رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی مطرح کرد؛

زنگ پاسداشت زبان فارسی، در مدارس کشور به صدا درمی‌آید/ اهدای ۴ نشان حماسه

حدادعادل از به صدا درآمدن زنگ پاسداشت زبان فارسی در مدارس سراسر کشور در روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی خبر داد.
کد خبر: ۵۲۱۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶ - 11May 2022

زنگ پاسداشت زبان فارسی، در مدارس کشور به صدا درمی‌آید/ اهدای ۴ نشان حماسهبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «غلامعلی حداد عادل» در نشست خبری مراسم پاسداشت زبان فارسی، که امروز (چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت)، در تالار وحدت برگزار شد، از برنامه‌های گسترده روز ۲۵ اردیبهشت و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی خبر داد و اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش با همکاری فرهنگستان، برنامه‌های مفصلی خواهد داشت، ۲۵ اردیبهشت زنگ پاسداشت زبان پارسی، در مدارس سراسر کشور به صدا در می‌آید.

وی افزود: با این که روز‌های آخر سال تحصیلی است، ولی فرصت هست که بتوانیم بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی را به خوبی برگزار کنیم. بر اساس برنامه‌های ارایه شده، در برخی مدارس شاهنامه خوانی و نقالی برگزار می‌شود. پویشی نیز در برنامه شاد برگزار خواهد شد، در مشهد گروه دانش آموزان، در کنار مزار فردوسی سرود خواهند خواند. در برخی مدارس نیز مسابقات نقاشی و ورزشی نیز برگزار می‌شود. این برنامه اولیه است، چند سالی بیشتر نیست که این موضوع تصویب شده و به خاطر کرونا در برگزاری آن وقفه افتاد، امیدواریم که با این تجربه، موقعیت بهتری برای مراسم‌های بعدی داشته باشیم.

حداد عادل ادامه داد: ایجاد ستاد برای هماهنگ کردن برنامه‌های مختلف و دستگاه‌های گوناگون از اقداماتی است که فرهنگستان برای جلب توجه به زبان فارسی انجام داده است. زبان فارسی به عنوان یک عامل نیرومند همبستگی مردم ایران نشانه و آماج توطئه بیگانگان نیز هست، در طول سال‌ها بسیار سعی شده اختلافاتی در حوزه زبان ایجاد کنند، اما پیش از آن که هر دستگاه دولتی اقدامی کند، خود مردم ایران پاسخ دادند.

اهدای ۴ نشان حماسه به مناسبت پاسداشت زبان فارسی

محمود شالویی، دستیار ویژه وزیر فرهنگ نیز با بیان این که چند برنامه ویژه را برای روز پاسداشت روز زبان فارسی در نظر گرفته ایم، اظهار داشت: در یکی از مهمترین برنامه ها، اهدای ۴ نشان در نظر گرفته شده که به عنوان جایزه حماسه پژوهی، حماسه سرایی، حماسه سازی و نشان بین المللی اهدا شود.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: همایش علمی پژوهشی شاهنامه در مشهد مقدس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی و موسسه سرای خرد با مدیریت محمدجعفر یاحقی برگزار خواهد شد. در این روزها، دو پویش خواهیم داشت، که یکی را در شاد به صورت کشوری داریم و در بخش دوم پویش خان هشتم هم در نظر گرفته شده است.

به گفته شالویی، گلباران مزار فردوسی، توسط بالگرد‌ها با همکاری هوانیروز در روز ۲۵ اردیبهشت، رونمایی از شاهنامه فردوسی به فرانسه و اسپانیولی، نمایش نسخ خطی نفیس از گنجینه در آستان قدس رضوی و برنامه‌های گوناگون در رایزنی‌های فرهنگی ایران، در بیش از ۴۰ کشور در سراسر دنیا، از دیگر برنامه‌های روز پاسداشت زبان فارسی است.

وی ادامه داد: نمایشگاه عکس ایران و افغانستان، با عنوان از پیر توس تا پیر هرات، در مشهد داریم، ویژه برنامه دیار حماسه در مدارس و مساجد، از برنامه‌های ابتکاری در خراسان رضوی خواهد بود، از سوی ادارات فرهنگی کل کشور نیز برنامه‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که وزارت صمت، تلاش ویژه‌ای برای حفظ زبان فارسی در سال‌های اخیر داشته است، بیان کرد: در این وزاتخانه و در بخش تولیدات داخلی اقدامات خوب و مناسبی انجام گرفته و با پیگیری‌های انجام شده اقدامات جدی در نام گذاری ها، صورت گرفته است. به همین دلیل اکنون محصولات ایران خودرو و سایپا علاوه بر نام ایرانی، در نشان خود نیز نوشتار فارسی دارند، تا پایان سال نیز خودرو‌های داخلی با عناوین ایرانی و نوشتار فارسی ارایه می‌شوند. می‌خواهیم قوانین حمایتی‌ای که ارایه شده را به نتیجه برسانیم.

شالویی گفت: این رویداد مهم با نمایشگاه کتاب همراه شده است و مدیران نمایشگاه هم برنامه ریزی‌هایی دارند که یکی از برنامه‌های نمایشگاه که در این روز انجام می‌شود، پاسداشت زبان فارسی است. جدا از معاونت امور فرهنگی، غرفه‌های مختلفی هم برنامه‌های گوناگونی دارند.

شاهنامه فرهنگستان هنر منتشر می‌شود

علی تقوی، عضو هیئت علمی فرهنگستان هنر، نیز با ارایه گزارشی از کار‌های انجام شده در این حوزه گفت: فرهنگستان سال‌های زیادی است در حوزه پاسداشت زبان فارسی، فعالیت می‌کند و درباره فردوسی و شاهنامه نیز ما طرح‌های پژوهشی بسیاری را به سرانجام رساندیم و خلاقیت‌های هنری را داشته ایم. همایش تاثیر شاهنامه بر هنر ایران، همایش شاهنامه نگاری سال ۸۷ برگزار و بیش از ۱۲ اثر در حوزه هنر‌های شاهنامه منتشر شده است. امسال نیز در صدد هستیم شاهنامه فرهنگستان را برای انتشار نهایی کنیم، شاهنامه فرهنگستان از هنر‌های معاصر و نگاره‌های منحصر به فردی است.

مصیب امیری، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، نیز با تشریح برنامه‌های این نهاد گفت: مراسم نقالی و سخنرانی و معرفی داشته‌های میراث فرهنگی از برنامه‌های پژوهشگاه است.

مدیران نهاد‌های فرهنگی نیز به معرفی برنامه‌های خود پرداختند.

مراسم پاسداشت روز زبان فارسی، یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه همزمان با بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، به همن فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات فناوری، فرهنگستان هنر، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و دیگر نهاد‌های فرهنگی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار