اسپوتنیک: برخی کشورهای اروپایی در حال بازبینی موضع خود در قبال سوریه هستند

یک خبرگزاری روسی به نقل از دیپلماتی عربی گزارش داد که تعدادی از کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که اعمال تحریم علیه سوریه اهداف خود را محقق نکرده است.
کد خبر: ۵۲۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳ - 13May 2022

اسپوتنیک: برخی کشورهای اروپایی در حال بازبینی موضع خود در قبال سوریه هستندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، شامگاه (پنجشنبه)، به نقل از یک دیپلمات عربی خبر داد که تعدادی از کشورهای اروپایی در حال بازبینی تحریم‌های اعمال‌شده علیه سوریه هستند و گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال تغییر موضع این کشورها در قبال این پرونده مطرح شده است.

منبع مذکور در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک اظهار داشت که رایزنی‌های مستمری پشت درهای بسته در برخی از کشورهای اروپایی با هدف «فائق آمدن بر» لجبازی‌های آمریکا در زمینه حفظ تحریم‌ها علیه سوریه ادامه دارد.

این دیپلمات که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، اضافه کرد که بازگردانی روابط با دمشق به حالت عادی در حال حاضر تحت پوشش «ضرورت بازنگری‌های انسانی» جریان دارد که مضمون آن این است تحریم‌های اقتصادی اهداف سیاسی خود را محقق نکرده و نتوانسته فشار موردنظر را علیه دولت سوریه ثبیت کند.

وی در ادامه خبر داد: «برخی از کشورهای عربی همچنان دیدگاه خود را در خصوص تداوم محاصره پیشنهاد می‌کنند و در عین حال برخی دیگر -به‌ویژه لبنان- نگرانی خود را از تداوم فشارهای اقتصادی علیه سوریه به اضافه مسئله آوارگان و نگرانی مشروع از مسائل جمعیتی ابراز کرده‌اند.»

این دیپلمات در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد کشورهای غربی به عنوان مثال به هیچ یک از وعده‌های خود به اردن و لبنان برای کاهش بار اقتصادی و اجتماعی من جمله اسکان بخشی از آوارگان ساکن در دو کشور در کشورهای دیگر عمل نکرده‌اند.

او در پایان ابراز خوشبینی کرد که در روزها آینده تحولات مثبتی در پرونده تحریم اقتصادی اعمال‌شده ایجاد شود به‌نحوی که زمینه برای بازگشت مردم سوریه از نظر معیشتی و اقتصادی به سوری فراهم شود.

این گزارش در حالی منتشر شده است که یک دیپلمات فرانسوی، جمعه گذشته، در گفت‌و‌گو با جمعی از خبرنگاران از جمله خبرنگار روزنامه لبنانی «النهار» اظهار داشت: «پژواک‌هایی که از اتحادیه عرب به گوش می‌رسد نشان می‌دهد که سه کشور مهم از جمله مصر، عربستان سعودی و قطر بر این باورند که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اکنون مطرح نیست. زیرا این کشورها هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر موضعشان در قبال دمشق از خود نشان نداده‌اند.»

با این حال، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، بهمن‌ماه سال گذشته، خبر داده بود که وزیران کشورهای عربی در آینده نزدیک امکان بازگشت سوریه به این اتحادیه را بررسی خواهند کرد.

کشورهای عربی در ماه نوامبر ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز بحران‌های داخلی دمشق، حق عضویت این کشور را به حالت تعلیق در آوردند. با این حال، برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ماه‌های گذشته سفارت خود را در سوریه بازگشایی کردند و مقامات آن‌ها در گامی که حاکی از تحول در روابط با دمشق داشت، به سوریه سفر کردند.

در همین ارتباط، «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در سفری رسمی وارد دمشق، پایتخت سوریه، شد. «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات عربی متحده نیز ماه نوامبر گذشته به سوریه سفر کرد و با «بشار اسد» رئیس‌جمهور و «فیصل المقداد» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. حدود یک ماه پس از سفر عبدالله بن زاید به سوریه، بحرین نیز برای خود در دمشق سفیر فوق‌العاده تعیین کرد.

روزنامه «العربی الجدید» پیشتر به نقل از برخی مقامات گزارش داده بود که یکی از مهم‌ترین اختلافاتی که باعث تعویق نشست آتی اتحادیه عرب شده است، عدم اجماع‌نظر درباره حضور نماینده سوریه در اجلاس آتی این اتحادیه است. این روزنامه قطری خبر داده بود که ریاض، واشنگتن و دوحه با این گام مخالفت می‌کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها