در حاشیه همایش فرماندهان مرزبانی عنوان شد؛

جزئیات حادثه تروریستی سراوان از زبان سردار دکتر احمدی مقدم

فرمانده نیروی انتظامی گفت: این حق برای هر کشوری وجود دارد تا اگر همسایه آن کشورامکان ردگیری یا تعقیب تروریست ها را نداشت خود دست به این اقدام بزندکه البته این موضوع به شورای عالی امنیت باز می گردد.
کد خبر: ۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲ - 27October 2013

جزئیات حادثه تروریستی سراوان از زبان سردار دکتر احمدی مقدم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار دکتر "اسماعیل احمدی مقدم" در حاشیه همایش فرماندهان مرزبانی در جمع خبرنگاران در خصوص حادثه اخیر تروریستی، گفت: در شرایط کنونی دشمنان، از تمامی ابزارها برای ایجاد ناامنی در کشور از طریق گروهک های معاند بهره می برند.

فرمانده نیروی انتظامی، با اشاره به اینکه سال گذشته هیچ حادثه تروریستی در کشور رخ نداد، افزود: امسال شاهد چندین حادثه در مرزهای شرقی و غربی کشور بودیم که آخرین آن در شمال غرب کشور در بانه اتفاق افتاد، اما با تلاش ماموران مرزبانی ناجا تمامی این تحرکات خنثی شد.

سردارمقدم با اشاره به اینکه این گروه تروریستی ماه گذشته نیزبه دنبال ضربه زدن به کشورما بود، گفت: با تلاش مرزبانان و نیروهای سپاه این گروه  به خاک کشور پاکستان گریختند، اما متاسفانه در حادثه اخیر از غفلت ما استفاده کردند.

فرمانده ناجا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اعلام آمارهای ضد و نقیض از تعداد تلفات این حادثه، گفت: در موضوع اطلاع رسانی از وقایع امنیتی دستور العمل جامعی در کشور وجود دارد اما متاسفانه برخی قبل از آنکه مسئول و متولی در این خصوص اظهار نظر کند، مصاحبه کردند؛ هرچند اطلاعات آنان اشتباه نبوده است، چرا که در ساعات اولیه به ما اعلام کردند 17 نفر به درجه رفیع شهادت نائل شدند اما بعداً اعلام شد که سه نفر از نیروهای ما که از گروه جدا شده بودند به دلیل عدم وسایل ارتباطی موفق به اعلام  زنده بودن خود نشدنداما روز بعد خود را به مقر رساندند.

وی ادامه داد: عده ای گمان کردند که سه نفر از ماموران ما گروگان گرفته شدند اما براساس تحقیقات انجام شده و همچنین اطلاعات سردار ذوالفقاری در نهایت 14 نفر به شهادت رسیدند که 11 نفر آنان از سربازان بودند، همچنین 5 تن مجروح و یک نفر هم به دلیل سانحه رانندگی ازناحیه دست مصدوم شد.

به گفته فرمانده ناجا، بلافاصله دو گروه از نیروهای مرزبانی به کمک آمده که در درگیری با اشرار دو نفر آز آنان نیز شهید شدند؛ همچنین اشرار پس از مواجهه با نیروها از تاریکی شب استفاده کرده و به خاک کشور پاکستان گریختند.

احمدی مقدم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر سهل انگاری نیروهای مرزبانی کشور پاکستان گفت: هرچند دولت پاکستان اقدامات تروریستی علیه کشور ما را محکوم می کند اما در منطقه مرزی سراوان ما شاهد این تحرکات هستیم.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران همواره از کشور پاکستان خواستار تقویت در مرزها و افزایش حضورشان بوده اما نبود امکانات بهانه خوبی برای سرپوشی بر سهل آنگاری آنان نیست.

به گفته این مقام ارشد انتظامی، این حق برای هر کشوری وجود دارد تا اگر همسایه آن کشورامکان ردگیری یا تعقیب تروریست ها را نداشت خود دست به این اقدام بزندکه البته این موضوع به شورای عالی امنیت باز می گردد.

وی یادآور شد: امیدواریم دولت پاکستان،به پاکسازی مناطقی که در این رابطه به آنان اطلاع داده ایم و همچنین نسبت به دستگیری اشرار اخیر اقدام لازم را انجام دهد.

سردار مقدم در خصوص شهادت 11 تن از سربازان در حادثه اخیر تروریستی سراوان، گفت: سربازی یک خدمت مقدسی است که جوانان ما افتخار دارند تا دراین  لباس  به دفاع از مرزها بپردازند.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه ما تمام سربازان را به مرز نمی فرستیم و متناسب با نیاز ها، آن ها را بکارگیری می کنیم، گفت: بهرحال امکان شهادت و یا مصدومیت برای سربازان در شهرها نیز وجود دارد و مرز و غیر مرز ندارد.

این مقام ارشد انتظامی در پاسخ به این سوال که آیا این گروه تروریستی از سوی کشورهای خارجی حمایت می شوند، گفت: البته ما در حال بررسی های بیشتر و دقیق تر برای پی بردن به ماهیت این گروه هستیم چرا که تاکنون چند گروه این حادثه را به گردن گرفتند، اما دشمنان نیز در تلاشند تا بعد از گروه ریگی گروهک های دیگری را جایگزین کنند، چرا که در حادثه اخیر این گروهک افراد زیادی را در اختیار نداشت بنابراین از سوی افراد دیگری حمایت می شوند.

مقدم همچنین در خصوص اینکه اگر دولت بودجه لازم را در اختیار ناجا برای انسداد کامل مرزها قرار می داد، آیا حادثه اخیر به وقوع می پیوست ، گفت: اگر به 5 سال قبل برگردیم اینگونه حوادث قبلا در مناطقی مثل طبس، فارس و .. اتفاق می افتاد اما امروز این درگیری ها به نقطه صفر مرزی کشیده شده در واقع اقدامات ما در جهت انسداد مرزها منجر شد تا درگیری ها به جداره مرز کشیده شوند اما گلایه ای که ما داریم این است که سرمایه گذاری در مرز صرف هزینه نیست بلکه منافع اقتصادی زیادی به دنبال دارد بنابراین به هر میزان در مرزها هزینه کنیم می توانیم خسارات را جبران کرده و در نتیجه فشاری بر بودجه کشور نیز وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته روزانه در مرز سراوان 10 میلیارد تومان سوخت قاچاق می شد، افزود: این در حالی است که 50 میلیارد تومان بودجه برای مسدود شدن این منطقه لازم بود، هرچند دولت دهم قول در اختیار گذاشتن این بودجه را به ما داد اما متاسفانه پیچیدگی های نظام اداری موجب شد تا این موضوع عملیاتی نشود اما بهرجال ما منابع لازم را تامین و اقدامات خود را انجام دادیم.

مقدم با اشاره به اینکه امیدواریم دولت جدید در بودجه سال 93 منابع جدیدی را برای مرزها پیش بینی کند، افزود: خسارات وارده از آلودگی های متجاوزان مرزی و قاچاق دام قطعاً به مراتب بیشتر از هزینه ها و سرمایه گذاری هایی است که در مرز انجام می شود لذا امیدواریم در سال 93 دولت سرمایه گذاری در مرز را افزایش دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاری در خصوص، ضرب و جرح یکی از دختران سران فتنه و شکایت آنان به نیروی انتظامی، گفت: البته این موضوع مربوط به وزارت اطلاعات است اما قطعا ناجاً بعنوان ضابط قضایی موظف است هرنوع شکایتی را پیگیری کند اما تاکنون چنین شکایتی مطرح نشده است.

فرمانده ناجا در خصوص برنامه های جدید مرزبانی برای ممانعت از اقدامات ترورستی در مرزها، گفت: قطعا ما برنامه های زیادی داریم همچنین از یگان تکاوری خود در مرز استفاده می کنیم اما واحدهای مستقر در مرز دو سوم سربازان و یک سوم کادر هستند که این چینش در داخل کشور برعکس است اما دشمنان غفلت ها و ضعف های ما را نشانه می گیرند در موضوع اخیر نیز به دلیل مسافت کم نیروهای تکاوری ما کمتر از نیم ساعت خود را به محل حادثه رساندند .
 

نظر شما
پربیننده ها