مارک اسپر هم توجیه‌های ترامپ برای ترور سردار سلیمانی را رد کرد

وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب جدیدش به نام «سوگند مقدس» توجیه‌های دونالد ترامپ برای ترور سردار قاسم سلیمانی را رد کرده است.
کد خبر: ۵۲۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴ - 11May 2022
مارک اسپر هم توجیه‌های ترامپ برای ترور سردار سلیمانی را رد کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مارک اسپر»، وزیر دفاع دولت سابق آمریکا که این روز‌ها به دلیل آماده شدن برای انتشار کتابی درباره دوران حضورش در دولت «دونالد ترامپ» در صدر اخبار رسانه‌های آمریکا قرار گرفته به تازگی توجیه‌های ترامپ برای ترور سردار «قاسم سلیمانی» را رد کرده است.
 
اسپر که در زمان ترور سردار سلیمانی در روز سوم ژانویه ۲۰۲۰ وزیر دفاع آمریکا بود در کتابش به نام «سوگند مقدس» نوشته بعد از اینکه از ادعا‌های ترامپ مبنی بر اینکه سردار سلیمانی در تدارک انجام حمله‌ای برای هدف قرار دادن سفارت‌های آمریکا بوده از سوی حلقه نزدیکان رئیس‌جمهور، «غیروفادار» به دولت وقت خطاب شده است.
 
مارک اسپر از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به عنوان دبیر ارتش آمریکا فعالیت می‌کرد، بعد از آن سال ۲۰۱۶ از سوی ترامپ به عنوان وزیر دفاع معرفی شد و در نوامبر ۲۰۲۰ از این سمت کنار گذاشته شد. اسپر در کتابش نوشته گزارش‌های اطلاعاتی که او دریافت کرده نشان نمی‌داده که سردار سلیمانی قصد داشته چهار سفارت آمریکا را هدف قرار دهد.
 
دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند. «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل این قتل را غیرقانونی دانسته و بهانه‌های آمریکا در توجیه آن را رد کرده است.
 
مارک اسپر می‌نویسد: «واقعیت ساده این بود که ترامپ معمولاً بزرگنمایی می‌کرد و اظهاراتی را بیان می‌کرد که قابل تأیید نبودند؛ برخی از ادعا‌های دیگر او کاملاً ساختگی بودند.»
 
او گفته روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰، تنها چند روز بعد از ترور سردار سلیمانی ترامپ در گفتگو با فاکس‌نیوز مدعی شده بود که فرمانده ایرانی در حال برنامه‌ریزی برای حمله به چند مقر دیپلماتیک در خاورمیانه بوده است.
 
مارک اسپر مدعی شده در حالی که برخی از گزارش‌هایی که او دریافت کرده بود از وجود برخی تهدید‌های مشخص علیه برخی سفارتخانه‌های آمریکا خبر می‌داد ادعای ترامپ درباره احتمال حمله به ۴ سفارت قابل تأیید نیست.
 
وی می‌نویسد: «در گزارش‌ها و نشست‌ها با سیا به خاطر نمی‌آورم هیچ اشاره‌ای از [احتمال حمله]به چهار مکان دریافت کرده باشم. به همین خاطر وقتی که من برای اولین بار روز ۱۲ ژانویه با سی‌ان‌ان مصاحبه کردم دو موضوع را خاطر نشان کردم: اول اینکه، من هیچ شواهد مشخصی درباره احتمال حمله به چهار سفارت ندیده‌ام؛ دوم اینکه، هنوز هم اعتقادم این است که چندین سفارتخانه ما با تهدید مواجه بودند.»
 
مارک اسپر خاطرنشان کرده همینکه به صورت کامل ادعا‌های ترامپ را تأیید نکرده باعث شده که او وارد مجادله با رئیس‌جمهور شود. او اضافه می‌کند: «صرفنظر از اینها، عدم تمایل من برای تأیید ادعای خاص ترامپ مبنی بر اینکه گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند چهار سفارت احتمالاً هدف حمله بوده‌اند من را وارد مجادله با رئیس‌جمهور کرد.»
 
وی اضافه کرده است: «یکی از همکاران مورد اعتمادم به من گفت که عده‌ای از دوستان ترامپ خواستار زیرنظر گرفتن من شده بودند و گلایه‌شان این بود که من دارم رئیس‌جمهور را تضعیف می‌کنم و به او وفادار نیستم و حتی گفته بودند که اسپر باید به خاطر اینکه صداقت ندارد اخراج شود.»
 
مارک اسپر در جریان مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس در ژانویه ۲۰۲۰ هم تصریح کرده بود که شواهدی در تأیید اینکه ایران قصد داشته به چهار سفارت آمریکا حمله کند وجود ندارد.
 
بسیاری از نماینده‌های کنگره آمریکا در آن زمان از دولت ترامپ خواسته بودند شواهد خود مبنی بر اینکه سردار سلیمانی «تهدیدی فوری» علیه سفارتخانه‌های آمریکا به شمار می‌رفته را ارائه کنند. دولت ترامپ از ارائه چنین شواهدی خودداری کرد.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها