فتح خرمشهر؛ فتح خون/ یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

«الی بیت‌المقدس»؛ الگویی برای آزادسازی قدس

وحدتی که میان ارتش، سپاه و بسیج در جریان عملیات الی بیت‌المقدس شکل گرفت و به فتح خرمشهر انجامید، الگویی کامل و جامع برای جبهه مقاومت در مسیر آزادسازی قدس است.
کد خبر: ۵۲۲۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۵ - 15May 2022

وحدت نیروهای مسلحگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ از سال گذشته تا به امروز، قدس باز هم به کانون مواجهه اشغالگران صهیونیست با فلسطینیان تبدیل و اخبار متعددی از جنایات اشغالگران و مقاومت ملت فلسطین در برابر آنان مخابره شده است؛ از ظلم و اشغالگری صهیونیست‌ها در محله «شیخ جراح» تا برخورد‌های وحشیانه شهرک‌نشینان صهیونیست با نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی.

رژیم منحوس صهیونیستی بر پایه تجاوز، اشغالگری و کشت و کشتار بنا نهاده شده و اگر بعد از گذشت هفت دهه هنوز هم شاهد این‌گونه اقدامات از سوی اشغالگران قدس هستیم، موضوع چندان عجیبی نیست؛ البته با توجه به شرایط سختی که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است و به‌خصوص به اذعان برخی کارشناسان و مقامات همین رژیم، شیشه عمر رژیم اشغالگر قدس ترک برداشته است و در آینده‌ای نه‌چندان دور، قدس شریف این قبله‌گاه نخستین مسلمین از چنگال دشمن صهیونیست آزاد و بنا به گفته‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی نماز جماعت مسلمین جهان در قدس اقامه خواهد شد.

اما آنچه که در این نوشتار، موضوعیت دارد، صرفاً خود بیت‌المقدس نیست. آزادسازی بیت‌المقدس هدفی است که از سال‌ها پیش مطرح شده و عملکرد جبهه مقاومت بر اساس آن شکل گرفته است. در روز‌های آینده سالروز آزادسازی خرمشهر را در پیش داریم؛ این فتح بزرگ در قالب عملیات «الی بیت‌المقدس» رقم خورد. آزادسازی قدس، آرمان والای مسلمانان جهان است؛ اما دستیابی به آن ملزوماتی دارد که از مهم‌ترینِ آن‌ها، وجود اتحاد و انسجام بین مسلمین است. این اتحاد سال‌هاست که در شاکله‌ای مقدس با عنوان «جبهه مقاومت» و با محوریت کشورهایی چون ایران، یمن، سوریه و عراق شکل گرفته است و با وجود تمامی موانع و سختی‌ها، به سوی مقصد نهایی و فتح بزرگ پیش می‌رود.

نخستین و مهم‌ترین الگویی که جبهه مقاومت را به سوی اهداف متعالی خود رهنمون ساخته است، برقراری وحدت است و این وحدت در دفاع مقدس به ظهور و بروز رسید. در واقع می‌توان عملیات الی بیت‌المقدس را که تمرینی بزرگ و بسیار سخت برای آزادسازی قدس شرف بود، سرمنشأ این اتحاد و یگانگی دانست؛ زیرا با توجه به برخورداری رژیم بعثی عراق از حمایت قدرت‌های شرق و غرب و بهره‌مندی این رژیم از تسلیحات متعدد و انبوه، جز در سایه وحدت رزمندگان اسلام و عنایات الهی، آزادسازی خرمشهر متصور نبود.

وحدتی که در بالاترین سطح میان نیرو‌های ارتش، سپاه و بسیج در جریان عملیات الی بیت‌المقدس شکل گرفت و به فتح خرمشهر انجامید، الگویی کامل و جامع برای جهان اسلام و به‌ویژه جبهه مقاومت در مسیر آزادسازی قدس است. در دوران بعد از دفاع مقدس نیز هماهنگی، همدلی و همکاری نیروهای مسلح کشور ابعاد وسیع‌تری یافته است.

وحدت نیرو‌های مسلح، یکی از ملزومات «قوی شدن کشور» و عاملی مهم در ارتقاء توان بازدارندگی دفاعی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانات مختلفی بر لزوم وحدت نیرو‌های مسلح و ایجاد همدلی و هماهنگی بین آن‌ها تأکید کرده‌اند.

بیست و هشتم فروردین ۱۳۸۰، امام خامنه‌ای در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان ارتش فرمودند: «اقتدار ملی یک مفهوم و مقوله کاملاً پیچیده و مرکّب است که نه به معنای نظامیگری است و نه نظامیگری نبودن آن باید بهانه‌ای برای منزوی کردن کار نظامی شود. نظامیان هم به نوبه خود در اقتدار ملی شریکند. در یک مجموعه نظامی، اقتدار ملی با کارایی نظامی و رشد خُلقیّات جوانمردانه در آنها، خود را نشان می‌دهد. من بر وحدت بین نیرو‌های مسلح - چه سازمان‌ها و چه نیرو‌های داخل یک سازمان - تأکید می‌کنم. وحدت به معنای یکی شدن نیست؛ وحدت به معنای هماهنگی و همدل بودن است.»

هجدهم اردیبهشت ۱۳۷۲ نیز رهبر انقلاب اسلامی طی بیاناتی در پایگاه دریایی نوشهر گفتند: «یک چیز زیبا در این میدان مشاهده می‌شود و آن، ترکیب ارتشی و سپاهی است. من باید از مسؤولانی که این ترکیب مطلوب و توأم با مصلحت و از لحاظ معنوی بسیار جالب را به وجود آوردند و در راه آن تلاش کردند، صمیمانه تشکر کنم؛ البته نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه، هر کدام مسؤولیت جداگانه‌ای دارند و هیچ‌کدام جای دیگری را پر نمی‌کند. هر دو باید باشند؛ اما در کنار هم و در رابطه‌ای صمیمانه. امروز بحمدالله نشانه‌های خوبی از این امر مشاهده می‌شود و این نشانه‌ها باید روزبه‌روز هم بیشتر شود.»

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار