در نشست مشترک خبرگزاری دفاع مقدس و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مطرح شد؛

ضرورت تحقیق و پژوهش پیرامون آثار حوزه دفاع مقدس + تصاویر

خبرگزاری دفاع مقدس و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در نشستی به بررسی الزام پژوهش در آثار دفاع مقدس پرداختند.
کد خبر: ۵۲۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸ - 16May 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اهمیت پژوهش و تحقیق در عرصه‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست. هرجا موضوعی از پژهش و اعتبار تحقیقاتی برخوردار باشد ماندگارتر و اثرگذار خواهد بود و در طول زمان از گند آسیب‌ها در امان می‌ماند. سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح بهمن سال ۱۳۹۹ در مراسم اختتامیه آثار پژوهشی دفاع مقدس، جایزه سردار سلیمانی در خصوص اهمیت تحقیق و پژوهش در آثار دفاع مقدس گفته بود: «مهمترین دلیل در چرایی پژوهش مسئله تحریف است. هر واقعه‌ای که می‌تواند برای آیندگان اثربخش باشد سریع تحریف به سراغش می‌رود و دفاع مقدس از این موضوع مستثنی نیست. تنها پژوهش‌های دقیق می‌تواند این جریان سالم را از آلودگی‌ها مصون بدارد.»

ضرورت تحقیق و پژوهش پیرامون آثار حوزه دفاع مقدس

وی همچنین اشاره کرده بود: «سوالات زیادی در دفاع مقدس برای نسل‌های بعدی مطرح می‌شود، چرا جنگ طول کشید، چرا از قطعنامه با عنوان جام زهر یاد شد، چرا اغلب نبرد‌ها شب آغاز می‌شد و ده‌ها سوال دیگر. سوالاتی نیز در خصوص موارد فرهنگی و اداره کشور می‌تواند مطرح باشد. پس باید در سطوح مختلف مورد پژوهش قرار گیرد. نکته دیگری که باید اشاره کرد این است که ما بخش فراوانی از مقاومت را که برای مردم بازگو می‌کنیم در قالب فیلم تئاتر و ... است، اما چگونه می‌خواهیم مطمئن باشیم آنچه با نسل‌ها منتقل می‌شود درست و حامی تقویت وحدت ملی و نیرو‌های مسلح است؟»

ضرورت تحقیق و پژوهش پیرامون آثار حوزه دفاع مقدس

باقری در جای دیگر افزوده است: پژوهش‌ها باید روش‌مند باشد و در دستیابی به سوالاتمان از یک منطق علمی تبعیت کنیم. پژوهش علمی باید جامع نگر باشد. گروه‌های مختلف باید تحقیق کنند. اینکه این پژوهش برای چه گروه سنی با چه سطحی از سواد است. این نکات اگر معلوم نباشد نتیجه نخواهد داد. طبیعتا به همین جهت پژوهش باید مستند باشد و نه تنها از اسناد و مدارک جبهه ایرانی باید استفاده شود بلکه باید از جنبه‌های دیگر نیز بررسی شود. محقق و پژوهشگر باید پشتش گرم باشد که اگر به یک جمع بندی رسید با شجاعت آن را اعلام کند. از مهمترین مشکلات ما فقدان یک بانک حاوی اطلاعات و پژوهش‌های پیشین است.

وی گفته است: «هر سازمانی اسناد را مایملک خود می‌داند، باید این نگاه اصلاح شود تا از یک کار بی‌نتیجه جلوگیری کنیم، گفت: مسئله دیگر ضرورت ساماندهی دستیابی به منابع خارجی است. بنیاد حفظ آثار باید این زمینه را فراهم کند. پژوهش در مورد دفاع مقدس باید به یک گفتمان فراگیر تبدیل شدند.

ضرورت تحقیق و پژوهش پیرامون آثار حوزه دفاع مقدس

در این راستا خبرگزاری دفاع مقدس با همکاری سازمان اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نشستی را با حضور ۲ تن از نویسندگان حوزه دفاع مقدس برگزار کرده است. در این نشست فاطمه زارع پور نویسنده کتب دفاع مقدس و پژوهشگر و نیز سید احمد معصومی نژاد نویسنده و مستندساز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

در بخشی از این نشست نویسندگان حوزه دفاع مقدس به اهمیت بحث پژوهش در این حوزه کتب دفاع مقدس و آسیب‌ها و رویکرد‌ها پرداختند که مشروح این مصاحبه در روز‌های آینده منتشر خواهد شد.

ضرورت تحقیق و پژوهش پیرامون آثار حوزه دفاع مقدس

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار