مربوط به فضای کسب و کار خروجی مناسبی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با الزام به تنظیم سند در دفاتر بسیاری از مشکلات از جمله زمین‌خواری‌ها و ساحل‌خواری‌ها و .... حل می‌شود.

خندانی درباره اجرای طرح کاداستر هم گفت: اجرای کامل این طرح هم در کاهش فسادهای مرتبط با زمین خواری‌ها تأثیر ویژه‌ای خواهد داشت.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار