سخنگوی دولت:

اولویت اول دولت حفظ سلامت مردم است/ بسته جامع توسعه اشتغال تهیه شد

بهادری جهرمی با اشاره به بازگشایی مدارس پس از دو سال، گفت: دولت اولویت اول خود را حفظ سلامت مردم می‌داند.
کد خبر: ۵۱۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷ - 05April 2022

سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای ۲۰ فروردین رونمایی می‌شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت صبح امروز سه شنبه (۱۶ فروردین) در نشست خبری، ضمن تبریک سال نو و حلول ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: در آغاز سال جدید و تعیین شعار سال از سمت امام خامنه‌ای باعث ایجاد امید در بین مردم و مسئولان شد و همیشه بیانات معظم‌له راهگشا برای مسئولان و دولت بوده است.

وی عنوان کرد: دولت پس از اعلام شعار سال، سریعاً آن را در دستور کار قرار داد. اقدام تهیه و تصویب آئین نامه حمایت از تولید دانش بنیان در بخش منابع طبیعی بود که به پیشنهاد وزیر کشاورزی در دستور کار کمیته علمی و فناوری قرار گرفت و بررسی و اصلاح شد و در جلسه اخیر هیئت وزیران به تصویب رسید.

بسته جامع برای توسعه اشتغال تهیه شده است

سخنگوی دولت ادامه داد: همزمان با این آئین نامه بسته توسعه کار و اشتغال نیز ارائه شد و علاوه بر اینها توسعه منابع بانکی، حمایت از کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی در این بسته پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اقدامات دولت در تعطیلات نوروز، گفت: دولت در ایام عید تعطیلاتی نداشت و در یکشنبه تحویل سال فقط یک جلسه دولت برگزار نشد و تمامی جلسات پس از آن به صورت منظم برگزار شد و شاهد سفرهای بازدیدی هیئت وزیران و رئیس جمهور بودیم. در حوزه خراسان رضوی هم سفر استانی صورت گرفت.

بهادری جهرمی تصریح کرد: از مجموع چندین پروژه در خراسان رضوی که افتتاح شد، دو کارخانه شهید سلیمانی با محوریت قرار دادن بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت دانش بنیان، افتتاح شدند که در آن برای گوگرد خام ارزش افزوده لحاظ می‌شود و همانجا تولید می‌شود و در برنامه‌های بعدی توسعه هم خواهد یافت.

وی افزود: ۲۸ دستگاه مختلف به عنوان ستاد سفر مشغول بودند تا میزبان مردم در سفرها باشند تا برای هرچه بهتر برگزار شدن این جشن بزرگ ملی تلاش کرده باشند. مشابه ستاد سفر ملی، در ۳۱ استان هم ستاد سفر استانی فعال بود و همراه با ستاد سفر کشوری فعالیت شبانه روزی داشتند.

سخنگوی دولت در تشریح آمار و ارقام سفرهای نوروزی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ میلیون اقامت شبانه نوروزی در امسال ثبت شده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است. شهرهای مازندران، شیراز و اصفهان به عنوان بیشترین شهرهای مسافر پذیر ثبت شدند. حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر تردد هوایی داشتند و تردد ریلی رشد ۴۷ درصدی داشته است.

بهادری جهرمی اضافه کرد: الحمدلله، علی رغم ترددهای و مسافرت‌ها شاهد کاهش تصادف‌های جاده‌ای بوده‌ایم و امیدواریم با همت جمعی شاهد به صفر رسیدن این آمار داشته باشیم. همچنین ۱۷ هزار آمار بازدید گردشگری ثبت شده است و صرفاً در پنج روز ابتدایی سال جدید بازدیدها مساوی با تمام بازدیدهای سال قبل بود.

وی ضمن اشاره به سالروز رویداد هسته‌ای در ۲۰ فروردین ماه، گفت: سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای کشور همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای و با حضور رئیس جمهور رونمایی می‌شود.

سخنگوی دولت در رابطه با برنامه دولت برای تحقق شعار سال و توجه به رشد شرکت‌های دانش بنیان، گفت: با محوریت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور کمیته‌ای به منظور برنامه ریزی و اقدام جهت تحقق شعار سال شکل گرفت و با حضور ۸ دستگاه اجرایی جلساتی تشکیل شد تا در حوزه تحقق و رشد شرکت‌های دانش بنیان اقدامات لازم انجام شود و سه محور در حال برنامه ریزی و اقدام است، بومی سازی و بازار سازی برای شرکت‌های دانش بنیان، تعریف و اجرای پروژه‌های ویژه مبتنی بر راه حل های دانش بنیان و توسعه زیست بوم حوزه نوآوری در هر وزارت خانه با محوریت پژوهشگاه‌های دولتی مورد توجه این ستاد است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه «پیش از این اعلام کرده بودید وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در چهار سال با سرعت در حال پیشرفت است. با توجه به این وعده دولت، سوال این است که چه میزان از ۸۰۰ هزار واحدی که وزارت راه اعلام کرده در حال ساخت است، مربوط به واحدهای باقی مانده مسکن مهر و مسکن ملی هستند؟» گفت: علاوه بر ۸۰۰ هزار واحد در حال ساخت، برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار مسکن، زمین تأمین شده است و ثبت نام هم بیش از ۵ میلیون نفر بوده است. متأسفانه از سال ۹۴ پروژه‌هایی آغاز شده با پیشرفت‌های کم (۱۰ درصد) که به نوعی رها شده بود. با توجه به اینکه طرح نهضت ملی مسکن با تسهیلات مناسبی همراه بود استقبال بیشتری از این طرح صورت گرفت و در نهایت همه این موارد تحت این طرح دنبال خواهند شد.

وی در رابطه با مدیران بحران آب توسط دولت، عنوان کرد: تنش کم آبی مشکل جدی‌ای است که سالهاست با آن مواجه هستیم و دولت در تنظیم سند تحول و بودجه ۱۴۰۱ بخشی را ناظر به عنوان بحران مدیریت آب لحاظ کرده است. در حوزه‌های مختلف برنامه ریزی هایی تبیین شده است. اصلاح الگوی مصرف در حوزه صنعت و سایر ابعاد مدیریت آب از دیگر برنامه‌های مورد نظر است.

بهادری جهرمی در رابطه اهمیت شعار سال و دستورات رئیس جمهور و اینکه آیا برنامه‌ای برای جوانان فعال در بخش دانش بنیان جهت استخدام در دولت دارد، گفت: شرکت‌های دانش بنیان تحت نظر بخش خصوصی هستند و دولت وظیفه خود را حمایت از توسعه اشتغال زایی شرکت‌های دانش بنیان و حفظ این زیست بوم می‌داند. استخدام دولتی آنها، زیر سوال بردن ماهیت این شرکت‌ها خواهد بود.

وی در رابطه با درخواست برخی مسئولین مانند آیت الله علم الهدی، برای رسیدگی به وضعیت مهاجرین افغانستان در کشور تصریح کرد: افغانستان بیش از چهل سال درگیر جنگ است و آوارگی مردم آن به واسطه نفوذ کشورهای خارجی در این سرزمین صورت گرفته است و ایران میزبان خوبی برای مردم افغانستان بوده است. ایران رتبه اول در مهاجران را دارد و به اذعان مراجع بین المللی شرایط خوبی دارند هرچند خود این مجامع به وظایف حمایتی خود در مورد این مهاجرین عمل نکردند. انتظار می‌رود سازمان‌های بین المللی به تکالیف خود عمل کنند. البته دولت معطل نهادهای بین المللی نمانده است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ایران از ایجاد ثبات در افغانستان و حفظ امنیت آن استقبال می‌کند، گفت: در راستای استقبال از این عزیزان، رئیس جمهور دستور ایجاد یک سازمان متمرکز جهت ساماندهی امور مهاجرین را دادند که در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است و وزارت کشور به صورت مستمر به دنبال ساماندهی امور این عزیزان هستند.

بهادری جهرمی در رابطه با حاشیه‌های مسابقه تیم ملی فوتبال ایران و لبنان و اقدامات دولت در این راستا، تاکید کرد: پیش از این ما تجربه مسابقه ملی و شیرینی آن را داشتیم. متأسفانه تا مشخص شدن نتیجه نهایی نمی‌توان نظری داد اما در برنامه ریزی و اجرای این مسابقه کوتاهی‌هایی صورت گرفته است، وزیر کشور مأمور به ارائه گزارش جامع در این زمینه شده است و دولت هیچ اغماضی در تکریم جایگاه شهروندان علی الخصوص بانوان را قبول ندارد و نمی‌پذیرد.

وی در رابطه با اینکه آیا دولت برنامه‌ای برای همراهی با پتروشیمی میان کاله دارد، بیان کرد: شروع و اقدام در حوزه برنامه‌های عمرانی منوط به اخذ مجوزهای محیط زیستی است و هر پروژه صنعتی و عمرانی منوط به رعایت مجوز محیط زیست است. تمام مسئولین محلی پروژه نام برده شده، تاکید داشتند که هیچ توسعه صنعتی و معدنی در کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه موارد محیط زیستی در آن لحاظ شده باشد. وزیر کشور نیز هم زمان با کلنگ زنی به این موضوع تاکید داشتند و در همان جلسه سه مرتبه تاکید می‌کنند آغاز پروژه صنعتی و عمرانی منوط به اخذ مجوز است.

ارز ترجیحی حذفی نشده است

سخنگوی دولت در رابطه با برنامه مشخص دولت برای حذف ارز ترجیحی و اینکه نحوه هزینه کرد این ارز توسط دولت به چه شکل خواهد بود، و سرنوشت تأمین دارو چه خواهد شد، تصریح کرد: در خصوص بحث ارز ترجیحی، حذفی صورت نگرفته و در حال تخصیص است و مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: پیش از این هم در سال گذشته دولت پس از اتمام منابع از مجلس خواست برای ارز ترجیحی تعیین تکلیف کند و در صورت نیاز منابع جایگزین معرفی شوند. در سال ۱۴۰۱ هم در این خصوص تعیین تکلیف صورت نگرفت و تصمیم گیری در مورد آن به دولت واگذار شد.

دولت پیش از هر اقدامی مطالب را به اطلاع مردم خواهد رساند

بهادری جهرمی اضافه کرد: مسأله آن است که چگونه منابع یارانه‌ای توزیع شود؟ نظام توزیع منابع یارانه‌ای مورد بحث است نه منابع توزیع. دولت پس از طراحی مسیر راه و باز توزیع منابع به اطلاع عموم خواهد رساند و پس از آن به مرحله اجرا خواهد رسید. دولت پیش از هر اقدامی مطالب را به اطلاع مردم و دانش پژوهان خواهد رساند.

وی در رابطه با تصویب بودجه ۱۴۰۱ در روزهای پایانی سال و ایجاد نگرانی‌هایی پیرامون آن، خاطرنشان کرد: سند بودجه چند روز پیش به دولت ابلاغ شده است، البته نگارش آئین نامه‌های بودجه نیاز به توجه و زمان دارد. برای مثال در خصوص واردات خودرو تا مقدمات اجرا فراهم نشود طبیعی است که ابهامات و اختلاف برداشت‌هایی وجود داشته باشد.

منابع یارانه‌ای تأمین دارو افزایش داشته است

سخنگوی دولت تصریح کرد: منابع یارانه‌ای تأمین دارو نه تنها کاهش نداشته که افزایش هم داشته است و منابع خاص و مجزایی برای تأمین داروی بیماران دارای بیماری خاص پیش‌بینی شده است تا در اختیار بیمار قرار گیرد و از آن سو استفاده نشود. روش جایگزین پیشنهادی مورد توجه در سند تحول و بودجه این است که منابع به سمت خود مصرف کننده و سازمان‌های بیمه گر برود پس تفاوتی برای مصرف کننده نخواهد داشت و صرفاً شیوه توزیع این یارانه تغییر خواهد کرد. البته هنوز آئین نامه نهایی تدوین نشده است. هر اقدام مرتبط با مردم پیش از اقدام اطلاع رسانی خواهد شد.

دولت اولویت اول خود را حفظ سلامت مردم می‌داند

بهادری جهرمی در رابطه با برنامه دولت جهت بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها، اظهار کرد: ستاد کرونا ممنوعیتی جهت حضوری شدن مدارس در سطح مدارس و دانشگاه‌ها ندارد و دولت سیزدهم اولویت اول خود را حفظ سلامت مردم می‌داند و همچنان قصد دارد که آسیبی به آموزش وارد نشود. اگر ستاد کرونا منعی نداشته باشد دیگر منعی نیز برای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد. مشکلات جانبی ارتباطی با مسأله کرونا ندارد و ستاد کرونا به عنوان متصدی امر، منعی برای برگزاری حضوری نداشتند.

وی افزود: همانطور که سفرهای نوروزی با مدیریت دلچسب بود، بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس نیز با رعایت موارد و مدیریت آن دلچسب خواهد بود.

سخنگوی دولت در رابطه با همت دولت برای تحقق کاهش فقر نسبی در کشور نیز گفت: فقر مطلق و خط فقر دو مفهوم مجزا از هم هستند، البته برنامه‌های دولت در سه سطح مختلف را پیش از این تشریح کردم. وعده رفع خط فقر مطلق، وعده دیروز و امروز نبوده و دولت گذشته قرار بود تا پایان سال گذشته آن را رقم بزند که ناتمام و روی زمین باقی مانده است. با همکاری خوب میان مراکز دولت و سازمان‌های حمایتی حتی بخش خصوصی، شناسایی افراد با جدیت در دستور کار قرار دارد و به محض شناسایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و سه سطح اعلامی به موازات هم پیگیری خواهند شد.

تحریم ایران حین مذاکرات بیانگر عدم صداقت طرف مقابل است

بهادری جهرمی در رابطه با تحریم‌های آمریکا و پیشنهاد خروج اسم سپاه از لیست تحریم و تأثیر آن روی روند مذاکرات گفت: تحریم آن هم حین مذاکرات نیازی به تبیین ندارد و بیانگر عدم صداقت طرف مقابل است و این اقدامات نشان می‌دهد که با مردم ایران دشمنی وجود دارد همچنین جدی نبودن در پیشبرد مذاکرات را نشان می‌دهد.

وی در رابطه با عدم افزایش یارانه و برنامه دولت برای افزایش این میزان و راهکار دولت برای بالا بردن ارزش پول ملی، بیان کرد: دولت در اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، برنامه‌های خاصی را تهیه و تدوین کرده است و باید به سمت اصلاح نظام پرداخت حرکت کنیم تا بتواند قدرت خرید خود را در طول مسیر حفظ کند. هر چه هدفمندی یارانه‌ها پیش رود ان شاءالله با همکاری مردم و مسئولین به سمت اصلاح نظام پرداخت حرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها